Gå til innhold

Hvordan bruke de ulike innstillingene på EOS 350D?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et Canon EOS 350D kamera, men jeg bruker bare å ha det på auto eller portrett og slik.. Har prøvd å testet litt på M, AV, TV og P men jeg aner ingenting om dette. Hvordan stiller jeg lukkertid og blender feks? Hvilken av disse er hva? Og når er det lurt å bruke de forskjellige tingene?

Tror kanskje at TV er lukkertiden, den kan jeg stille fra 30" til 4000..

Og tror AV er blending?.. Den kan stilles fra 3,5 til 22 ...

Men når jeg bruker lukkertiden (TV) så kommer det opp noen tall der som blendertallene står, feks 7,1 - er dette blendertall? Men disse tallene får jeg ikke justert når jeg har det på TV. Og omvendt på AV...

Men når jeg har det på M så kan jeg justere lukkertiden (?) fra 4000 og til bulb..

Men hvordan justerer jeg de andre tallene (3,5 til 22) Og er det da blendingen..

Hva bruker bulb til?

Føler meg litt dum her, for jeg har hatt kamera i to år, og enda ikke lært meg dette. Tar som sagt mest bilder når kamera står på den firkanten (auto ?), eller portrett og nærbilde... :blush:

Håper noen tar seg tid til å svare meg. Har lett på nettet, men finner ingenting om dette (kanskje er jeg dårlig til å lete..:p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kompendie bra, men enda bedre om du kjøper f.eks 'Digital fotografering i praksis' av Magnar Fjørtoft

9061593[/snapback]

Veldig bra bok. Noe for de fleste i den. Er man helt ferst med både fotografering og bildebehandling (Photoshop for det meste, som bildene i boken stammer fra), så er det mye å lære i denne boken. Absolutt å anbefale.

De selger denne, og mange andre gode bøker, på www.fotopia.no.

Endret av netrex
Lenke til kommentar
Trenger ikke kjøpe noe som helst. Manualen som følger med Canon kameraer er mer enn bra nok. Det var i den jeg lærte meg alt om hvordan å bruke kamera. Og jeg var akkurat like ny på det som du er nå.

En ting skal være sikkert, når du lærer deg å stille på manuell kommer du aldri til å bruke auto igjen ;)

9063878[/snapback]

Den boka inneholder en del andre ting enn bruksanvisningen til et kamera da :p

Lenke til kommentar
? jeg syntes da ikke det....

9063914[/snapback]

? Det står i alle fall ingenting annet enn hva de forskjellige knappene og hjulene gjør i manualen til min 20D, men det er jo et mer avansert kamera for mer avanserter brukere, så kanskje den inneholder mindre enn den til 350D. Jeg kan likevel ikke forestille meg at den inneholder særlig bra forklaringer på hvordan man komponerer et bilde skikkelig, eller om kreativ måling av lys. Det finnes så mange aspekter innen kreativt foto som en liten lefse av en manual ikke kan lære deg, så hvis du ønsker en rask utvikling, så må du ha en skikkelig lettfattelig bok i tillegg. Der kommer Magnar Fjørtofts bok inn. Kjøp den, den koster tross alt under 10% av det ditt kamera koster, og kommer til å bli en like god investering for en nybegynner.

Et annet alternativ er John Hedgecoes klassiske "Fotografering", som også jeg har hatt et øye til i min ungdom, så gammel er den. Den er naturligvis oppdatert med teknikkens gang.

Lenke til kommentar
? jeg syntes da ikke det....

9063914[/snapback]

Så manualen er alt som trengs for å bli en ferdig utlært fotograf, inkludert kunnskaper om etterbehandling/justering av bildene? Eller er det tenkelig at det finnes litteratur om fotografering som ikke er skrevet ned i o'store manual?

;)

Lenke til kommentar
Kompendie bra, men enda bedre om du kjøper f.eks 'Digital fotografering i praksis' av Magnar Fjørtoft

9061593[/snapback]

Den har jeg faktisk, men ikke kommet i gang med å studere den.. :roll:

Kanskje på tide å gjøre det da!

Jeg er litt sånn at jeg skal lære alt selv, så gidder ikke sette med ned og lese meg til det.. Mest jeg har lært i fotografering er selvlært stortsett..

Lenke til kommentar
heisann!

Du får svar på ganske så mykje ved å lese fotokompendiet her på forumet.

fotokompendium

Du stiller inn blenderen på 350d ved å holde inne +/- knappen samtidig som du skrur på hjulet.

Er du tolmodig og lærevillig vil du snart oppdage nye og spennande måtar å bruke ditt kamera på :)

Lykke til :)

9061315[/snapback]

Takk!

Det med blenderen fant jeg faktisk ut selv etter at jeg posta innlegget der..

Men det funker bare på M, ikke sant?

Lenke til kommentar
Trenger ikke kjøpe noe som helst. Manualen som følger med Canon kameraer er mer enn bra nok. Det var i den jeg lærte meg alt om hvordan å bruke kamera. Og jeg var akkurat like ny på det som du er nå.

En ting skal være sikkert, når du lærer deg å stille på manuell kommer du aldri til å bruke auto igjen ;)

9063878[/snapback]

Min manual var ikke på norsk, og jeg suger i å lese engelsk eller andre språk :p

Det tror jeg nok på ja ;)

Lenke til kommentar

Av - Blenderprioritert automatikk. Du stiller blender og kamera velger riktig lukkertid

Tv- Lukkerprioritert automatikk. Du stiller lukkertid og kamera velger riktig blender

M - Alt stilles manuelt. Du ser på skalaen om bildet blir over eller under-eksponert. Isåfall må du justere enten blender eller lukkertid for å få den på midten.

For å knipse håndholdt så er 1/60 den lengste lukkertiden du bør bruke. Ellers bør du bruke stativ..

Dybdeskarphet justeres i største grad av blenderåpning. Større åpning (lite tall) gir liten dybdeskarphet (fint til portrett) og liten åpning (stort tall) gir stor dybdeskarphet (fint ved landskapsbilder, men gir da lang lukkertid så stativ må brukes).

Fotografering av John Hedgecoe tar for seg alt som har med kamerabruk og komposisjon, mens Digital Fotografi i Praksis er mer om etterbehandling av bilder. Begge er bra, men anbefaler deg å kjøpe "Fotografering". Tror den er bedre egnet i starten, for å lære seg å ta bedre bilder.

Men manualen MÅ leses for å lære alle funksjonene til kameraet. Men dette kan kombineres men ei god bok. Er selv rimelig fersk, men man lærer fort hvis det er noe man interresserer seg for.

Lykke til! ;)

Endret av turbokalle
Lenke til kommentar

9063878[/snapback]

9066556[/snapback]

DET er nok en sannhet med store modifikasjoner. Men tanken er god og det er svært nyttig å bruke M i mange situasjoner (samt opplæringsfasen).

Det *viktigeste* er at du lærer deg å bruke den modusen på kameraet som gjør at du får jobben gjort på den måten du ønsker - om det så er M, Av, P, Tv eller grønn auto for den del.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

9063878[/snapback]

9066556[/snapback]

DET er nok en sannhet med store modifikasjoner. Men tanken er god og det er svært nyttig å bruke M i mange situasjoner (samt opplæringsfasen).

Det *viktigeste* er at du lærer deg å bruke den modusen på kameraet som gjør at du får jobben gjort på den måten du ønsker - om det så er M, Av, P, Tv eller grønn auto for den del.

9081480[/snapback]

Har funnet ut at Grønn Auto er veldig kjekk å ha i sosiale lag med promille, da har en ofte ikke tid eller nokk aktivitet i toppen til å stille inn kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...