Gå til innhold

22" LCD til fotoredigering, film og spill...?


Stianbl

Anbefalte innlegg

Heisan,

Ja, jeg vet det er mange poster om dette emnet, og jeg var innom en som omhandla den ene skjermen jeg lurer på, men der var det godt over tusen svar, og har virkelig ikke ork til å lese gjennom alle de...

 

I stedenfor kan jeg gjøre det litt enklere her, med å legge frem info og link til de i hovedsak 3 skjermene jeg ser på nå. De er alle 22", men jeg står veldig åpent for 19" eller andre størrelser. Hovedkriteriet er at de skal ha god responstid (så spilling og film går glatt uansett), samt god kontrast og fargegjengivning til bilderedigering og modellering i 3d....

 

Jeg har ikke råd til å gi meg enn rundt 3500.- for en skjerm, så om det er for lite penger må jeg heller gå ned litt i størrelse. Jeg er bare på utkikk etter en skjerm som vil gi meg nydelig oppløsning og effektiv responstid med gode farger.

 

Asus MW221U

https://prisguiden.no/product.php?productId=54020

Skjermtype: LCD

Størrelse: 22 tommer

HDCP-støtte: ok

Maksoppløsning: 1680 x 1050 punkter

Lysstyrke: 300 cd/m2

Kontrast: 700 :1 - Er vel ikke av det beste?

Tilkoblinger: D-Sub/VGA, DVI-D

 

LG L226WTQ-WF (eller SF? forskjell?)

https://prisguiden.no/product.php?productId=61540

Skjermtype: LCD

Størrelse: 22 tommer

HDCP-støtte: ok

Maksoppløsning: 1680 x 1050 punkter

Kontrast: 3000 :1 - Dette er vel bra?

Tilkoblinger: D-Sub/VGA, DVI-I

 

Samsung Syncmaster 226BW

https://prisguiden.no/product.php?productId=62686

Skjermtype: LCD

Størrelse: 22 tommer

HDCP-støtte: ok

Maksoppløsning: 1680 x 1050 punkter

Kontrast: 1000 :1

Tilkoblinger: D-Sub/VGA, DVI-D

 

---

 

De har alle 2ms responstid, og oppgitt max oppløsning er også lik. Kontrasten er derimot annerledes. Men hvor mye teller dette?

Og hvordan er hver av disse skjermene i bruk?

 

Som jeg også sa, så er dette bare 3 raske skjermer jeg kom over som hadde 2ms responstid til en god pris, så om dere har andre forslag (og andre størrelser?) må dere gjerne komme med det. Åpen for absolutt alt :)

 

På forhånd takk!

 

edit: retta skrivefeil :p

Endret av Stianbl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FOr å sammenligne med min nåværende skjerm (som jeg er kjempefornøyd med, men det er en CRT som tar stor plass) så legger jeg ut info om den her:

 

Hyundai P910+

http://www2.computeruniverse.net/urlmapper2.asp?mapurl=/products/e90053208.asp&urlmapped=true (fant ingen annen link:P)

Kan ikke finne noen flere spesifikasjoner på den, men vet jeg har kjørt oppløsning på over 3000X2000 stabilt, og god Hz... Men jeg kjører bare 1600z1200 / 85Hz til vanlig... Fargegjengivning og alt anna har jeg ikke tall på, men kanskje noen kjenner denne skjermen. Er som sagt veldig fornøyd med hva den gir av bilde, men den har begynt å fuske litt (blinke i forskjellige farger, nen hjelper og vri litt på ledningen), samt at den bare tar for stor plass, så jeg må sitte å se skrått på den, og det kan bygge opp til nakkeskade over lengre tid.

 

Jeg er da ute etter i hovedsak en ny 19" LCD, men ble annbefalt og gå opp til 22". Kjempefint for meg, men jeg vet bare ikke hvilken.!

 

Det er som sagt viktig at den har god fargegjengivning (tilnermet er bra, vil ikke gi 5000 ekstra bare for å få en superkalibrert uber skjerm, så lenge den viser alt bra nok til semi-profesjonel foto og video redigering).

