hartvedten Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Vi er alle en del av den store sammenhengen, vi har iallefall fleste av oss jobber, forsjellige jobber som til sammen skaper et samfunn, et samfunn som i dag består av kanskje flere variasjoner en det noensinne har vært. Vi har i dag tusen forsjellige ting vi kan gjøre på i fritiden, enten det er å bruke penger, høre musikken vi liker, eller bare drive sammen med strømmen siden så mange av oss ikke engang orker å svømme mot, fordi det krever litt mer. Vi som et splittet Land mellom forsjellige meninger, lever i det vi kaller et demokrati, et sted der hvor alt er vellstand, vi lever mer eller mindre i et paradis sammenlignet med halvparten av resten av kloden, men hva er det som gjør at vi sitter på topp, og alle andre skal vi dominere. Er egentlig koloni tiden forbi? eller lever vi kanskje alle under en slags undertrykkende dikatur, men vi vet det bare ikke. Vi lever i dag og ser på nyhetene, nyheter som egentlig ikke intreserer oss, fordi vi ser samme dritten hver dag, og vi har sett det så mye at det ikke lenger intreserer oss, fordi vi er alt for opptatt av oss selv, og hvordan vi har det, for så lenge vår egen mage er mett er sinnet det og. men er det virkelig det? jeg er vel en av de som mener at politikken i generelt hele verden burde egentlig forandres, for vi lever jo ikke i en verden som er noe bra, og jeg er ganske sikker på at det er veldig mange andre som meg, som har denne uroen i oss, som hele tiden prøver å fortelle oss noe. men hva er det den egentlig prøver å fortelle oss? hva er det vi gjør galt? Er det at mennesket tror på en høyere kraft som skal finne ut om du er en bra person eller ikke, som skal teste ditt sinn for om du er verdig en plass i himmelen eller ikke? er det troen på en gud og at mange har mistet det å tro på egen insatts for det bedre som har gjort det? vi lever i en så kompleks verden, at vi bør snart begynne å løse opp denne knuten som vi begynte knyte da kapitalismen og jordbruket vårt ble oppdaget, vi lagde enda større knuter for hver nye ting som så dagens lys, og til slutt kommer det til å være ingen vei tilbake. hvorfor er det ingen som får en uro i magen når du ser på USA som et skremmende eksempel på hva som kan skje med oss alle, det nye Rom eller det lovende land som ble en lykke for mange for flere hundre år siden, et land bygget på hver manns rett, det skulle være det at hver mann skulle seile under eget flagg, et land som effektivt kom på banen etter andre verdenskrig, med å bruke andre lands fattigdom og kamp om overlevelse i den nye verden, som måte for at folket skulle slipper å jobbe selv, det er selskapene som fikk lov til å utnytte land, gjennom vold og tortur. Og USA er sikkert et fint land for de som tror på demokratiet, men kampen for deres "friehet" satt virkelig sine spor etter WW2 da det var drakampen mellom høyre og venstre siden som har formet verden slik den er, I USA er det en merkelig form for styring, de har kun det vi kan kalle Demokrater = Norsk Høyre og republikanerne = FRP som er partier ganske langt ut på høyresiden av samfunnet, og lederne i disse landene forsto raskt at komunisme var noe som kunne komme til å true deres levesett, det at de utnyttet andre land for deres egen luksus var satt i faresonen, og jeg tror jeg skipper over detaljer om den kalde krigen, men USA vant kun på grunn av en ting! og det er Råskapen i kapitalismen. For hva er egentlig penger? de pengene som bare ble verd mer, mer og mer, det at et land skulle leve under en eller annen diktator, fordi USA sine penger skulle være mer verdt en alle andre sine penger! slik at deres folk skulle spise for to, den rett og slett sinnsyke bekrepet "verdiøkning" som sammen med renter skulle la oss alle i vesten få lov til å spise for fire isteden, for verdens økonomi er ganske enkelt en ond sirkel, vi får råvarer fra fattige land, vesten bruker kapitalismen til å gjøre dem verdt ingening for bøndene i landene, vi har selskaper som skal lage produkter ut av dem, og vi kjøper dem, og hvis det er en ting kapitalisme handler om, så er det å gå i pluss, ingen selskaper vil gå i minus, og