Gå til innhold

Få ett Sony HDR-HC1E til å virke i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ett Sony HDR-HC1E videokamera, men når jeg plugger det inn så skjer det liksom ikke så mye.

Jeg starter Cinelerra, men jeg klarer ikke å få den til å ta capture fra viedokameraet. Nå har jeg aldri brukt Cinelerra før, så det kan godt være at jeg gjør noe galt der, men det ser ihvertfall ikke ut som at Cinelerra har kontakt med kameraet.

Marvin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg har ett Sony HDR-HC1E videokamera, men når jeg plugger det inn så skjer det liksom ikke så mye.

Jeg starter Cinelerra, men jeg klarer ikke å få den til å ta capture fra viedokameraet. Nå har jeg aldri brukt Cinelerra før, så det kan godt være at jeg gjør noe galt der, men det ser ihvertfall ikke ut som at Cinelerra har kontakt med kameraet.

Marvin

9062813[/snapback]

Skjer det ingenting?

Er det via usb du kobler den på? Hvis så plugg inn kamera og skriv lsusb i terminalen. Lim inn det du får til svar.

Lenke til kommentar
Hei,

Marvin

9062813[/snapback]

Skjer det ingenting?

Er det via usb du kobler den på? Hvis så plugg inn kamera og skriv lsusb i terminalen. Lim inn det du får til svar.

9062979[/snapback]

Nei, det er via firewire (ie1394).

Det kommer ikke noe nytt når jeg skriver lsusb.

Marvin

Lenke til kommentar

Jeg fant utrolig lite om det kameraet og Ubuntu på nettet, men jeg kan tenke meg at det i første rekke er noen kjernemoduler som ikke er lastet. Prøv å laste modulene raw1394, ieee1394, video1394, dv1394 og ohci1394. Dette gjøres med følgende kommando:

sudo modprobe -a raw1394 ieee1394 video1394 dv1394 ohci1394

Jada, noen av de modulene laster hverandre, men dette emnet er så utrolig dårlig dokumentert i Linux, så jeg hadde mye trøbbel med å få mitt MV-900 kamera til å virke. Det er i alle fall de modulene jeg må laste for at det skal oppføre seg skikkelig.

Du kan også prøve programmet kino, som jeg har hatt litt mer flaks med en cinelerra når det gjelder capture.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, tenkte at jeg skulle vekke til live en gammel tråd :)

Har kommet litt lenger. Jeg får dvgrab til å virke hvis jeg velger å konvertere HDV til DV på videokameraet, men jeg klarer fremdeles ikke å ta capture i HDV.

Har prøvd å google, og det ser ut til at jeg må bruke noe som heter test-mpeg2.

Jeg har hentet ned libraw1394 og libiec61883 her.

Problemet mitt er at jeg må visst kompilere disse greiene for å få tak i test-mpeg2 som jeg er interresert i, men jeg klarer ikke å kompilere den.

jeg kjører ./configure men da får jeg denne feilmeldingen

checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables

prøver å kjøre make allikevel, men da får jeg

make: *** No targets specified and no makefile found.  Stop.

Noen som har noen tips, eller vet hvor jeg kan få tak i test-mpeg2 ? Går det an at noen kompilerer den for meg ?

Marvin

Lenke til kommentar

Tusen takk, men det var faktisk den guiden jeg prøvde å følge i utgangspunktet. Uansett så fikk jeg det til å virke nå :)

Er ikke sikker på at jeg hadde trengt denne, men jeg installerte først :

sudo apt-get install gcc3.4

så installerte jeg :

sudo apt-get install build-essential

Da virket det :)

Marvin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...