Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Løping for idioter?


Beethoven

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg satt å tenkte, og leste litt. Altså... hvis du vil leve lenge så bør du ikke jogge da! Det sliter jo mye på hjertet. Det er virker som det er disse folk som jogger livet av seg som vi ender med å finne død i grøfta el. Hvis du kun sitter på ræva, aldri stresser livet el. men kun går turer el. så tror jeg faktisk du lever mye lenger enn en person som er opptatt av det å måtte jogge, ha god kondisjon hele tia. Når ble vi mennesker i det hele tatt bygd for å drive løpe? Jeg tror vi har vært ganske annerledes hvis vi hadde vært lagd for å fly rundt å løpe hele tiden! Jeg tror på litt styrketrening, mere enn kondisjonstrening når man blir eldre og eldre. Er det jeg skriver bare bullshit? Eller kan det være sånn, eller er det sånn? Gjerne kom med meninger!

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når ble vi mennesker i det hele tatt bygd for å drive løpe? Jeg tror vi har vært ganske annerledes hvis vi hadde vært lagd for å fly rundt å løpe hele tiden!

9063217[/snapback]

Evolusjon!

 

Menneskene kunne ikke dra på butikken og handle mat før i tiden, da måtte de ut å jakte. Det er liten tvil om at menneskekroppen en gang var bedre bygd for fysisk aktivitet, slik det er nå så må man stimulere dette "instinktet", eller behovet om du vil, ved å løpe for å løpe.

 

2007-02-13-263-darwin.jpg

Lenke til kommentar

Disse halvgamle pensjonistene som har jogga halve livet, men som likevel dør av hjerteinfarkt, dør fordi dem fokuserer på treningen, men ikke på kosthold og tilskudd. Å ha friske blodårer med lite fettavleiringer er en forutsetning for at man ikke skal få hjerteinfarkt, det unngår man ved å ta omega fettsyre tilskudd. Omega får det mettede fettet i blodet til å holde seg mobilt og sørger for friske cellevegger.

 

Kanskje røyker dem i tillegg, røyking får blodårene til å krympe inn, og da blir blodtrykket ekstra høyt. Kanskje har dem høyt kolesterol fra før. Et sunt kosthold er minst like viktig som treningen selv.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Gjest Guest
Hei,

 

Jeg satt å tenkte, og leste litt. Altså... hvis du vil leve lenge så bør du ikke jogge da! Det sliter jo mye på hjertet. Det er virker som det er disse folk som jogger livet av seg som vi ender med å finne død i grøfta el. Hvis du kun sitter på ræva, aldri stresser livet el. men kun går turer el. så tror jeg faktisk du lever mye lenger enn en person som er opptatt av det å måtte jogge, ha god kondisjon hele tia. Når ble vi mennesker i det hele tatt bygd for å drive løpe? Jeg tror vi har vært ganske annerledes hvis vi hadde vært lagd for å fly rundt å løpe hele tiden! Jeg tror på litt styrketrening, mere enn kondisjonstrening når man blir eldre og eldre. Er det jeg skriver bare bullshit? Eller kan det være sånn, eller er det sånn? Gjerne kom med meninger!

 

Takk!

9063217[/snapback]

 

Hvis du jogger hverdag(over mange år) og regel rett bryter kroppen ned kan det umulig være bra..og vil antakelig ikke være noe livsforlengende. Men det er på den andre siden dokumentert at fysisk aktivitet, i dette tilfellet jogging, er bra for kroppen. Måtehold gjelder selvfølgelig for jogging/løping som for alkohol.

 

Puls mellom 170-190 er bra for hjertet. Skulle gjerne likt å lest den artikkelen "din". For meg høres det ulogisk ut slik du framstiller det. Det virker litt bullshit. Fotballspillere, håndballspillere osv. vil ligget tynt an da...for ikke å si matatonløpere.

 

Har på følelsen av trådstarter er en sofagris type A som prøver å finne unnskyldninger for ikke å komme seg ut å jogge ;):innocent:

Lenke til kommentar

Man får vel ikke utdelt X hjerteslag som man må disponere som best man kan.

 

Generelt hjelper det med et litt påpasselig kosthold og jevnlig trening. Det virker ikke som om det å "drive kroppen hardt" gjennom trening slik som topputøvere i kondisjonsidretter o.l. gjør, nødvendigvis påvirker kroppen negativt på lang sikt. Det er vel faktisk omvendt, de fleste av disse fortsetter å leve sunt også etter at de har lagt opp idrettskarrieren og dør gjerne i høy alder av noe helt annet.

 

Det fins derimot en meget klar sammenheng mellom røyking, dårlig kostbold, ingen fysisk aktivitet, og forskjellige sykdommer som kan ta livet av deg.

 

Når man trener; sørg for god oppvarming og nedvarming (ja, det man lærte i gymmen på ungdomsskolen var faktisk sant!). Hard styrketrening med mye makspuls uten -skikkelig- oppvarming er for eksempel ikke bra for hjertemuskelen.

Lenke til kommentar

Dummeste jeg har hørt ... Rett og slett. Kroppen blir faktisk sterkere av å slite, for da må den bygge seg opp igjen. Sitter en stille får ikke kroppen noe utfordring.

 

Det er så mange andre faktorer som spiller inn på livets lengde, så det å si at løping er for idioter blir en alt for grov generalisering. Leste en test i Illvit for noen uker siden, hvor det var snakk om livets lengde og om det var mulig å beregne lengden. De viste en mulighet, og der kunne en trekke fra ett år på livet, hvis en det siste året hadde fått en fartsbot.

 

edit: Skulle det være X antall hjerteslag som teller, så er det igjen bedre å være topptrent, da hvilepulsen synker meget raskt. En time om dagen med 160-180 i puls, så får en etterhvert 20 lavere verdi på hvilepulsen, og en hviler endel mer enn man trener ...

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Det viktige er fysisk aktivitet. Og det handler ikke bare om forlengelse av livet, men livskvaliteten når man lever. Som Ustedalen sa; når man trener og er aktiv føler man seg generelt bra. Om du går mange turer i skog og mark (ulent terreng) så tror jeg ikke du bør ha så dårlig samvittighet for at du ikke jogger. hvis man blir stressa av å treneminsker selvsagt ikke treningen på sannsynligheten for hjerteinfarkt, men mange bruker jo en halvtimes joggetur til å koble ut og frikoble seg fra en ellers stresset hverdag.

Lenke til kommentar

Folk som presser kroppen over grensa, som feks de som driver fittness/bodybiulding på høyt nivå får nok dårligere imunforsvar. men at folk som driver med grei aktivitet styrker nok heller imunforsvaret enn å svekke det. Det kom noen bra kommentarer på dette etter sist OL når så mange av utøverene var sjuke. Da var det noen som lurte på hvorfor disse menneskene som skulle være så godt trent hele tiden var så mye sjuke. Svaret er at de er ikke så mye sjuke, men du skal ikke være så mye ute av lage før det er rimelig bortkastet å starte i en toppidrettskonkuranse. De fleste av oss drar nok på jobben selvom magen er litt i ulage eller nesa er litt tett. Men for en toppidrettsutøver er det nesten bortkastet så starte i konkuranse hvis han/hun ikke er i stand til å yte maskimalt.

 

Så trene opp kroppen er bra, men å presse kroppen til langt over det den er trent til er ikke bra. Hvis du er kraftig overvektig og ikke har løpt siden barnehagen så kan du faktsik med "stor" sannsynlighet dø av å spurte 500 meter. Det er ikke dermedsagt at det er farlig å spurte.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller jogget en del i løpet av livet og dødd i ei grøft enn å være så forsiktig med kroppen min at jeg hadde brukt 20 år med diverse sykdommer før jeg døde.

 

Styrke er bra for kroppen, men det tror jeg jammen meg kondisjon også er. Det er snakk om utholdenhet, og det er noe man trenger i mange situasjoner. Kroppen blir i god form av det, og jo sterke kropp, jo bedre liv.

 

Å trene seg til god utholdenhet ved å jogge, kan hjelpe på konsentrasjonen når man skal sette seg ned f.eks. på jobb eller skole med en vanskelig oppgave.

I senga kan det jo være greit med litt kondis :whistle:

Når man skal løpe og rekke bussen.

Når man skal spille en konsert, og høre på konsert.

Hvis man må stå og gå mye i løpet av en dag.

Og når man blir nødt til å løpe fra farer, som bjørner og tigre :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er liten tvil om at menneskekroppen en gang var bedre bygd for fysisk aktivitet, slik det er nå så må man stimulere dette "instinktet", eller behovet om du vil, ved å løpe for å løpe.

 

Nei, vi gjør det for å passe inn. Hadde det ikke vært noe press på å se pen ut så hadde alle vært noen feite slabbedasker, så det er supert at vi har et slikt press på oss :cool:

Lenke til kommentar

Så hadde vi dødd av hjerteinfarkt når vi prøvde å formere oss. Jeg er veldig enig i at det er mye hysteri rundt dette med skjønnhet, men nå snakker vi faktisk om å holde seg i for noe som går tilbake til de mest grunnleggende kvalitetene i valg av formeringspartner.

Lenke til kommentar
Hvis hjertet mitt hverdag må slå 100 ekstra slag i en time, så vil det jo stoppe tidligere? Det viktigste er vel bare å spise sunt?

9075101[/snapback]

Men hjertet ditt må ikke slå hundre slag ekstra, for når du har trent en stund vil hvilepulsen din synke og det går opp i opp. Ellers må jeg få uttrykke min skepsis over førsteposten. Er dette kanskje et skrik fra trådstarters side om litt empati, fordi trådstarter er gul og blå av dårlig samvittighet grunnet manglende trening? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...