overskuddet av disse pengene ja, går til noen mennesker som har så enormt mye mer enn alle andre, men det er noen type mennesker som klarer å etablere seg i samfunnet mye bedre enn oss, mennesker som gjør riktige valg etter hvilken tid de lever i. det er de nyrike som er det som kommer til å gjøre at vi alle kommer til å bli hengt i vår egen knute. det er mennesker som gjør bra karriere i samfunnet, folk som har mye mer penger enn resten på grunn av at de sitter høyere i herakitet, jo flere slike mennesker man har i et samfunn jo flere mennesker er nødt til å sitte på bunnen, du kan ikke bare trykke penger for at de på bunnen skal ha det bedre, penger betyr ikke en skit der, alt handler i prinsippet om jo mer dyre ting de "nyrike" kjøper seg som ikke vi andre kjøper, for de pengene er bare en del av den onde sirkelen. i USA er den virkelig farlige trusselen mer og mer synelig, et så mektig land som det, som hadde alle muligheter til å bli et, rettferdig land, kunne bli så ødelagt, det handler kun om en ting. Skatter og avgifter : i et land som USA der hvor de nyrike ikke har noe problem med skatten, er skille mellom fattig og rik helt enormt mye større enn i Europa, og den "onde sirkelen" blir bare verre ettersom de som er på bunnen aldri kommer seg opp, og det samme gjelder de fleste av deres etterkommere, de får igjen dårligere betalte jobber enn deres foreldre, grunnet vårt stadig dårligere skolesystem vil de aldri bli noe annet, og med lavere utdannelese kommer faktisk som regel mindre oppmerksomhet rettet mot spørsmål om hvordan samfunnet og politikken utspiller seg, og en ting som er lett å si som valgløfte: Vi lover mindre skatter, og folket jubler, men de som igjen taper på noe slikt er de som sitter helt på bunnen, det er de som ikke får noe velferd igjen, de rike trenger det ikke, de kan bare kjøpe de tjenestene fra det private, for de har ganske mye penger igjen etter skatten deres er betalt. Og jeg vil ikke si at denne utvikelengen vi ser i USA er noe spesielt positiv, skillet mellom fattig og rik blir bare større og større, penger blir brukt på at statslederne skal tjene penger til selskaper som skal igjen selge oss billige varer gjennom billigere arbeidskraft. se på Dick i USA han har tjent ganske mye penger på krigen i Irak personlig, men hva er det folket tjener? bortsett fra 3500 nye gravplasser å betale, vil jeg si de har ikke fått annet igjen enn flere radikale muslimer som kan faktiske si mer eller midre sann propaganda til sine framtidige selvmordsbombere. den krigen handler kun om en ting, og det er olje, og folk må faen meg begynne å se det. de har allerede gitt amerikanske selskaper alle kontraktene, kanskje ikke USA klarer å holde på Irak og oljen ikke blir pumpet opp, men de fikk iverfall brukt masse av bombene de hadde på lager som ikke ble brukt i afganistan istedenfor, der tjente igjen masse folk mye penger på aksjene sine, men takket være hard konkuranse fra europeiske land, deribland Norge som et kvalitetmerket våpenprouderende land, så blir den stakkars arbeideren som setter sammen granatene trukket ned i lønn, så han spør politikerne om mindre skatter slik at han klarer å forsørge familien resten av året. her er hva jeg tror kommer til å skje, USA skylder Kina masse penger og forøvrig Saudi araberne, de kommer til å slutte å selge nips til amerikanerne, oljeprisen kommer til å gå til helvete, det kommer til å være en ekstrem fattigdomsøkning i USA, våpenlagrnene fylles opp igjen etter som noen industrier kommer til å få økt vekst takket være den økonomiske situasjonen, og grunnet økt arbeidsledighet er militæret en ganske fin ting for de uten jobb, tross alt trenger du ikke mye vett i skallen for å fyre av en salve med en rifle, Uncle sam need you! det eneste du trenger nå, er en jevn vekst i Sør Amerika, som gjør at Amerikansk Dollar utgjør et nytt børscrack alla 1929, og der har vi et fullrustet desperat Mcdonalds junki som trenger mer kjøtt på burgeren, og som vi vet, du sier ikke nei til en junkie som trenger VIRKELIG et skudd. jeg håper ikke denne teksten har vært alt for fucked, men jeg er trøtt, skal på jobb i morgen, og jeg suger i å skrive, får håpe folk forstår uroen i kroppen på en 18 år gammel kid. men jeg har en løsning på problemet, ikke fortsett å dra i knuten, men begynn med siste knute, og løsne på den istedenfor. plz gi meg kritikk hvis jeg trenger det, er min første post her! og håper noen stiller spørsmål, for da kan jeg heller svare på en lettere måte. god natt Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 er vel kanskje det som er det store heletsbilde, vi har for mye drit å rydde opp i, så vi begynner på de gale måtene, det jeg prøver å si i denne teksten, er at hvis vi alle hadde sluttet å kjøpe en viss mengde drit, så hadde U landene fått det bedre, og miljøet ville hatt det konge, men det første Norge kan gjøre er å slutte å pumpe opp så jævla mye olje. beklager hvis jeg kjedet livdriten ut av noen med teksten, men jeg fikk ikke sove. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg: Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Vi lever i dag og ser på nyhetene, nyheter som egentlig ikke intreserer oss, fordi vi ser samme dritten hver dag Nei. Grunnen til at vi ikke bryr oss er at hjernen vår er slik at den kobler ut når det er snakk om store katastrofer. Enkeltskjebner slår veldig an, men når det er snakk om et stort antall mennesker så kobler hjernen seg ut på en måte, for å unngå "overload". fordi vi er alt for opptatt av oss selv, og hvordan vi har det, for så lenge vår egen mage er mett er sinnet det og. Slik er alle mennesker. Det er en del av vår natur. vi lever i en så kompleks verden, at vi bør snart begynne å løse opp denne knuten som vi begynte knyte da kapitalismen og jordbruket vårt ble oppdaget Du mener at kapitalisme og jordbruk er negativt? Og USA er sikkert et fint land for de som tror på demokratiet, men kampen for deres "friehet" satt virkelig sine spor etter WW2 da det var drakampen mellom høyre og venstre siden som har formet verden slik den er Ja, USA var på demokratiet og frihetens side mot diktatorer som ønsket å undertrykke folket. lederne i disse landene forsto raskt at komunisme var noe som kunne komme til å true deres levesett Ja, kommunisme er en ond ideologi som fører til problemer. USA vant kun på grunn av en ting! og det er Råskapen i kapitalismen. Hva er "råskapen i kapitalismen"? Kapitalisme er et økonomisk system. vi får råvarer fra fattige land, vesten bruker kapitalismen til å gjøre dem verdt ingening for bøndene i landene Det er feil. Det er mangel på kapitalisme som fører til problemer. Kapitalisme er frihandel, men vestlige land er på mange måter antikapitalistiske, og motarbeider det frie markedet ved å bruke subsidier og tollbarrierer som hindrer fattige land i å konkurrere på markedet. hvis det er en ting kapitalisme handler om, så er det å gå i pluss Nei, kapitalisme handler om frihandel. Men hvem som helst skjønner vel at uavhengig av system, så nytter det ikke hvis man aldri går i pluss. Det nytter ikke hvis man bruker opp alle ressursene. Derfor må man nettopp sørge for å gå i pluss, slik at man ikke plutselig står igjen med ingenting. ingen selskaper vil gå i minus, og overskuddet av disse pengene ja, går til noen mennesker som har så enormt mye mer enn alle andre Disse pengene går til investeringer, som igjen fører til nye arbeidsplasser. det er mennesker som gjør bra karriere i samfunnet, folk som har mye mer penger enn resten på grunn av at de sitter høyere i herakitet, jo flere slike mennesker man har i et samfunn jo flere mennesker er nødt til å sitte på bunnen Det er feil. At flere blir rikere betyr ikke at de som ikke er rike får det dårligere. Selveste Kristin Halvorsen kunne jo nettopp fortelle oss at det var blitt færre fattige i Norge til tross for økte forskjeller. pengene er bare en del av den onde sirkelen Nei, penger er helt nødvendig. i et land som USA Det var da voldsomt hvor opphengt du var i USA. Vet du i det hele tatt noe om landet? grunnet vårt stadig dårligere skolesystem Vårt sosialistiske skolesystem, mener du? Vi lover mindre skatter, og folket jubler, men de som igjen taper på noe slikt er de som sitter helt på bunnen, det er de som ikke får noe velferd igjen Det er feil. Forrige regjering senket