Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Min Fars besøksrett.

Big Tone

Anbefalte innlegg

Vel, jeg sitter da her. Imorgen reiser jeg til det stedet jeg hater mest på jord, Eiken/stavanger. Nemlig der min far bor. Hos Faren min er det et reint helvete, ikke bare med at det er ingenting og gjøre der, bortsett fra og hjelpe han fikse på ei stygg hytte som vi hater og være på. Men det er ikke derfor jeg hater og reise ditt. Faren min er en veldig annerledes person enn det vi i vårt hus er, han hater alt av musikk som ikke er på VG lista og hører sjelden på musikk. Han hater min eldre bror pga han ikke er slikt som han mener er akseptabelt av et menneske idagens samfunn. Bror min har kjempe godt betalt jobb, spiller i band og er veldig flink på sitt instrument, men broren min hører endel på metal og mer "svart og farlig" musikk ifølge faren min. Ikke nok med at det er kjedelig der hitte og at han sjeler ut vår familie, han sjeler ut oss! Meg og min mindre bror, når jeg kom i vinter med 5,3 i snitt klarte han og si at det var ganske dårlige karakterer og den ene 4- jeg hadde i heimkunnskap var alt for dårlig. Han sjeller og også ut pga klesstilen vår, hva vi hører på, at vi spiller endel, at vi er for lite aktive(Hah! kom fra han som nesten døde av fedme da han fikk blodpropp!) og han bruker alle mulige måter på å bryte ned selvtilliten vår. Da jeg er vant til dette overser jeg bare det han sier, men 90% av gangene vi er der hitte får han lillebroren min til å grine, så mye han sjeller. Også kjefter faren min på oss når han sier, derre kommer til oss i uke 45 feks, og vi ikke kan da. Så kjefter han på oss å sier at vi ikke bare kan bryte avtaler med han for ingenting. Jeg blir snart gal! Jeg hater den personen så sterkt for hva han gjør med oss.

Da er mitt spørsmål til dere: Er det noe jeg kan gjøre for å ikke reise ditt? Hva som helst, jeg er forresten 14 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skaff profesjonell hjelp, en som forstår seg på familieforhold og hvorfor faren din reagerer på den måten han gjør.

9063063[/snapback]

Jepp, ellers mener jeg å ha hørt at man har noe man skulle ha sagt om hvem man vil være hos (hvis mor og far ikke bor sammen) fra man er 12 år.

Lenke til kommentar

Det er ingen som tvinger deg til å reise til faren din. Etter slik jeg husker, hvis du er over 12 år, bestemmer du hvilken foreldre du vil være hos, eller ikke.

Kan du ikke ta dette opp med din mor, og se om hun kan være til hjelp.

Har selv en far jeg ikke klarer å omgås. Seneste inatt jeg måtte reiser ifra der kl. 01 om nattet fordi det gikk så dårlig.

Lenke til kommentar

§31 og §43 i barneloven kan kanskje være til hjelp. Etter å ha lest TS sitt innlegg og de nevnte paragrafer virker det som at TS ikke kan påtvinges å være hos far.

Det skal vel legges til at barnas fremstilling av sine foreldre ikke alltid er like ille som dem skal ha det til. Mye av det som skrives i hovedinnlegget her kan vel flere barn kjenne seg igjen i. Uansett er vel kanskje bestemmelsene i Barnelovens §31 noe å klamre seg fast i om man ikke _vil_ være hos sin far. Der står det at når barnet er 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener. Om mor i dette tilfellet vil / kan legge stor nok vekt på dette derimot er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...