Gå til innhold

Hjelp med å plassere tekst på et JPG bilde

Anbefalte innlegg

Jeg laget en hjemmeside som skal ha JPG bilder som bakgrunn. Dette bildet legger jeg som "center" når jeg skal lage siden i Dreamweaver. På bildet legger jeg til en AP Div, som jeg igjen legger tekst inni. Denne vil jeg skal ligge på midten av JPG bildet. Når jeg forhåndsviser siden i en nettleser, flytter teksten seg når jeg forminsker/ forstørrer vinduet. Hva kan jeg gjøre for at denne skal ligge der jeg vil uten at den flytter seg? Vet at det har noe med position å gjøre. Men når jeg skriver inn position relative, blir det bare tull. Har dette noe å gjøre med at JPG bildet er midtstilt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er div'en en fast storrelse?

Det burde ga med javascript, men vertikal midtstilling er vanskelig.

9062404[/snapback]

Nei den er ikke en fast størrelse på alle sidene. (Hvis det var det du mente) Jeg kan ikk Javascript, men er det vanskelig?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke, kan det ikke selv heller :p

Men altsa det er definert en fast storrelse pa div'en pa hver side? Eller blir den resizet etter hva som er inni div'en?

Har du en link vi kan se problemet pa?

9062463[/snapback]

Den blir resizet etter teksten som er inni div'en. Har desverre ikke lagt siden ut på nettet, men jeg kan egentlig legge den ut hvis du vil se . :) Kanskje litt lettere for deg å skjønne hva jeg mener da. hehe. :)

Lenke til kommentar
Ville det ikke vært mye lettere å bare ha en div like stor bildet, midstill den og legg til bildet som bakgrunn via CSS, så legger du tekst i diven og setter den hvordan du vil via CSS det og?

9063205[/snapback]

hvordan midtstille diven? Det går jo ikke... Hvordan legger man bildet som bakgrunn via CSS? har ikke brukt CSS så mye, så jeg vet ikke hvordan det funker.:)

Lenke til kommentar

Dette ville jeg gjort:

Hvis du har dette i html

<div id="thedivster">Text innhold bla bla bla</div>

Og dette i CSS

#thedivster {
width: 500px; /*bredden på bildet */
height: 500px; /*høyden på bildet */
margin: 0 auto; /* For å midstille diven (som går, så lenge diven har en bredde) */
background: url('path/to/image.jpg') no-repeat;
}

Endret av Ernie2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...