Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Noe galt med enten hovedkortet eller PSU!?

Gjest Slettet-INkUtP

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-INkUtP

Hei.

Jeg har vært og hentet skjermkortet mitt i dag, og etter å ha satt det inn, så virket det som det fungerte.. Jeg testet det i 3DMark 06, og fikk 3600 poeng. Men så kom kompisen min(Eirik_FS) til meg, som hadde med en ekstern harddisk som vi koblet til for å overføre noe greier. Mens vi holdt på så plutselig ble skjermen svart og pcen reboota hvert sekund, og det kom en slags klikke lyd fra prosessoren, som vi trodde var gnister, men det så ikke sånn ut inni der.

Så vi tok ut masse forskjellig for å teste om det fungerte da. Til slutt var det bare hovedkortet og PSU'en igjen. Og det samme skjedde. Så vi ble ikke helt kloke på om det er PSU eller hovedkortet. Vi prøvde også med et gammelt hovedkort som Omaro hadde fått fra en kompis, som vi aldri har brukt, så det er nok defekt, for det ville ikke boote i det hele tatt, altså strømforsyningen ga ikke liv fra seg en gang med det hovedkortet.

Det vi kan gjøre er å teste og boote hovedkortet med en annen strømforsyning(som vi må låne). Men er det noen som har noen meningenr om det er hovedkortet eller PSU'en med en gang? Altså at det har kommet slik lyd fra PSU'en og at det var den som var defekt

Takk for svar!

Hilsen Eirik FS og Omaro ;)

EDIT: Fikset noe.

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi fikk lånt en 350W Q-Tec, og koblet til ATX og P4 kontakten, Power pin jumper. Med den så kommer det ikke en gang en lyd fra strømforsyningen, mens med Chieftec 400W'n så starter strømforsyningen, men skrur seg av etter et par sekunder.

Så vi regner med at det er hovedkortet som har tatt kvelden? Hvorfor kan dette ha skjedd? Dårlig PSU?

Hadde vært fint med noen svar, for vi er ikke helt sikkre nå..

Lenke til kommentar

Hmmmm. Fjerne gamle drivere når man ikke får boota PC`en? Det må du forklare hvordan man får til :p. Det stemmer at CPU`en IKKE lager klikke lyder. At CPU`en kan lage klikkelyder går an. Spørs hvilke klikkelyder da. Hvis det var en klikkelyd og thats it så kan det være disken, men allikevel skal Maskina kunne slå seg på selv om disken har klikka.

Og en liten ting til bare. Hvilken lyd er det dere vil ha? Er det viftea dere ikke hører i den?

Hvilket Hovedkort er det. Ikke tilfeldigvis MSI vel? Hadde et problem på omtrent samme måte. Hadde bytte Skjermkort jeg også. Sammen med Strømforsyning og noen andre småting tror jeg. Nettverkskort hadde jeg også kjøpt. Satte alt inni og alt så ut til å fungere. Plutselig begynner merkelige ting å skje. Og det var spesielt når jeg restarta maskina at skjermen ble svart. Jeg fikk til skjermen noen ganger, og andre ganger ble det bare svart. En av de gangene jeg prøvde å skru på maskina hadde jeg kabinettdøra åpen og da får jeg plutselig se at en av Chipsetviftene på hovedkortet hadde stoppa. Det var da merkelig tenkte jeg. Prøde å snurre litt på den selv, men den gikk treigt. Æsj tenkte jeg. ENDA et MSI kort som har gått til de evige jaktmarker. (Her er man ikke heldig med MSI kort kan man si) :p. Første som slo meg var selvfølgelig hovedkortet siden at det var en av Chipsetviftene som hadde stoppa. Så jeg tok en råsjangs på at det var hovedkortet og bytta det. Ganske riktig så var det hovedkortet som var gåent. Etter at MSI kortet gikk til hælvette så kjøpte jeg et ASUS A8N32-SLI Deluxe. Altså Socket 939. Og etter det har alt fungert veldig bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Klikke lyd fra cpu'en? Nope, den lager ikke noe lyder. Høres mer ut som det er hardisken som klikker.

Prøvd med ett annet skjermkort. Fjernet du den gamle driveren? Prøvd å resette cmos?

9061858[/snapback]

Det er snakk om PSU=strømforsyning, ikke CPU=Circuit Prosessor Unit/Prosessor.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hmmmm. Fjerne gamle drivere når man ikke får boota PC`en? Det må du forklare hvordan man får til :p. Det stemmer at CPU`en IKKE lager klikke lyder. At CPU`en kan lage klikkelyder går an. Spørs hvilke klikkelyder da. Hvis det var en klikkelyd og thats it så kan det være disken, men allikevel skal Maskina kunne slå seg på selv om disken har klikka.

Og en liten ting til bare. Hvilken lyd er det dere vil ha? Er det viftea dere ikke hører i den?

Hvilket Hovedkort er det. Ikke tilfeldigvis MSI vel? Hadde et problem på omtrent samme måte. Hadde bytte Skjermkort jeg også. Sammen med Strømforsyning og noen andre småting tror jeg. Nettverkskort hadde jeg også kjøpt. Satte alt inni og alt så ut til å fungere. Plutselig begynner merkelige ting å skje. Og det var spesielt når jeg restarta maskina at skjermen ble svart. Jeg fikk til skjermen noen ganger, og andre ganger ble det bare svart. En av de gangene jeg prøvde å skru på maskina hadde jeg kabinettdøra åpen og da får jeg plutselig se at en av Chipsetviftene på hovedkortet hadde stoppa. Det var da merkelig tenkte jeg. Prøde å snurre litt på den selv, men den gikk treigt. Æsj tenkte jeg. ENDA et MSI kort som har gått til de evige jaktmarker. (Her er man ikke heldig med MSI kort kan man si) :p. Første som slo meg var selvfølgelig hovedkortet siden at det var en av Chipsetviftene som hadde stoppa. Så jeg tok en råsjangs på at det var hovedkortet og bytta det. Ganske riktig så var det hovedkortet som var gåent. Etter at MSI kortet gikk til hælvette så kjøpte jeg et ASUS A8N32-SLI Deluxe. Altså Socket 939. Og etter det har alt fungert veldig bra.

9062218[/snapback]

Sjekk signatur for specs ;)

ECS K8T800-A 754 ATX| Twinmos DDR 400 1gig og BallistiX 512mb| (Saphire Radeon x1950pro 512mb AGP)| AMD Athlon 2800+ 1.8ghz| ChiefTech 400w

Med Chieftech'n så starter den litt, men stopper etter et par sekunder, mens med Q-Tec'n så starter den ikke i det hele tatt. Men det går fint å jumpstarte dem begge :hmm:

Så det er vel hovedkortet som har gått dunken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...