Gå til innhold

Lav bruttolønn som lærling. Hvor mye skatt?

Anbefalte innlegg

Til høsten skal jeg begynne som lærling i butikk. Første året blir jeg å tjene ca 9000,- i bruttolønn hver måned. Dette er en latterlig lav lønn etter min mening, men hvor mye skal jeg skatte uten å få baksmell? Jeg er ikke interessert i å få igjen på skatten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Første året blir jeg å tjene ca 9000,- i bruttolønn hver måned. Dette er en latterlig lav lønn etter min mening

9063216[/snapback]

Forsåvidt ikke relevant for spørsmålet ditt, men jeg tillater meg å påpeke det uansett.

9000 kr er lite om man er en alminnelig (ferdig utdannet) arbeidstaker, men det er ikke det når du går i lære. Som tittelen "lærling" tilsier så er du i en utdanningssituasjon, og å få 9000kr brutto pr mnd mens man blir utdannet er faktisk utrolig godt betalt!

For du må ikke bare se på hva du sitter igjen med i kroner og øre, men også hvorvidt den tiden du nå investerer som lærling, også (vanligvis) gir en høyere avkastning senere i livet ditt pga din økte human kapital!

Det sitter hundre tusenvis av mennesker i landet, som må betale på gammel studiegjeld som de pådro seg for å komme opp på et høyere kunnskapsnivå, mens du faktisk får betalt for det!

Lenke til kommentar

Som andre sier, 9000,- pr måned som lærling er ekstremt godt betalt. Det vanlige er 5500,- i måneden! Så du er heldig du :).

Uansett, skattemessig så er det bare å bruke beregningsplanen du ser øverst. Første halvåret vil du betale ekstremt lite skatt, kanskje 10% trekk eller mindre :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...