engedale Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg har en 90 modell Audi 80 1.6 TD Intercooler. Den småfusker på lave turtall, feks når jeg har senket farten ved fartsdumper, og skal gi gass så lugger den. Luggingen er kun ved lite gasspådrag (den blir helt borte når jeg gir litt mer gass). Luggingen er merkbart verre i regnvær (går også veldig ujevnt på tomgang i fuktig regnvær). Jeg hadde i Omega 992 rensemiddel i tanken, og den ble litt bedre, men den er fortsatt ikke god. Et annet problem er at bilen er tungstartet når den er varm, og har stått fra 5-60 minutter. Må dra håndgass/chocken helt ut, da starter den også forholdsvis lett når den er varm. Når den er kald starter den momentant (også i 20 minus). Kan fuskingen på lave turtall/tomgang, og at den er vond å starte ved varm motor etter den har stått litt, være at dysene er dårlige? Eller Dieselpumpa? Andre forslag? Ellers går bilen godt (muligens modifisert/trimmet noe av tidligere eier), og bruker lite Diesel, og ikke noe vann/oljeforbruk av betydning. Morten Engedalen Email: [email protected] Lenke til kommentar
Cadesius Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Har du prøvd å stille opp tomgangen på bilen? Jeg hadde noen av de samme problemene. Men det ble fikset av faren til dama mi på 2 minutt. Det eneste han gjorde var å stille opp tomgangen slik at den lå på, det som er vanlig, 8-9 x1000 i turtall. Det som var problemet var at bilen hadde for lavt turtall ved tomgang. Dette gjorde at bilen fusket mye, blant annet i skifting til 2. gear fra 1. gear. Bare lurer på om dette kan hjelpe deg litt med problemet? Lenke til kommentar
engedale Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Har du prøvd å stille opp tomgangen på bilen? Jeg hadde noen av de samme problemene. Men det ble fikset av faren til dama mi på 2 minutt. Det eneste han gjorde var å stille opp tomgangen slik at den lå på, det som er vanlig, 8-9 x1000 i turtall. Det som var problemet var at bilen hadde for lavt turtall ved tomgang. Dette gjorde at bilen fusket mye, blant annet i skifting til 2. gear fra 1. gear. Bare lurer på om dette kan hjelpe deg litt med problemet? 9062052[/snapback] Jeg har prøvd det, men det hjalp ikke noe. Lenke til kommentar
Cadesius Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Okay, da hjalp det lite. Har du latt bilen stå lenge med mye diesel da? Da kan det komme kondens i dieseltanken, det kan også gjøre at bilen fusker. Regner med at du har brukt bilen hele tiden, men jeg kan jo spørre for det. Endret 12. juli 2007 av Cadesius Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Sjekka luftfilteret og dieselfilteret i det siste? Lenke til kommentar
engedale Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 Sjekka luftfilteret og dieselfilteret i det siste? 9062147[/snapback] Luftfilteret er skiftet for ikke så lenge siden. Det er noe år siden diesel filteret er skiftet, men bilen har gått lite de siste årene. Hvis jeg kjøper et nytt diesel filter, er det mulig å helle rensemiddel direkte i filteret? Tenkte på for å få det skikkelig konsentrert for rens av dyser og pumpe. Lenke til kommentar
Baptoolah Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Er vel ikke umulig at det er lambda sonden? Den trår jo inn når motoren er driftsvarm. Bilen går vel helt fint på tomgang og starter lett når den er kald. Lenke til kommentar
