Gå til innhold

Valg av ekstern harddisk/kabinett

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ekstern HD og lurer på hva som anbefalles.

Fra før har jeg hatt kjennskap til:

- ICY BOX, som jeg hadde litt problemer med i starten, men etter en firmware oppdatering så har jeg aldri hatt trøbbel. Satte en WD disk i den.

- Western Digital My Book Essential Edition 320GB USB2., denne har tatt kvelden og jeg har også fått skrudd fra hverandre kabinettet og prøvde disken i en annen pc uten hell. HD har tatt kvelden, vil ikke bli oppdaget av windows.

Så jeg holder en liten knapp på ICY BOX kabinett med en eller annen disk. Er det andre som har gode erfaringer med andre kabinetter? Trenger vel kun USB 2.0, men firewire er alltids et pluss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et Akasa-kabinett jeg er greit fornøyd med. Det er nokså stilig, virker mer støydempende enn noen av de andre diskkabinettene jeg har, og har både USB 2.0 og eSATA - noe som kommer godt med. Tror du vil angre over tid om kabinettet ditt bare støtter USB 2.0.

Når du først setter en 3,5"-disk i et slikt kabinett, så pass gjerne på å få en disk som tar høyde for støt - en vet aldri når en skumper over kabinettet så disken får en trøkk. Hitachi og AAKS-serien til WD har ekstra støtbeskyttelse. Husk å justere eventuelle AAM og APM-parametere før du setter disken i kabinettet.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Hva vil det si å justere AAM og APM parametere?

Er det Akasa Integral P2 harddiskkabinett for 3.5" IDE/SATA, aluminium, USB 2.0/eSATA du har? Dette koster 495 hos komplett og jeg synes det er mye for et kabinett.

Lenke til kommentar

Ja, det er dette jeg har. 495,- for et kabinett er i meste laget, det er jeg enig i, men kabinetter med tilsvarende funksjonalitet ligger også i dette prissjiktet. I følge prisguiden er det PCutstyr.no som har lavest pris på dette - nesten en hundrings mindre. Da er du en hundrelapp unna det billigste løse kabinettet for 3,5"-disker - riktignok bare med USB 2.0-tilkobling. Den hundrelappen ekstra for å få optimal ytelse ut av disken - samt fleksibilitet til å benytte både nye og gamle disker, SATA og PATA - er det verdt. I tillegg bidrar kabinettets utforming som nevnt til en støysvak løsning.

AAM (Automatic Acoustic Management) og APM (Advanced Power Management) er hhv støy- og strømstyringsparametere som kan justeres med verktøy fra produsent. Hitachi har verktøyet Hitachi Feature Tools. Man kan da konfigurere disken til å flytte lesearmene noe saktere, som resulterer i mindre søkestøy, og man kan instruere den til å parkere lesehodet eller gå i hvilemodus når disken har vært uvirksom en stund. Dette for å spare strøm/redusere varmeutvikling og øke toleransen for støt under drift.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...