Gå til innhold

Fiskere som klargjør

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tok dette fotoet i dag. Det blir vanskeligere å få til brukbare foto synes jeg. Når en kommer et stykke opp på lærekurven så setter selvkritikken inn og den senker aktiviteten fordi man vet å ta hensyn til flere saker.

I dag dro jeg ut med "litt mere balast" og syntes jeg fikk til noen keepers.

Jeg var i tvil hvilke foto jeg skulle poste fra i dag, og det tyder forhåpentligvis at det går fremover kansje -.

Her er et av de, det er fiskere som klargjør garn. Har klonet bort toppen av bambus-stangen da den forsvant ut av fotoet på vestre siden. Har det samme på høyre side men den forblir urørt. Fotoet er fra Jomtien Beach, Thailand

Hva synes dere?

Data: D70s, Kit objektiv 18-70 mm, 1/640s, f8, aperture priotity.

post-82258-1184243852_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det blir vanskeligere å få tatt bra foto etter hvert- i egne øyne i hvert fall - er jeg enig i.

Når det gjelder bildet er det et greit situasjonsbilde. Detaljer i forhold til ansikter "gror" igjen sånn at fjesene blir for mørke- på min skjerm i hvert fall.

Ellers var det fargenyansene fine, kanskje litt for sterk blåfarge?

Synes ellers at du legger ut bra bilder, så jeg tror ikke du har grunn til "prestasjonsangst" :)

Edit : trekker tilbake påstanden om "mørke" ansikter uten detaljer. På hovedskjermen min er ikke dette noe problem, kun på min bærbare....

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Det virker litt grovt på min skjerm, så du har kanskje vært litt uheldig med nedskalleringen og komprimeringen.

Ser man bort fra det, så synes jeg endelig du har lykkes med et reportasje/dokumentarbilde her. Komposisjon, utsnitt og innhold er helt fint, selv om en liten del av en båt stikker inn i bakgrunnen. Det er en så ubetydelig detalj at den ikke er verdt å dvele mer over.

Jeg synes ikke at ansiktene til fiskerene er noe vanskelig å se detaljer i, så det må være Olar0701 sin skjerm som svikter ham. De er ganske mørke i huden, og det kan man jo ikke gjøre noe med.

Skulle forundre meg om du får like mye kritikk for dette bildet, som du har fått for andre bilder. Dette har nemlig ikke noen kontroversielle valg mht utsnitt, og hva annet skal man i grunnen klage over med et slik bilde. Motivet er flott, eksotisk og fargerikt. Du er sannelig heldig som bor i omgivelser med så mange flotte fotografiske utfordringer.

Absolutt et godkjent bilde i sin genre.

Lenke til kommentar

Jeg likte dette bildet godt. Fikk nesten en fornemmelse av salt sjølukt mens jeg studerte det. Tja nå har ikke jeg like klart for meg de ulike sjangrene. De to båtene som ligger bak hverandre danner en slags trekant innover i bildet.

Jeg hadde nok forsøkt å satt meg ned på huk når jeg tok bildet og kanskje forsøkt å tatt en eksponering med bare en båt. Uten at jeg er sikker på om det hadde blitt noe bedre :)

Lenke til kommentar
Det virker litt grovt på min skjerm, så du har kanskje vært litt uheldig med nedskalleringen og komprimeringen.

Ser man bort fra det, så synes jeg endelig du har lykkes med et reportasje/dokumentarbilde her. Komposisjon, utsnitt og innhold er helt fint, selv om en liten del av en båt stikker inn i bakgrunnen. Det er en så ubetydelig detalj at den ikke er verdt å dvele mer over.

Jeg synes ikke at ansiktene til fiskerene er noe vanskelig å se detaljer i, så det må være Olar0701 sin skjerm som svikter ham. De er ganske mørke i huden, og det kan man jo ikke gjøre noe med.

Skulle forundre meg om du får like mye kritikk for dette bildet, som du har fått for andre bilder. Dette har nemlig ikke noen kontroversielle valg mht utsnitt, og hva annet skal man i grunnen klage over med et slik bilde. Motivet er flott, eksotisk og fargerikt. Du er sannelig heldig som bor i omgivelser med så mange flotte fotografiske utfordringer.

Absolutt et godkjent bilde i sin genre.

9059780[/snapback]

Takk for komentarer PMnormal.

Ja det er også litt grovt her også. Tror jeg skarpet det litt for mye + litt uheldig med resizing.

Ja- jeg er nok heldig 12 grader nord, men jeg har ingen fjellheim som speiler seg i en innsjø tidlig om morgenen. (ditt foto for lang tid tilbake sitter i mitt hode ennå, jeg har ikke hvert i Norge på 7 år)

Edit: Skulle ha hvert poste under PMnornal

Endret av maritimeD70
Lenke til kommentar
Bra bilde komp. farger osv- alt er sakt tidligere

Eneste som plager meg er den hekken på båten.

Hvis hjemmlengselen blir for stor kan jeg poste noen bilder fra i vinter, som jeg tror skall kurere deg.

9061046[/snapback]

Takk for kommentarer. Jeg tror der er baugen/forstevnen du mener. Denne båten ligger samme vei som den i bakgrunnen. Det spesielle med disse båtene er den lange akslingen til propellen (ca. 3m). Her er akslingen lagt inn i båten. Akterenden av båt helt til høyre har ikke snudd akslingen inn i båten. Vi kaller disse båtene for "long tails" pga den lange akselen.

Lenke til kommentar

Dette bildet må jeg si jeg likte. Det gir meg en veldig god stemning av morgen, og viser veldig godt hvordan de kommer seg tidlig opp og jobber. Herlig bilde med god komposjon. Jeg vil ikke kommentere det med baugen/forstavnen, siden du allerede har forklart dette^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...