audi137 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) gå over tennpluggene dine du, på din bil er det vel ikke så dyrt for pluggledninger, rotor og fordeler lokk så vil anbefale deg å bytte ut disse delene. Høres ut som du har overslag en plass og har kortsluttet tempføleren som gjør at bilen er vanskelig å starte når det er varmt ute men ikke kaldt. vil si jeg er 99% sikker på at det er feilen med bilen din. dra på romnes eller hellanor og si at du skal ha tennplugger, fordelerlokk, rotor, tennkbler og tempføler for kaldstart og si du skal ha rabbat så får du fiksa problemet ditt for ca 1500,- Endret 18. juli 2007 av audi137 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 gå over tennpluggene dine du, på din bil er det vel ikke så dyrt for pluggledninger, rotor og fordeler lokk så vil anbefale deg å bytte ut disse delene. Høres ut som du har overslag en plass og har kortsluttet tempføleren som gjør at bilen er vanskelig å starte når det er varmt ute men ikke kaldt. vil si jeg er 99% sikker på at det er feilen med bilen din. dra på romnes eller hellanor og si at du skal ha tennplugger, fordelerlokk, rotor, tennkbler og tempføler for kaldstart og si du skal ha rabbat så får du fiksa problemet ditt for ca 1500,- 9093743[/snapback] det er en diesel lørje det er snakk om... Tapp ut evt. vann fra drivstoff filteret. skal være en skru dings under filteret. Juster dieselpumpa Kanskje for høyt åpningstrykk på dysene eller dårlig sprøytebilde. Rart den fusker mer i fuktig vær da dieseler ikke pleier og være så følsomme for det. det vil da si at den får vann i motoren. Åssen er luftfilteret? Sjekk returslangene til dysene. Opplevd fusk/luft i systemet pga tette og utette slanger før. selvom det er på retursiden. Hvor langt har den gått? ser intercooleren ettermontert ut? for stor intercooler kan gjøre at lufta fryser, spes fuktig luft, men det kommer helst ved motorveikjøring. hmm Lenke til kommentar
audi137 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 gå over tennpluggene dine du, på din bil er det vel ikke så dyrt for pluggledninger, rotor og fordeler lokk så vil anbefale deg å bytte ut disse delene. Høres ut som du har overslag en plass og har kortsluttet tempføleren som gjør at bilen er vanskelig å starte når det er varmt ute men ikke kaldt. vil si jeg er 99% sikker på at det er feilen med bilen din. dra på romnes eller hellanor og si at du skal ha tennplugger, fordelerlokk, rotor, tennkbler og tempføler for kaldstart og si du skal ha rabbat så får du fiksa problemet ditt for ca 1500,- 9093743[/snapback] det er en diesel lørje det er snakk om... Tapp ut evt. vann fra drivstoff filteret. skal være en skru dings under filteret. Juster dieselpumpa Kanskje for høyt åpningstrykk på dysene eller dårlig sprøytebilde. Rart den fusker mer i fuktig vær da dieseler ikke pleier og være så følsomme for det. det vil da si at den får vann i motoren. Åssen er luftfilteret? Sjekk returslangene til dysene. Opplevd fusk/luft i systemet pga tette og utette slanger før. selvom det er på retursiden. Hvor langt har den gått? ser intercooleren ettermontert ut? for stor intercooler kan gjøre at lufta fryser, spes fuktig luft, men det kommer helst ved motorveikjøring. hmm 9094028[/snapback] får du virkelig ikke overslag på en diselbil? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 er ikke plugger,kabler, rotor fordeler osv på en diesel. Eneste elektriske er de 12 volta du må ha over magnetventilen på pumpa for og få det til og gå og glødepluggene. Dieselen antenner av varme/trykk, ikke gnist. Selvsagt common rail og nyere diesel systemer er mer elektrisk styrt, men de har fortsatt ikke gnist. Hadde det vært en bensinmotor ville jeg nok gått løs på tenningsdelene først jeg også. Lenke til kommentar
audi137 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) er ikke plugger,kabler, rotor fordeler osv på en diesel. Eneste elektriske er de 12 volta du må ha over magnetventilen på pumpa for og få det til og gå og glødepluggene. Dieselen antenner av varme/trykk, ikke gnist.Selvsagt common rail og nyere diesel systemer er mer elektrisk styrt, men de har fortsatt ikke gnist. Hadde det vært en bensinmotor ville jeg nok gått løs på tenningsdelene først jeg også. 9096484[/snapback] ok da skal jeg fortsette og holde meg unda disel Endret 19. juli 2007 av audi137 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå