SSSø Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) I dag fikk jeg bilen min opp på bukk for å stramme håndbrekken, det jeg i steden for fant ut var at tromlene mine var temmelig gåen (hang en god del og var rustet til helvete). Pusset de ned litt og sånt og det ble bedre, men ikke bra. Største problemet er at de henger som faen, dette er den håndbrekken som sørger for. Armen (eller hva faen det heter (inni der) som er ødelagt. Ser for meg at jeg vil trenge nye tromler og wire til håndbrekken. Noen som vet hva dette vil koste? Fyren jeg lånte verkstedet av (som begynte som lærling for en uke siden) mente de ville regne ca 6 timer for arbeidet. Høres dette rimelig ut? Er det noe jeg kan klare selv? Aner ikke hvordan det skal gjøres, men jeg har god erfaring med "prøv og feil"-teknikken. Hvis jeg skal gjøre det selv, hvor får jeg da tak i billigst mulig deler? Takker for svar... edit; er forresten snakk om en Octavia 98 mod. Endret 12. juli 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Mulig rep.tiden på og bytte alt fra spaken og ned er 6 timer, men det tar ikke så lang tid. Tipper det er vanlige Vag bremser bak så delene er nok ikke dyre eller. De har sikkert deler på biltema, men hør med han kompisen din om rabatt på ordentelige deler. Hvis du skal gjøre det selv så ta en side av gangen og bruk den andre som mal. Blir fort feil hvis du river av alt med en gang Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Nei, har hørt at delene skal være ganske billig, men at de tar mye for arbeidet (hvertfall der han jobber). Siden han nettopp har begynt i ny jobb så tror jeg nok ikke at han kan fikse så mye rabatter for meg (er uansett et Ford-verksted). Eneste han kan hjelpe med er egentlig å låne meg bukk og verktøy. Når det kommer til trommelbremser er han (merkelig nok) like blank som meg. Skal sjekke på Biltema. En side av gangen høres smart ut. Takker for svar. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Han kan klare 15% rab hvis han stresser med det. markedsrabatt eller hva det heter, men etter en uke i ny jobb blir vel det i drøyeste laget ja :!: ellers så ville jeg gått for mekonomen mye bra deler.. Hvis du har bukk og verktøy så gjør det selv. du sparer 6000,- og jeg tror du vil klare det på under 6 timer Lenke til kommentar
joka Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Er det noe jeg kan klare selv? Aner ikke hvordan det skal gjøres, men jeg har god erfaring med "prøv og feil"-teknikken. 9061696[/snapback] "prøv og feil" er ikke noe du bør gjøre når det gjelder bremser, kjøp deg en service manual og få bremsene riktig med en gang Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Ca. priser: Nye tromler: 1000-1200,- Bremsebånd: 200-300,- Monteringssett: 70-200,- Jeg brukte mellom 20 og 30 minutter på hver side da jeg byttet. Det enest spesielle verktøyet som burde være nødvendig måtte være en avdrager hvis tromlene har rustet godt fast. Legg på et tynt lag med olje på komtaktflatene mellom tromelen og hjullagernavet, så blir det lettere å demontere senere. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Edit: leste feil.... Endret 12. juli 2007 av sesteen Lenke til kommentar
staljin Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Hei, Jeg har skiftet håndbremsevajr på min Vento. Systemet besto av et rør i fra kupe ut hvor bremsevajr gikk igjennom i enden av det røret ( på utiden av bilen) hadde røret og bremsevajr (sikring/stopper på vajr) rustet sammen og det var ikke lett å få vajr ut av røret. Selv med de problemene brukte jeg ikke mer enn 4 timer på å gjøre den jobben. Siden du har litt nyere bil så vil jeg tro at de blir litt letere å få bremsevajr ut av det røret. Jeg syns ikke det er noe kjempe stort problem å bytte den vajr. Det som er viktig er å passe på at trommel/hjullager er riktig montert, dvs. at den må ikke tvinges/presses på plass slik jeg gjorde det så hjullager gikk i stykket etter ett år og ødela nesten spindel og at bremsene er bra justert. Hilsen Staljin Endret 13. juli 2007 av staljin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå