Gå til innhold

Vostro 1500 vs. Inspiron 1520?

ken8

Anbefalte innlegg

Jeg har 1400 x 1050 nå, og jeg ville absolutt ikke hatt en enda større oppløsning. På vostroen jeg skal bestille skal jeg ha 1400 x 900, og det blir mere enn stort nok for min del. 1200 blir litt lite igjen..

9233450[/snapback]

Nå har jeg ikke prøvd Vista enda, men såvidt jeg har forstått er Vista bedre på skalering av fonter enn XP er. Høyere oppløsning burde derfor i større grad kun være en fordel.

Selv i XP anser jeg 1680x1050 på 15.4 tommer for å være perfekt for profesjonell bruk. Og for spill, hvis man har et skjermkort som takler oppløsningen, slik som f.eks 8600GT-kortet.

1280x800 er alt for lavt for profesjonell bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741

Som jeg prøvde å hinte litt til, dette er en smakssak hvorvidt man vil ha lav eller høy oppløsning ;) Faren min f.eks liker bedre 800 x 600 enn 1400 x 1050..

Og ja, 1280 er for lavt, men i hvor stor grad man vil få bruk for 1680 oppløsning i nye spill er jeg skeptisk til.

Grafikkortet er jo et dx10 kort, men det betyr ikke at det er det beste på markedet.. Tviler på at du vil kunne spille nye spill i den høye oppløsningen med bra kvalitet uten lag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Uten at jeg er helt sikker så vil jeg anslå at 1400 x 900 er tilsvarende 1400 x 1050, men rett meg om jeg tar feil. Tallmessig er de mest like iallefall.

Lenke til kommentar
ang oppløsning

Noen som kan si hva widescreen tilsvarer i gammel 4:3?

1400x900 = ?

1680x1050 = ?

Stakk innom noen lokale butikker for å se hvordan det ser ut, men der var det bare 1200 x 800 - selvsagt.

9233655[/snapback]

1680x1050 på 15.4" (widescreen) er litt høyere oppløsning enn 1400x1050 på 15" (4:3)

Og som det er nevnt over, er fontoppløsning en personlig greie. Folk som ikke er vant til datamaskiner foretrekker dårlig oppløsning, stor skrift, og lite på skjermen. Men hvis er vant til å jobbe med pc, er 1680 en glimrende oppløsning.

Lenke til kommentar

Fikk pris på en Vostro nå. Fikk også meldingen om at det egentlig ikke er for private siden denne prisen er laget litt utfra kvantums-tanken, men de kan gjøre unntak.

I følge selger kan jeg dermot ikke få med McAfee-tilbudet de har på modellen. Skjermen er også litt annerledes enn Inspiron, visstnok blankere. Men mulig han mente utfra standardvalget på Inspiron.

Men spørsmålet - hva slags Vista-versjon bør jeg velge? Kommer nok til å bruke den mest som hjemmemaskin, men trenger å koble den opp med ekstern tilkobling til terminalserver innimellom. (For å kunne jobbe hjemmefra.)

gilvam

Lenke til kommentar
Jeg og fikk med McAfee, 3år..

De sa ingenting om at det var et unntak at eg fikk bestille maskinen. De sa at det var ingen problem.

9285234[/snapback]

Merkelig. Sa de noe om skjermen? Og Vista, hva bør man velge? (Prøvde å søke opp en tråd om tema, men fant ingen)

Lenke til kommentar

Jeg fikk også beskjed om at jeg skulle få med 3 år med McAfee, men etter jeg så at det manglet på bestillingen min sendte jeg en mail. Fikk mail tilbake at det ikke fantes til Vista enda, og at jeg derfor hadde blitt feilinformert. Litt irriterende.

Lenke til kommentar
Fikk pris på en Vostro nå. Fikk også meldingen om at det egentlig ikke er for private siden denne prisen er laget litt utfra kvantums-tanken, men de kan gjøre unntak.

I følge selger kan jeg dermot ikke få med McAfee-tilbudet de har på modellen. Skjermen er også litt annerledes enn Inspiron, visstnok blankere. Men mulig han mente utfra standardvalget på Inspiron.

Men spørsmålet - hva slags Vista-versjon bør jeg velge? Kommer nok til å bruke den mest som hjemmemaskin, men trenger å koble den opp med ekstern tilkobling til terminalserver innimellom. (For å kunne jobbe hjemmefra.)

gilvam

9285030[/snapback]

Jeg tok Home Premium, da Business ikke har Media Center som jo kan være litt kult å ha. Home Premium har derimot ikke Remote Desktop som du nevner. Mulig det kan installeres seperat :hmm: Men det ka jo også hende MS bevisst unngår å selge det seperat nettopp for å selge en dyrere Vista-versjon

Se her her en basic sammenligning:

http://www.microsoft.com/windows/products/...ons/choose.mspx

Jeg fikk også beskjed om at jeg skulle få med 3 år med McAfee, men etter jeg så at det manglet på bestillingen min sendte jeg en mail. Fikk mail tilbake at det ikke fantes til Vista enda, og at jeg derfor hadde blitt feilinformert. Litt irriterende.

9287100[/snapback]

Jeg fikk 3 års McAfee på bestillingen også (har ikke fått maskinen enda)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Grunnen til at noen får vite at det ikke er for private er jo ganske utvilsomt pga. forskjellige selgere og hvorvidt disse skal følge dells regler.

Hvilken vista du skal velge? Jeg ville valgt home premium. Denne versjonen passer for folk flest. Du må ringe for å forandre til dette.

Lenke til kommentar

Ringte på nytt, traff en annen selger, og så ordnet det seg. Men kan se ut som jeg må betale frakt i stedet :) Jaja, skal ikke være lett ...

Fikk også med home premium. Var visst heldig der for Dell har visstnok endret sitt booking-system slik at selgerne har mindre mulighet til å gjøre sine egne valg på tvers. Må si det ser brukbart ut:

De viktigste spekkene og tilleggene for mitt oppsett av Vostro 1500

Prosessor: T7300, 2,00 GHz

Vista Home Premium

Skjerm: 15,4 1400x900 TrueLife, m webcam

Disk: 160G 7200rpm

Batteri: 9 celler

Blåtann

OpplæringsCD for Vista

Free McAfee i 3 år

Ryggsekk, Dicota Backpack Style

Pris 10700 m moms

Er dette et tilbud verdt å satse på?

Endret av gilvam
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Samme oppsett på compal ifl 90 11924, da er cam ink, og a.b.n.g trådløst kort. Dette koster ca 500 ink. mva hos dell. Skjermen på ifl 90 er 1200 x 900. Så jeg vil si at det går ca opp mot de 500 igjen, altså sparer du litt over 1000 kr i forhold til multicom sin mod. Og da har jeg ikke tatt med bærevesken du har kjøpt;) Tipper du kommer ca 1500 billigere enn multicom hvis de hadde akkurat samme spesifikasjoner, det eneste du slipper er forhåpentligvis alle problemene som ifl 90 har hatt.

Lenke til kommentar

9287100[/snapback]

Akkurat det der stemmer ikke. McAfee og Vista selges sammen på Dell-maskiner. Derimot så er det relativt vanlig at folk har problemer (spesielt pga brannmuren som har en tendens til å både ta mer ressurser enn en skulle tenke seg og blokkere mer enn ønskelig), så jeg vil ikke nødvendigvis si at det er noe du burde gjøre..

Endret av B0P
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ringte nå nettop til privatavdelingen og bestile meg en Vostro 1500 uten problemer. Oppsettet mitt er som følger:

Prosessor: T7300, 2,00 GHz

Skjerm: 15,4 1400x900 TrueLife

Disk: 160G 7200rpm

Skjermkort: GeForce 8600GT

Ram: 2Gb

Batteri: 6 celler

Bestilte med 1 års garanti. Spurte etter billigste mulige operativsystem da jeg skal bruke Windows XP som Vostro ikke leveres med enda. Fikk beskjed om at denne var planlagt levert med XP senere. Dette kostet meg 7900 kroner med 25% mva inkludert. Syns det var riktig billig jeg. Foreløpig har jeg ikke funnet noen andre bærbare pc-er der man får så mye for pengene.

Endret av Øssa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...