Den må også kunne takle spill og filmer veldig bra. Lagging eller ghosting vil jeg ikke ha... :/

 

Håper det er noen med erfaring her som kan hjelpe meg med dette. Det er veldig mange folk med god peiling på dette forumet, så jeg håper på litt hjelp til å velge...

 

På forhånd tusen takk! :)

 

 

 

EDIT: Gjort litt undersøkelser, og ser ut til at Samsung er en klar vinner i alle tester. Ser også at det er viktig å få S-Panelet, ettersom dette vistnok gir bedre ytelse visuellt enn de andre produsentenes paneler i denne samsung modellen.

 

Noen erfaringer av denne samsungen dere vil dele?

 

Link til god test:

http://www.behardware.com/articles/662-1/2...ond-coming.html

Endret av Stianbl
Lenke til kommentar

Hp 2207 har det samme panelet som Samsung men leveres bare med S panel så du slipper å bekymre deg over om hvilke panel du får (A, S, eller C). Den er like lekker og i tillegg kan man justere skjemen i høyde. Den har også 2 USB kontakt. Har kommet bedre ut i test enn Samsungen. Det er en annen tråd her hvor det er link til den. Koster 2999 kr på Computercity. Vil heller anbefale denne enn Samsungen. Mer for pengene. Har den selv. Den er berre lekker :thumbup:

 

Arne M

Lenke til kommentar

Hvor seriøs er du med bilderedigeringen og 3D-modelleringen? Eller for å si det sånn, hva er førsteprioriteten din? Spill eller det grafiske?

 

For meg er det grafiske hakket viktigere enn spill, og etter mye om og men, så kom jeg frem til 20-tommer widescreen NEC Multisync 20WGX2 Pro. Har en lang tråd her om min vei fra CRT til LCD. NEC har ikke skjermen i 22-tommers utgave, men 20 og 22 tommer kjører begge 1680x1050.

 

NECen kosta ca. 4400,- på Netshop, og jeg vil si den er verdt pengene. Utrolig bra hvitnivå (470 cd/m2, ikke bare 300 som er vanlig på TN-panel), innsynsvinkel som er mye bedre enn f.eks. Samsung sine 20 og 22-tommere. Ingen problemer med spill overhodet (utenom tearing, men sett på vsync, så ordner det seg). Sortnivå sliter alle LCDer med, men det er bra nok for meg. NECen har kontrastbelegg/glassoverflate, og jeg holdt på å la være å kjøpe skjermen pga det, men tok sjansen, og er fornøyd.

 

Jeg satt og leste i 10-15 timer om teknologien og for å leite frem den beste skjermen, og fant bl.a. ut at alle skjermer med TN-panel (som brukes stort sett i alle skjermer under 4000,-), kun har 6-bit pr farge, altså 18-bit. Dette vil si at reellt viser de kun 262.000 farger, men med dithering (litt "juksing"), så klarer skjermene 16,2 millioner farger. CRT og andre paneler enn TN viser 16,7 ekte millioner farger.

 

Spesifikasjonene til LG skal du ta med en klype salt. De har det med å overdrive, og 3000:1 er dynamisk kontrast. Reell kontrast er sikkert 700-1000. Kun plasma-skjermer har vel idag ekte kontrast på over 2000 (mulig jeg tar feil på dette da men).

 

Sjekk tråden min for ytterligere detaljer.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Hvor seriøs jeg er? Vel, jeg skal til på høyskolestudi nå, og det er multimediateknologi og design. Så det må jo fungere bra til foto og video redigering, samt 3d... Har hoodt på en del selv også, men foreløpig er det bare "hobby" og snart skole... Jobb blir jo senere, så da må jeg ha ny skjerm uansett... Men ejg vil veldig gjerne kunne nyte ett godt spill på den, eller se filmer... Så det vil ejg nesten si er like viktig.. Så lenge fargene ser så godt som tilnærmet riktig ut er det godt nok for meg.. Trenger som sagt ikke å legge i flere tusen ekstra for å få en skjerm som er hyperkorrigert etter farger, så lenge det ikke er noe merkbart... Og vil beholde rask responstid... Skal se litt på både Hp 2207 og NEC`en dere anbefalte, så får jeg se om jeg klarer å bli enig med meg selv:)

 

Bare å komme med flere innspill også, om det skulle være noen andre annbefalinger...

Lenke til kommentar

Hm. Spørs om du ikke må satse på å få sett en LCD-skjerm med IPS, MVA eller PVA-panel og en "vanlig" en med TN-panel side ved side for å se om du evt blir fornøyd med TN-panel. Det ER forskjeller.

 

Ang. spill så vil du ikke merke noe som helst av etterslep. Jeg har spilt Trackmania Nations noen timer etter at jeg fikk den nye skjermen, og kan overhodet ikke se etterslep. 6 ms på S-IPS-panel er visst på høyde med 2-4 ms på TN-panel, etter det jeg har skjønt.

 

Film har jeg dog ikke testet ordentlig enda, men jeg kan ikke tenke meg at det er noe problem.

 

Jeg kom forresten over en Acer med PVA-panel, men denne var desverre kun 6-bits denne og. Trodde jeg hadde funnet det jeg trengte da gitt... men det ble nå NEC - og jeg angrer ikke, selv om det ble en 1500,- mer enn jeg hadde regna med å legge ut.

 

Mer om paneler kan du se på Wikipedia - TFT LCD.

 

Det er forresten rykter om at det er kommet TN-paneler som er 8-bits, men INGEN har klart å bekrefte dette.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Skal lese litt om de panela nå...

 

Men grunnen til at jeg har tatt med Asus MW221U er at jeg ble anbefalt denne av PsData, og de har forøvrig tilbud på denne nå. 2399 eller noe... Det er jo en god pris til 22" 2ms... Så sant denne yter like bra som konkurentene.. Men jeg vet ikke noe om denne skjermen enda... :/

De bekrefter også at det er S-Panel de har på lager på sine Sammy 226BW.

Lenke til kommentar

Da det ser ut til å være midt i blinken for trådstarter, tillater jeg meg å tipse om at jeg har 2stk Dell 2007WFP til salgs.

 

Disse er brukt på akkurat samme bruksområde som du beskriver, og billedkvaliteten er utrolig. Dette er fra toppserien til Dell, som nærmest har blitt "industristandard".

Har også spilt en mye FPS på dem uten å merke etterslep.

Innsynsvinkelen (både vertikal og horisontalt) er, vel - mer enn du noen gang vil trenge (180 grader).

 

Skjermene er som nye, og går for 2000,- per stykk. Merk at nypris er på over 4000,- kr.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke med de andre skjermene.. men 226BW er 2ms grå til grå.. til vanlig måler man svart til hvit.. der 226BW ligger på 5 ms. Men ellers så kommer jo oppfølgeren til 226BW snart med S-panel da. 226CW

 

QUOTE(Stianbl @ 14/07-2007 : 01:00)

De bekrefter også at det er S-Panel de har på lager på sine Sammy 226BW

 

Nei.. 226BW er IKKE med s-panelene..

Endret av Volfpac
Lenke til kommentar

Off topic, men (selvfølgelig avhengig av personlig interesse, skole osv) gled deg til studiet :) For min del ble det en del programmering og 3D, og i den sammenheng var dualhead utrolig praktisk:

 

- programmering på den ene skjermen (i fullskjerm), Photoshop / kompilert test på høyre...kjekt å ha en full skjerm ledig til programmeringen

- 3dstudio max: viewports på den ene skjermen, materialer / render / hjelp på høyre side

 

Igjen, personlig mening så må nesten tas med en klype salt, men dualhead er superb på enkelte områder. Kjøp en skjerm nå, kjøp en til neste år :) Anbefaler SIPS over alt annet, hvis linjen er noe av det samme jeg gikk igjennom blir det litt fargelære (hint gode farger = veldig kjekt....). Klassisk eksempel: Laget en webside med laptop, kom hjem og oppdaget hvor ulesbar den var på "normale" 8/24-bit skjermer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...