dimetho Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Hei, har et par spørsmål vedrørende lodding. Får en Nintendo Wii-chip i posten i nær framtid, som må loddes på. Vet alt om hvor den skal og sådan, men har null erfaring innen lodding. Dessuten har jeg heller ikke utstyret som kreves. Lurer så hva som er vanlig pris for loddeutstyr, samt hva slags utstyr som kreves til en slik jobb? Dessuten, hvor vanskelig vil det være for en nybegynner å gjøre en god jobb? Har absolutt ingen lyst til å ødelegge noe. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 hei, hvis det er ikke avansert lodding og du skal ikke bruke utstyret i fremtiden, er det ingen vits å kjøpe kostbar lodde utstyr. du trenger loddebolt, loddetinn og evt. tinnsuger. alt dette kan du kjøpe til billig penger på biltema eller lignende butikk. se linken: http://www.biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=376 hvis det er bare noen lodde punkter, så tror at du klarer det fint..... Lenke til kommentar
TMMProd Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Bare skyte inn at vær forsiktig med bruk av tinn når du skal lodde IC'er (Husk å sett denne riktig vei). Det er utrolig lett at to pinner blir lodda sammen, og da blir resultatet stort sett veldig dårlig. Lykke til! Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Ikke kjøp en 60W loddepenn; til små enkle jobber er 15-20 W greit (jeg har en på 18W eller noe). Med en på 60W er den en fare for at kretsen blir for varm og kan gå i stykker pga det. ellers er den noen fine tutorials på lodding her: http://www.sparkfun.com/commerce/present.php?p=SMD-HowTo-2 Lenke til kommentar
dimetho Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Takk for alle fine svar! Skal til byen og kjøpe utstyr om et par timer, så får man se hvordan det her går. Har lest endel guides om lodding av denne chippen, så føler meg forberedt Endret 13. juli 2007 av .skaarj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå