Gå til innhold

Bildekritikk - Portrett m. tekstur


Anbefalte innlegg

Heisann forumrånere!

Kunne tenkt meg litt kritikk på bildet i vedlegget.

Hva mener dere om bruk av tekstur? Fargevalg? Kompositur? Uttrykk? Osv..

Ånsker særlig kritikk da dette er mitt første bortrettbilde.

Takk på forhånd for svar :)

post-112482-1184244188_thumb.jpg

Endret av garanti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal angripe kritikken her. Personlig har jeg ingenting imot etterbehandling og manipulering, snarere tvert om. Jeg syns godt PS arbeid er minst like imponerende som en god eksponering - en kombinasjon blir fort en vinner. Her syns jeg du er inne på noe, men kanskje ikke helt i mål. Jeg liker utrykket på modellen, men ikke så godt den stripete genseren. Jeg er litt usikker på hva du forsøker å oppnå med teksturen du har lagt på. Jeg ser at den på mange måter gir en effekt av skitt/blod/arr i ansiktet. Hvis det var hensikten burde de store nokså markerte strekene som går over ansiktet ikke fortsatt på veggen. Totalt sett tror jeg du har klart å gjøre noe ut av et rimlig ordinært portrett, men som sagt ikke helt i mål etter min smak,

Lenke til kommentar

Jeg synes også det er litt vanskelig å gjøre meg opp en mening om slike bilder som dette, men ditt bidrag er i alle fall ikke så mye dårligere enn tilsvarende jeg har sett. Strukturen er kanskje litt voldsom, men jeg synes at den stripete genseren passer godt med det totale inntrykket. Alt i alt er det relativt vellykket, men jeg ville nok kanskje ha tenkt i disse baner fra starten av, og fått motivet til å foreta en posering som passer til sluttproduktet. Den fotografiske prosessen virker nemlig ikke helt gjennomført her, selv om den tekniske siden er på plass.

Lenke til kommentar

Heisann, takk for god kritikk!

Vel. Bildet er tatt i vinter, og er et snapshot som jeg ble meget fornøyd med. Orginalversjonen er her:

 

Bruken av tekstur er fra min side temmelig eksperimentell, og jeg tror ikke det var et særlig lurt valg, både på grunn av ovenforstående argument og med tanke på det faktum at jeg knapt har prøvd meg på portrettfotografi. Heretter ønsker jeg helst kritikk av det oppdaterte bildet i denne posten.

 

Turnipskongen: Jasså, har du snoket i fjøset mitt, eller var dette bare en tilfeldig ku du fant på bildekritikk?

Madsius: Ja.

 

Og nok en gang, takk for kommentarer :)

post-112482-1184368435_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Uten teksturen ble dette et mye bedre portrett. Bra utsnitt og lyssetting.

 

Det eneste ankepunktet jeg har er at det ser ut som om du ikke har truffet helt på fokuspunktet. Det bør ligge på øyene i følge ekspertene. Men jeg likte at hanfa hans er såpass uskarp som den er.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...