skattene, men fikk likevel inn mer i skatt enn tidligere. Lavere skatt gir bedre kår for næringslivet, noe som igjen fører til flere arbeidsplasser, og dermed flere som jobber og kan betale skatt. skillet mellom fattig og rik blir bare større og større Dette er uproblematisk, som påpekt over. og der har vi et fullrustet desperat Mcdonalds junki som trenger mer kjøtt på burgeren, og som vi vet, du sier ikke nei til en junkie som trenger VIRKELIG et skudd. Hva i all verden er det du snakker om her? men jeg har en løsning på problemet, ikke fortsett å dra i knuten, men begynn med siste knute, og løsne på den istedenfor. Hvilken knute? Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Vel, du har tatt deg veldig god tid på å svare på mange av spørsmålenen mine, men jeg ser at du er en ganske motsettning av hva jeg tenker på det. Men dine synspunkt er jo det at vi ikke har det så jævla ille, og derfor ikke gidde bry seg om hva som ikke er rettferdig her i verden, det jeg egentlig prøver å få fram i teksten, er at den måten vi bruker kapitalismen for å leve i luksus, er den samme grunnen til at vi ikke kan sammarbeide for at folk som lever i fattigdom, og uten noen som helst rettigheter i det hele tatt, det samme kommer igjen på miljøet, vi har blitt et alt for agresivt bruk og kast samfunn, og kanskje du ikke syntes at USA er noe farlig, men det syntes jeg. USA invaderte et annet land i 2003 på en enkel grunn, av å la deres egne energi selskaper tjene masse penger, slik at kanskje USA har en ørliten sjanse til å klare seg litt bedre med tanke på at landet er endt i en gjeld som de aldri kommer til å tilbakebetale, og vi ser ting i USA som de fleste av oss ikke setter pris på, og syntes er merkverdig at ikke engang Amerikanerne klarer å stille spørsmål til sin egen leder om hvorfor 200 000 Irakiske sivile og 3500 Amerikanske soldater har måtte bøte med livet for hva? at skille i USA bare blir forverret? poenget er at jeg vil prøve å få folk til å faktisk trekke paraleller. og faktisk bli klar over at denne krigen handlet kun om en ting, og det var olje, og med mindre vi ikke begynner å stille mer kritiske spørsmål en at en dude fra Norge som heter Jonas Gahr skal begynne slenge med leppen og si " det der er litt teit av deg Bush" det gir jo amerikanerne en blanke faen i. og USA kommer til å fortsette å blande seg i andre land sine konflikter og velge side, ja kanskje være på begge land sin side i samme konflikt, du ser det bare ikke, det har de gjort nå i over 60 år, og de kommer til å fortsette. VI MÅ SI AT NOK ER NOK! og jeg ser at Norge har veldig mange bånd knyttet til USA på en måte som gjør at vi blir med på konfliktene, bare at det er inderekte på papiret, så vi kan stå med store øyne og se på det forferdelige som skjer. Og til det du begynte å snakke om skatter, så er jo det slik at vi i Norge får faktisk mer og mer mellom hendene å bruke, og det er nettop fordi vi spyr ut olje på verdensmarkedet, fordi ingenting i U-land blir laget i plastik, men se rundt deg i rommet du er i, å se alt som er laget av olje. den oljen er den eneste som holder ræven vår varm, og det er det som har drevet mennesket til at verden ser slik ut som den gjør i dag, det eneste vi bryr oss om er at vi skal holde varmen, men nå begynner selve jorden å bli varmere, vi får ikke panikk og gjør noe, vi pumper heller mer bensin på bålet, lar det bli enda varmere, og kjøper "klimakvoter" i butikken så vi kan si at vi har nådd vårt mål om å hjelpe redde verden. Endret 15. juli 2007 av hartvedten Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Men dine synspunkt er jo det at vi ikke har det så jævla ille, og derfor ikke gidde bry seg om hva som ikke er rettferdig her i verden Nei, mitt poeng er at synspunktene dine er lite gjennomtenkte og basert på tankefeil og fordommer hos deg. det jeg egentlig prøver å få fram i teksten, er at den måten vi bruker kapitalismen for å leve i luksus, er den samme grunnen til at vi ikke kan sammarbeide for at folk som lever i fattigdom Jeg har nettopp påpekt hvordan mangelen på kapitalisme sperrer fattige land ute fra verdensmarkedet. Og så presterer du å komme med noe slikt? ikke engang Amerikanerne klarer å stille spørsmål til sin egen leder om hvorfor 200 000 Irakiske sivile og 3500 Amerikanske soldater har måtte bøte med livet Irakerne blir drept av muslimske terrorister. Konspirasjonsteoriene dine gidder jeg ikke å kommentere engang. Og du tar tydeligvis ikke til deg det folk skriver. http://www.youtube.com/watch?v=GnRM0G0reeQ hvis du kan si at det som han sier av fakta i denne kortfilmen er BS er du faen meg en jævla propaganda kjørt høyre menneske som burde reist litt rundt i verden. 9076161[/snapback] Hva mener du med denne videoen? Hva har den med saken å gjøre? Brasil prøvde å beskytte sin egen økonomi? Hvordan da? Ved å bruke anti-kapitalistiske metoder som førte til sammenbrudd? Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 At jeg har fordommer mot at verden er så jævlig uretferdig og at vi ikke gidder å ta tak i det, er ikke vel ikke akkurat dårlige fordommer er det? det er vel du som har fordommer mot folk som sier at vi kan faktisk ennå gjøre noe, men det er folk som deg som sitter hele dagen foran en PC skjerm og sier at det ikke er vits å begynne som er virkelig skadelig. og at du tror at "kapitalismen reddet jorden" The end kommer til å stå i en eventyrbok om 200 år så tar du jævlig feil, alle kan ikke få det like bra som oss, og alle vil ha det like bra som oss, det kommer alltid til å være noen som må ha det helt jævlig, og det er vi selv som faktsik bestemmer ved å kjøpe ting i butikken og alltid kreve det billigere og billigere som gjør at afrika sulter, og når du sier at økt handel skal hjelpe det? den økte handelene vil jo bare gjøre at konkuransen vil bli verre, du viste kanskje ikke at det er grunnet råvare eksport at de fleste U- land er fattige. jo mer det blir eksportert jo billigere får vi det, og jo mer VI presser prisene ned, jo mindre får de som dyrker det igjen for arbeidet sitt. du jobber kanskje 8 timer dagen som resten av oss, kanskje mer, men hvorfor skal ditt arbeid, som kanskje ikke engang er noe tungt arbeid, være verd over 100 ganger mer enn en Afrikaner som jobber 16 timer dager og tjener en dollar dagen? og ja, hvis du mener at økt handel er riktig, så kanskje det hjelper noen få land, men vi har jo bygget opp USA, EU og Kina, de tre største verdensmaktene, som ikke handler helst med andre enn seg selv, det er jo tross alt det EU er laget for, å kunne konkurerer mot Afrika og Asia. og vi er jo selfølgelig med i EØS, som gjør at vi mer eller mindre får samme rettigheter, de får olje, og vi får drive oljeplattformen vår uten direktiver, pumpe mer opp, og tjene enda mer penger enn før. og ja, selfølgelig er det ikke vår feil egen feil at 1 milliard muslimer ikke helt syntes at vi gjør noe bra jobb med å innvadere land etter land, samtidig som vi støtter en jødisk stat, opprettet etter at de ikke har vært der på 2000 år. vi har gitt dem våpen og atomvåpen, og dette tror ikke du er propaganda bensin på bålet for desperate og sinte unge muslimer som ikke er helt god i knotten? våkn opp dude, hvor gammel er du egentlig? jaja våre Amerikanske landsmenn fikk 3000 drepte, så de angrep to land, grunnet MØV som de leter fortsatt etter, de selv har drept mer mennesker enn hva en atombombe hadde klart i disse landene, og du tror slikt skjer uten å provosere? det er på grunn av at vi ikke stiller spørsmå til våre ledere, på hvorfor vi får vite så lite. som for eksempel at vi støtter Amerikanerne ved å selge dem kvalitetsvåpen som sikkert under krigen i Irak har drept tusener. Og til slutt poenget med kapitalisme, og i de landene som utvikler, bygger og skaper teknologi, som Feks en LCD TV 42" til bare 10 000 Kr, selv om denne Tven er bygget i et annet land, gjør kapitalismen takket være måten vi lager det på, gjennom den såkalte "verdiskapningen" at det totale samfunnet, og da tenker jeg alle som har hatt noe med denne Tven å gjøre, blir de 10 000 11 000 tilbake fordelt på de som hadde noe med den å gjøre, det er denne skapningen som er monsteret vårt, den såkalte "knuten" en knute vi ikke får opp med mindre vi begynnner å gjøre drastiske ting, Feks å slutte å kjøpe. Du kan selv se hva kapitalisme har gjort med USA. 3500 mennekser har mistet livet i en krig, som Bush sine kompisser og folk som fikk han til makten, har tjent milioner på. de har tjent seg styrtrike, mens folket aldri har hatt det verre i moderne tid. og når vi ikke har olje lenger, og det såkalte oljefondet ikke holdt så lenge som vi ville siden forbruket vårt er blitt enormt etter 100 års reklame for nille nips, hvorfor skal ikke vi og angripe land for å tjene penger? vi kan jo alltid begynne med Island. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 At jeg har fordommer mot at verden er så jævlig uretferdig og at vi ikke gidder å ta tak i det, er ikke vel ikke akkurat dårlige fordommer er det? Nei, du har fordommer mot kapitalismen. det er vel du som har fordommer mot folk som sier at vi kan faktisk ennå gjøre noe, men det er folk som deg som sitter hele dagen foran en PC skjerm og sier at det ikke er vits å begynne som er virkelig skadelig. Når har jeg sagt "at det ikke er vits å begynne"? Begynne med hva? Jeg har allered påpekt hva som kan gjøres for å bedre forholdene for fattige land. Det er du som sitter her foran PCen og syter og klager. Hvorfor gjør ikke du noe selv? Gi bort PCen din til noen fattige. Kutt ut alle luksusvarer. Flytt inn i en hule i skogen i solidaritet! Eller venter du at alle andre skal dra lasset for deg? og det er vi selv som faktsik bestemmer ved å kjøpe ting i butikken og alltid kreve det billigere og billigere som gjør at afrika sulter Nei det er det ikke. og når du sier at økt handel skal hjelpe det? den økte handelene vil jo bare gjøre at konkuransen vil bli verre Og da vil fattige land ha et fortrinn fordi lønnsnivået er lavere der. Men dette vil da øke etter hvert som landet opplever økonomisk vekst. og ja, hvis du mener at økt handel er riktig, så kanskje det hjelper noen få land, men vi har jo bygget opp USA, EU og Kina, de tre største verdensmaktene, som ikke handler helst med andre enn seg selv, det er jo tross alt det EU er laget for, å kunne konkurerer mot Afrika og Asia. Ja, EU er en sosialistisk konstruksjon som er laget for å hindre fattige land i å konkurrere på et åpent marked. samtidig som vi støtter en jødisk stat, opprettet etter at de ikke har vært der på 2000 år. Denne jødiske staten ble opprettet av FN på britisk territorium. Landområdet Palestina var frem til slutten av andre verdenskrig under kontroll av osmanerne. De kjempet på tyskernes side, men ble altså beseiret av britene, som overtok landområdet. Etter andre verdenskrig ønsket man å hindre et nytt Holocaust, og derfor ville man opprette en jødisk stat. Det bodde mange jøder i landområdet Palestina, og derfor ble det besluttet at Israel skulle grunnlegges i områder med jødisk flertall. vi støtter Amerikanerne ved å selge dem kvalitetsvåpen som sikkert under krigen i Irak har drept tusener. I Irak er det muslimske terrorister som dreper flest. Og til slutt poenget med kapitalisme, og i de landene som utvikler, bygger og skaper teknologi, som Feks en LCD TV 42" til bare 10 000 Kr, selv om denne Tven er bygget i et annet land, gjør kapitalismen takket være måten vi lager det på, gjennom den såkalte "verdiskapningen" at det totale samfunnet, og da tenker jeg alle som har hatt noe med denne Tven å gjøre, blir de 10 000 11 000 tilbake fordelt på de som hadde noe med den å gjøre, det er denne skapningen som er monsteret vårt, den såkalte "knuten" en knute vi ikke får opp med mindre vi begynnner å gjøre drastiske ting, Feks å slutte å kjøpe. Jeg skjønner ikke hva du prøver å si. Tydeligvis mangler du litt kunnskap om hva kapitalisme faktisk er. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden. Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet er fortsatt ikke endret to dager etter at moderator anmodet om dette. Tråden er derfor stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette. Jeg anmoder også folk om å lese retningslinjenes punkt 1 og 2 og holde en høflig og saklig tone i diskusjonene her i Politikk og samfunn, uansett hvor uenige dere er på sak er det ikke tillatt med personangrep. En post er slettet. Geir Endret 15. juli 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg