Gå til innhold

Dagens nordmenn gjerrige?

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå som det er sommer, så har jeg skaffa meg i anledningen en sommerjobb :cool: Det er å stå i en kiosk, og selge pølser osv. Det jeg har fått oppleve er langt fra hyggelig. Og jeg har flere episoder som leder til en hypotese. Vi kan begynne med kunden som tok helt av på grunn av en krone. Jeg gav nemlig ut feil sum tilbake på en lørdag, og kunden, som hadde bestilt en pølse, ble så rasende at han slapp pølsen ned på bakken og ville ha en ny en. Altså, det er greit at jeg kanskje har gjort en feil. Men EN krone?! Det er ikke mye å ta av for altså :no: For han fikk faktisk tilbake krona si. Dessuten var han full, og da sitter jeg med enda et spørsmål. Når ble fulle folk så flinke i matte? :hmm: Så har vi en episode om en hamburger. Jeg hadde brukt 15 minutter på å lage en hamburger for en kunde. Jeg hadde da gitt signal om at det ville koste 70kr, noe som var i orden. Da jeg var ferdig med hamburgeren, fikk han den, men han ville ha på rekesalat. Derfor gjorde jeg det, og sa at den nye prisen var på 73 kr. Men det nekta han å betale, fordi han ikke hadde fått beskjed om at det kom til å koste mer. Men det stod på et skilt som var en halv meter fra hodet hans. Dessuten, hva er vel tre kroner ekstra? Han så ikke så veldig fattig ut heller, gikk med dress en vanlig kveld.

Flere sånne situasjoner har gitt meg mulighet til å komme med en konklusjon: Er nordmenn i dag gjerrige? I flere land er det normalt å betale litt over prisen, bare for å være hyggelig ovenfor selgeren, som slipper å måtte stresse med veskepenger. Men her i Norge har jeg opplevd at folk flest ikke bryr seg om slike arbeidere. De skal ha sitt, og det er ikke snakk om å overse et par kroner. I prinsippet skal så og si rett være rett. Men har ikke stakkars kiosk-medarbeidere rett til litt omtanke? :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I flere land er det normalt å betale litt over prisen, bare for å være hyggelig ovenfor selgeren, som slipper å måtte stresse med veskepenger.

sorry, tror det stort sett er det samme over hele verden. spesielt i visse asiatiske land er de harde på pruting av småpenger

noen kan sikkert forklare bak psykologien bak dette, men det handler nok ikke om penger

Endret av Darx
Lenke til kommentar

Greit å ikke få igjen 50øre.

Men det er jo butikker som nekter å la deg ta en pose uten å betale for deg. Om du glemte det. Så av prinsipp så bruker jeg å ta vekselpengene. Så har jeg og Julie en skål med kroner, femtiøringer og sikkert noe av høyere valutta også.

Finnes jo de som konsekvent "glemmer" av poser også da ;) Da er man gjerrig da. Har også sett folk ha med seg poser på butikken.

Lenke til kommentar
Finnes jo de som konsekvent "glemmer" av poser også da ;) Da er man gjerrig da. Har også sett folk ha med seg poser på butikken.

9064677[/snapback]

Det er vel ikke nødvendigvis av gjerrighet da... Det er mer det at man slipper å få enda fler av de sattans plastposene liggende.

Lenke til kommentar
Om jeg får tilbake 50 øre eller noe sånt så synes jeg ikke det er så viktig uansett. Om personen som sitter i kassa o.l ikke har mulighet til å veksle, så gjør det meg ikke så mye om jeg får igjen 1-5 kr mindre heller.

9064424[/snapback]

Du har ikke lov til å betale for mye hvis du ikke vil.

Har ikke butikken veksel så er det deres problem, ikke ditt.

Lenke til kommentar

9064677[/snapback]

Jeg har hørt fra flere at de mener det er mer miljøvennlig å ikke sløse på plastposer, og ville heller ha tatt med sine egne.

I Amsterdam - tror jeg det var - er dette så og si ganske normalt.

Lenke til kommentar
Greit å ikke få igjen 50øre.

Men det er jo butikker som nekter å la deg ta en pose uten å betale for deg. Om du glemte det. Så av prinsipp så bruker jeg å ta vekselpengene. Så har jeg og Julie en skål med kroner, femtiøringer og sikkert noe av høyere valutta også.

Posene koster penger for butikken, og at noen tar en pose uten å betale for den blir regnet som svinn. Det blir dyrt i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...