mrkorsnes Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Dersom Skattevesenet oppdager f.eks. 4 år gammelt skatte-snusk, er de da for sent ute til å gjøre noe ? Hvis ikke, hvor går grensen ? 10 år ? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 § 9-6. Frister. 1. Spørsmål om endring av ligningen kan ikke tas opp mer enn ti år etter inntektsåret. http://www.lovdata.no/all/tl-19800613-024-010.html Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Dersom Skattevesenet oppdager f.eks. 4 år gammelt skatte-snusk,er de da for sent ute til å gjøre noe ? Hvis ikke, hvor går grensen ? 10 år ? 9061707[/snapback] I denne filen besvarer advokater forskjellige spørsmål. http://www.ytf.no/page/11352/ Ditt spørsmål er besvart ved en liknende henvendelse: FORELDELSE AV SKATTEKRAV På begynnelsen av 90- tallet ble jeg skyldig et større skattebeløp. Jeg har ikke betalt noe på dette siden den gang, men nå har kemnerkontoret begynt å ta utlegg i lønnen min. Har de rett til dette? Så lenge ikke skattefordringen er foreldet, har skatteetaten rett til å inndrive dette kravet. Dersom det er grunnlag for påleggstrekk i lønnen din, kan slik nedlegges. Et pengekrav foreldes i utgangspunktet 3 år etter fordringshaveren hadde rett til å kreve oppfyllelse. Foreldelsesfristen avbrytes ved at fordringshaveren går til rettslige skritt mot skyldneren for å få inndrevet sitt krav. I skattesaker bruker det å bli gjennomført en utleggsforretning. Når først en utleggsforretning er gjennomført, tar det ytterligere 10 år før skattekravet eventuelt foreldes. En ny utleggsforretning innen 10 års fristen, vil forhindre foreldelse. Kemnerkontorene er ofte flinke til å følge opp sine krav slik at disse ikke foreldes. Det er derfor lite trolig at kravet mot deg er foreldet. Dersom du er i tvil om dette, kan du ta kontakt med kemnerkontoret og kreve å få se hvilke rettslige skritt som er gjennomført for å forsøke å inndrive kravet og forhindre foreldelse. Slik jeg forstår situasjonen så foreldes statens skattekrav på deg på samme måte som vanlige krav, nemlig etter tre år. For å forhindre denne foreldelsen må staten ta rettslig skritt for å fornye sitt krav og får da en foreldelsesfrist på 10 år fra det tidspunkt det rettslige tidspunktet er rettskraftig. Deretter kan kravet fornyes hvert 10.år (eller før) ved å iverksette nye rettslige skritt (dom på utleggsforretning) og kravet får da nye 10 års foreldelsesfrist. Fordringshaveren får da et livslangt krav så lenge han fornyer kravet og kan om nødvendig gå inn i ditt dødsbo for å få innfridd sitt krav. Dette kravet har prioritet foran arvingenes rett til arv. Så til ditt spørsmål. Dersom du ikke har hørt om dette kravet før nå så er det foreldet, men du må likevel møte opp i forliksrådet for å forklare deg. Hvis du ikke møter opp så får motparten en uteblivelsesdom på at kravet eksisterer fordi det er hans versjon som legges til grunn. Pass nøye på at du ikke erkjenner kravet overhodet. Du vil nemlig bli spurt om du vedkjenner deg kravet. Det er et lurespørsmål. Hvis du svarer ja på dette spørsmålet så oppheves foreldelsesfristen og ny frist begynner å løpe. Et foreldet krav er et ikkeeksisterende krav og du kan trygt svare nei på dette spørsmålet uten å lyve. Man vil forsøke å forlede deg til å erkjenne kravet. Si minst mulig og ikke gå inn på noen diskusjon om hvordan kravet oppsto etc. Det kan nemlig tolkes som om du erkjenner kravets eksistens. Bare si nei og ikke la deg presse. Puh, dette ble langt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Jeg forstår trådstarterens sak som en endring av ligningen og eventuelle skattekrav som kunne oppstå ved dette. Endret 12. juli 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Jeg forstår trådstarterens sak som en endring av ligningen og eventuelle skattekrav som kunne oppstå ved dette. 9062130[/snapback] Denne saken gjelder en håndverker som har holdt tilbake pengekrav/kvitteringer i over 3 år - og nå kommer han med dem. Jeg har lurt på hvorfor. Forklaringen kunne være at han ville unngå krav fra Skattevesenet ? Det er altså ikke jeg som har forsøkt å unngå skatt - men sannsynligvis min håndverker :-) Endret 13. juli 2007 av rkorsnes Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Foreldelsesloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19790518-018.html#map0 "§ 2. (Fristens lengde.) Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år. § 3. (Fristens utgangspunkt.) 1. Foreldelsesfristen regnes fra den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse. " Skulle derfor tro det var 3 års foreldelsesfrist. Pass på: "§ 14. (Erkjennelse.) Foreldelse avbrytes når skyldneren overfor fordringshaveren uttrykkelig eller ved sin handlemåte erkjenner forpliktelsen, så som ved løfte om betaling eller ved å betale rente." Så hvis dere har erkjent "forpliktelsen" i løpet av de siste tre årene, så er det ikke foreldet. Men du var kanskje ikke ute etter å slippe å betale håndverkeren her? Jeg er usikker på hva han prøver å oppnå med å utsette kravet, da jeg tviler på at det er veldig mye å hente skattemessig.. Det er ikke slik at man kan vente mange år med å kreve inn betaling, og så slippe unna å betale skatt. Endret 13. juli 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Denne saken gjelder en håndverker som har holdt tilbake pengekrav/kvitteringeri over 3 år - og nå kommer han med dem. Jeg har lurt på hvorfor. Forklaringen kunne være at han ville unngå krav fra Skattevesenet ? Vedkommende kan inntektsføre dette kravet i år, dog burde fakturering og bokføring (regneskapsmessig) ha funnet sted allerede ca. 3 år siden. (regneskapsloven) Din betalingsplikt stemmer med klilleng sitt innlegg. Endret 13. juli 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 Det er ikke slik at man kan vente mange år med å kreve inn betaling, og så slippe unna å betale skatt. 9068933[/snapback] Det var det jeg lurte på om var mulig. Jeg for min del slipper ikke unna å betale siden jeg har erkjent kravet ved å spørre både skriftlig og muntlig om hvor i all verden ble det av det :-) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Det er ikke slik at man kan vente mange år med å kreve inn betaling, og så slippe unna å betale skatt. 9068933[/snapback] Det var det jeg lurte på om var mulig. Jeg for min del slipper ikke unna å betale siden jeg har erkjent kravet ved å spørre både skriftlig og muntlig om hvor i all verden ble det av det :-) 9070565[/snapback] Ok. Det er kanskje like greit, så slipper man ihvertfall å ha det "på samvittigheten". Den eneste måten jeg vet om som dette kan redusere skatt på, er hvis han har så lav inntekt i år at denne inntekten blir spist opp helt eller delvis av person-/minstefradraget (eller at han slipper noe toppskatt). Da må han inntektsføre det i år. Sjekk fakturadatoen. Endret 14. juli 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Man kan jo også spørre seg om dette er et vanlig pengekrav siden det jo er et skattekrav. (i beste fall) Hvis vi tar for oss straffelovens foreldelsesfrister i § 67 så er foreldelsen avhengig av om det straffbart forholdets alvorlighet som er gjenstand for spørsmålet om foreldelsen. § 66. En handling er ikke lenger straffbar når foreldelse er inntrådt etter reglene i §§ 67-69. Tap av offentlig stilling kan dog idømmes selv om annen straff er foreldet. Endret ved lov 14 april 1972 nr. 15. § 67. Fristen for foreldelse er: 2 år når den høyeste lovbestemte straff er bøter eller fengsel inntil 1 år, 5 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 4 år, 10 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 10 år, 15 år når tidsbestemt straff inntil 15 år kan idømmes, 25 år når fengsel inntil 21 år kan idømmes. Hefte anses like med fengsel ved beregning av fristen. At bøter eller rettighetstap kan idømmes ved siden av annen straff, har ikke betydning ved beregning av fristen. Har noen i samme handling begått flere lovovertredelser, som etter første ledd skulle foreldes til ulike tid, gjelder den lengste foreldelsesfrist for alle overtredelser. Fristen for foreldelse av straffansvaret for foretak beregnes ut fra strafferammen for enkeltpersoner i det straffebudet som er overtrådt. Endret ved lover 14 april 1972 nr. 15, 12 juni 1981 nr. 62, 16 juni 1989 nr. 64. Dette er forsåvidt interessant nok men neppe anvendelig i dette tilfellet. Hvis nå dette viser seg å være et krav som utspringer av bevisst tilbakeholdelse av skattemidler så er det Ligningsloven kap. 12 som kommer til anvendelse. Kapittel 12. Straff. § 12-1. Skattesvik. 1. For skattesvik straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt a. gir ligningsmyndighetene uriktige eller ufullstendige opplysninger når han forstår eller bør forstå at dette kan føre til skatte- eller avgiftsmessige fordeler, eller b. utferdiger uriktig dokument når han forstår eller bør forstå at dokumentet er egnet som legitimasjon for å oppnå skatte- eller avgiftsmessige fordeler, eller c. - - - d. på annen måte vesentlig overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov. 2. Skattesvik straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Medvirkning straffes på samme måte. Endret ved lover 10 april 1992 nr. 32, 28 mai 2004 nr. 29 (i kraft 1 jan 2005 iflg. res. 28 mai 2004 nr. 791). § 12-2. Grovt skattesvik. 1. Grovt skattesvik straffes med bøter eller fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte. 2. Ved avgjørelsen av om skattesviket er grovt skal det særlig legges vekt på om handlingen kan lede til unndragelse av et meget betydelig beløp i skatt eller avgift, om handlingen er utført på en måte som i særlig grad har vanskeliggjort oppdagelsen, om handlingen er utført ved å misbruke stilling eller tillitsforhold eller om det foreligger medvirkning under utøvelse av næring. 3. Ved anvendelsen av kriterier i nr. 2 kan flere overtredelser ses i sammenheng. 4. Denne paragraf kommer til anvendelse også om det foreligger uvitenhet med hensyn til de momenter som gjør handlingen grov, når uvitenheten er grovt uaktsom. Endret ved lover 23 des 1983 nr. 82, 23 des 1988 nr. 96, 10 april 1992 nr. 32. § 12-3. Forfølging av straffbart forhold. Adgangen til å reise straffesak eller avsi straffedom etter bestemmelsene foran faller bort etter 10 år. Som vi da ser i § 12-3 så er foreldelsesfristen 10 år i dersom skatteyteren har undratt skatt i bevisste tilfeller og ikke tre år. Og dette gjelder selv ved uvitenhet (forutsatt at uvitenheten er grovt uaktsomt) Hvis det derimot er staten som har et uteglemt krav som de søker dekket så er det å regne som en vanlig fordring som foreldes etter tre år. Når det gjelder ditt forhold til håndtverkeren så foreldes kravet på vanlig måte etter tre år. edit: div. presiseringer Endret 14. juli 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå