Nerf Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Hei. Sitter her med et par vifter i PC-kabinettet som bråker utrolig mye, siden jeg kan ha dem enten av eller på. Har heller ikke penger å bruke på viftestyring og tenkte jeg like gjerne kunne gjøre det til et bittelite prosjekt for å ha noe å gjøre. Så følgende spørsmål til dere med litt mer peiling blir: -Vil det i det hele tatt fungere ved kun å lodde på potmeter? (Da med tanke på impedans osv. , siden det er spole i viftene.) -Tenkte også noe i retning av spenningsregulatorer, noen som har noen forslag? Takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
Skibbe10 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 ja eit potmeter i serie med vifta vil fungere fint som regulator.. er slik de fleste "ferdige" regulerbare viftene er konstruert. verdier er noko anna.. orker ikkje bjynne å rekne på det nå, men sitter med ei regulerbar mist vifte i handa og den har eit potmeter på maks 100ohm Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 ja eit potmeter i serie med vifta vil fungere fint som regulator.. er slik de fleste "ferdige" regulerbare viftene er konstruert. verdier er noko anna.. orker ikkje bjynne å rekne på det nå, men sitter med ei regulerbar mist vifte i handa og den har eit potmeter på maks 100ohm 9062021[/snapback] Toppers, tusen takk for svar. Regner med at den Mist-vifta di også går på tolv volt, og det er vel ikke mye forskjell på strømforbruk, så da skal det forhåpentligvis gå bra med 100ohm (får man håpe). Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Som jeg alltid prøver å si når noen snakker om potmeter og vifter: En vifte er en spole, og kan derfor ha STORT strømtrekk ved oppstart, så derfor må en eventuell motstand tåle MYE EFFEKT! Det aller tryggeste å gjøre er å enten kjøpe et ferdig potmeter som er beregnet til dette bruket (som feks på microplex), eller kjøpe en ferdig viftekontroll som bruker pulsbreddeprinsippet til å redusere spenning over viften. Lenke til kommentar
colagutten Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 vis du kopler potmeteret i serie med vifta blir det ofte veldig varmt.. jeg smelta en front en gang.. (det var førsteviftestyreren min da:P) Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 Problem løst. Fikk penger i dag, og gikk til anskaffelse av en Zalman ZM-MFC1. Gjorde det enkelt. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Jeg har en sånn hjemme, men jeg har bytta den ut med en rheobus som tåler en del mer watt. Endret 13. juli 2007 av Ozelot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå