Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped- eller lett-motorsykkellappen?

Anbefalte innlegg

Er det ikkje noko med att du slepper teori på bil ellerno vist du har lett-lappen ?

Edit; Har lett-lappen sjølv om ett par-tri veker.. gleder meg  :dribble:

9074908[/snapback]

Du slipper å ha trafikalt grunnkurs på bil når du tar førerkort på moped\lett ,tror jeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja sålenge du tog moped/lett-lappen før juni 2005 (?)

9075126[/snapback]

Kanskje de gjelder lett men ikke moped....

9075192[/snapback]

Har du allerede førerkort i en klasse (bortsett fra M 145) eller mopedførerbevis , kan du øvingskjøre i en annen klasse uten trafikalt grunnkurs. Men har du mopedførerbevis, førerkort M 146 (tohjuls moped), S (snøscooter) etter T (traktor) må du likevel ta mørkekjøring og førstehjelp før du kan gå opp til førerprøven! Har du M 145 må ta du fullt trafikalt grunnkurs før øvingskjøring.

Fra vegvesenet.no

Lenke til kommentar

Men de pratar om pris og sånt. Moped har eg. Ein Suzuki FZ50 som eg snart får igang igjen. Den kan eg jo køyre på lettlappen, men det eg tenker på er om eg får bruk for lettlappen. Det er jo ikkje sikkert at eg kjem til å kjøpe meg lett. Sjøl om det blir meir og meir fristandes jo meir tida går :) Det hadde jo vore kjekt å lege i 80 km/t istadenfor 45. Litt usikker der. Får vel høyre med trafikkskulen når eg kjem heimatt ifra ferien kor mykje prisforskjellen er. Btw, det at lettlappen kosta 1000kr meir kom ifra ein som hadde tatt mopedlappen for ikkje so lenge sia.

Lenke til kommentar

FZ-en må jo vera den råaste peden nogen gong lagt !

Men som du seier; "det er ikkje sikkert eg skal kjøpa lett"

Ein vett aldri sikkert ! Vist du f.eks ombestemmer deg i ein alder av 45 så vil du nokk angra. Ein anna ting er prisen. Alle prisar stige, så om 28-30 år når du i tilfelle vil ha mc (tenkt tilfelle) så vil lappen vera ein del dyrare

Edit; leif

Endret av _tommy-
Lenke til kommentar

Tviler lett koster 15 000 når jeg betalte under 14 000 for tung for noen mnd siden.. Jeg hadde ikke lett fra før.. Er litt billigere her enn det er i byene da men.

Det hele kommer jo an på om du har interesse for sykkel, og planer om å kjøre sykkel etter du har tatt lappen på bil..

Om du bare skal ha et framkomstmiddel og du bor relativt sentrumsnært, samt at du kommer til å selge sykkelen med en gang du får deg bil, er det jo greit, kjør moped.

Jeg vet ikke hvordan opplæringen på moped er i dag, men i min tid var det 1 time diskusjon i klasserommet med læreren, litt kjeglekjøring på parkeringsplassen, så fikk vi en laminert papirlapp med stempel og bilde der det sto førerbevis for moped... Kostet i alt 500 kr :) Det har vel kanskje forandret seg litt med åra..

Har du noe interesse for sykkel og planer om å ta tung når du blir gammel nok, så er det lett som gjelder. Bor du langt vekke å sånt kan det være greit å slippe å kjøre i 50, eller 80 uten at det høres ut som du dreper sykkelen.. Vær litt obs på at det koster mer tid og penger med vedlikehold på en lettsykkel enn det gjør på en moped..

Nå er jeg ikke sikker, men tror du får tatt det trafikale grunnkurset / eller du slipper å ta det når du skal ta bil om du tar lappen på lett. Du får en mye grundigere opplæring enn du gjør på moped, samt du får mye bedre tekniske kunnskaper om sykkelen, du er i alt en bedre rustet fører. Du blir og mest sansynlig flinkere i trafikken, noe som kan være gunstig når du skal kjøre bil.

Har du tatt lett teorien er den gyldig i 2 år, og det er den samme prøven som er for tung sykkel, så om du starter opplæringen på tung når du er 17 1/2 slipper du å ta teorien på nytt, og det er jo veldig greit :) Pluss at du slipper unna mange kjøretimer når du skal ta tung..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Me har jo eit sentrum 1km ifra meg. Men det er ikkje so veldig stort utvalg her. Skikkeleg sentrum er 30km ifra meg og det er her eg også skal gå på skule til hausten. Så det blir jo eit stykke. Trafikalt har eg, da eg har tatt lappen på traktor for vel ein månad sidan. Hadde jo vore greitt hadde det gått litt unna, men 45 km/t er ikkje så treigt det heller. Og interesse for sykkel og motor har eg :D Så vedlikehald er ikkje noko problem.

Lenke til kommentar
3 mil på moped? uaktuelt spør du meg :p

9123895[/snapback]

Kommer jo an på fartsgrensa da. De fleste mopeder går jo i 50-65 orginalt, og det er sjelden man kan holde en gjennomsnittsfart på 80 km/t, så da er det faktisk ikke mange minuttene man vil spare.

Lenke til kommentar

Fins jo buss og da :innocent: Men eg hadde eit spørsmål til. Korleis funka detta med å ta lappen? På moped tek ein teorien først og så har ein ein del timar hjå køyrelærar og så har ein lappen? Er det så? Men på lepp må ein ta teori, ta timar hjå køyrelærar og så ta oppkøyring?

Eller er eg heilt på jordet? :ermm:

Lenke til kommentar

Kjøp deg teoribok, les litt og ta prøven når du har vert gjennom boka en eller 2 ganger, så tar du kontakt med kjørelæreren i bygda og sier du har tatt teorien og er sugen på å ta resten.. Da blir du prioritert og får lappen rimelig fort..

Edit;

anbefaller å lese her og:

http://www.nmcu.org/kompetanse/index.html

http://www.nmcu.org/kompetanse/fullkontroll/index.html

Syns det var mer realt enn teoriboka jeg hadde, den var flåsete..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JSHtTF0R

Lett-lappen! Selv driver jeg på nå, og kan ta teorien et halvt år før jeg fyller 16. Og du er ikke på jordet nei :) Gleder meg til i høst når vi skal til Våler på bane-kjøring! :D

Endret av Slettet-JSHtTF0R
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...