Gå til innhold

Hvordan åpne raw filer i PS Elements 5.0?

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned en 30-dagers prøveversjon av Elements 5.0 for å prøve det før jeg eventuelt kjøper programmet. Men jeg sliter med å få lest inn raw (NEF) filer fra Nikon D40, får melding om at det er feil filtype. Ser det ligger ei fil som heter Camera raw under Plug-ins/File format. Har jeg rett hvis jeg tipper at dette er en for gammel versjon? Og hvordan får jeg eventuelt lagt inn en nyere versjon? På Adobes hjemmesider fant jeg ut at det er noe som heter Camera raw som støtter D40, men ingen info om hvordan jeg laster det ned eller kjøper det. Jeg trodde raw konvertering var innebygget i Elements.... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du var på rett sted. Hadde du lastet ned Camera Raw, ville du sett at det er en zip fil med en nyere versjon av "pluggen". Så er det bare å pakke ut og legge over den gamle.

Tom

Edit: tyrkleif var her

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Har du sett på maken... jeg skrollet visst ikke langt nok ned til å finne "Download knappen"... Takk til Tomsi for at du fikk meg på rett spor igjen, nå går det som smurt :thumbup:

Er dette en raw-konverter som er å anbefale, eller finnes det andre jeg heller burde prøve? Det er helt nytt for meg å jobbe med raw-filer....

Lenke til kommentar

Kvaliteten på raw-konverteren skal være blandt de bedre. Det er mer et spørsmål om du liker måten Elements jobber på.

Du bør sjekke ut Adobe Lightroom, DxO, og Bibble Lite/Pro også.

Jeg likte Adobe Lightroom best av disse. Men ettersom jeg har Canon har jeg nå fått øynene opp for Digital Photography Pro som følger med kamereaet.

Tom

Edit: En kamerat av meg som har Nikon, driver å tester Capture NX nå. Det er også et program som bør stå på lista.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takk for tips, skal nok prøve noen flere.

Etter den første halvtimen med raw-fikling er jeg veldig overrasket. Jobbet litt med et bilde med en himmel som var overeksponert i jpg-fila og ikke mulig å hente noe mer ut av. I raw-fila klarte jeg å frem skyene... Hvis det virkelig er så stor forskjell som jeg tror nå så blir det bare raw heretter... :ohmy:

Lenke til kommentar
Takk for tips, skal nok prøve noen flere.

Etter den første halvtimen med raw-fikling er jeg veldig overrasket. Jobbet litt med et bilde med en himmel som var overeksponert i jpg-fila og ikke mulig å hente noe mer ut av. I raw-fila klarte jeg å frem skyene... Hvis det virkelig er så stor forskjell som jeg tror nå så blir det bare raw heretter... :ohmy:

9062651[/snapback]

Jeg oppdaget det samme, et halvt år etter at jeg hadde vært i Kenya. Nå hadde jeg temmelig dårlig optikk også da, så det gjorde ting enda verrre.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...