Gå til innhold

millitæret som 16 åring?

c-bool

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lure på kor gammel en må vere får og gå i millitæret og få seg utdanning der??

9063338[/snapback]

De fleste blir innkalt i 18års-alderen(da kan man søke om utdanningen i militæret) og utdanningen kan man ta etter man er ferdig med videregående og generell studiekompetanse, tror jeg. Sikkert noen andre som vet det bedre enn meg?

Ta en titt på Vernepliktsverket

Lenke til kommentar

Jeg var i militæret sammen med en som fylte 17 det året, mulig han var 16 hvis han var født sent på året. Han gikk noe yrkesfaglig skole, tømrer, elektriker, mekaniker el. men fikk ikke praksisplass det siste året. Han søkte seg derfor inn i militæret tidligere siden han ikke hadde noe bedre å gjøre det året.

Lenke til kommentar

Ja det er vanskelig. Noe av det mest krevende vi har i forsvaret.

De fleste som søker seg inn som marinejeger er høyt motiverte og dyktige folk, ofte med tidligere erfaring fra forsvaret. De fleste som søker seg inn blir luket ut gjennom en slags aspirantperiode, det vil si at det kun er fåtallet som begynner på det virkelige kurset.

Som 16åring har du heldigvis et par år på deg på å finne ut om dette er noe du virkelig vil :)

Lenke til kommentar
lure på kor gammel en må vere får og gå i millitæret og få seg utdanning der??

9063338[/snapback]

17 år med godkjennelse fra foreldre. Spesielle retninger innen militæret som du nevner, trenger en nok ikke formelt sett å være litt eldre, men i praksis vil du nok ha null sjangse på annet en vanlig førstegangstjeneste.

Det er mange som sloss om plassene for diverse retninger innen militæret, og det er dyrt for forsvaret å utdanne en soldat av hvilken som helst sort. DU er ikke sterkere, raskere, mer intelligent, har mer potensialet, osv. en mange av de andre søkerene. Hvorfor skal de velge/"gamble" en på 17 år i motsetning til en mer voksen/erfaren person?

PS!

Dette er ikke for å ødelegge drømmene dine eller lignende, men det du tenker på må nok komme om noen år. Mitt tips om du ønsker militær karriere: Gå allmen og jobb flittig på skolen. Ha 3MX og 2FY i fagkombinasjonen din. Du bør ha minimum 4 i snitt. Dette tar noen år hvor du har god mulighet til å trene deg skikkelig opp. Utholdenhetstrening er det viktigste.

Lenke til kommentar

Eventuelt bare gå en linje som gir deg grunnlag til å søke lærling i forsvaret. Ønsker du en krevende utdanning kan du prøve lærling befal. Du må være 17 år med godkjenning av foreldre, men pga av alderen får man en ganske daff rekruttskoleperiode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...