Black Star Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Når man skal snakke slitasje så har dette 9c509 kortet blitt brukt 3-4 år i en VGS skole deretter har den stått i PIII 500 maskina siden dess. Jeg fikk dette kortet når jeg var sommerhjelp på skolen i 2000. Klarte desverre ikke å finne noe produksjonsdato for den, men it's ooold Hehe... jeg har datautstyr fra midten av 80-tallet som fortsatt fungerer helt fint. Har hatt eldre utstyr også, men det solgte jeg da jeg flyttet sist. Når det gjelder Netshop, så har de nok nådd det ryktet de ville oppnå... uovertruffen service, gode priser og et "nærbutikken"-image. Det kostet nok en del penger, så når de nå har nådd målet, så ser det ut som de rett og slett bare driter i kundene, fordi de uansett har en kundegruppe som ikke diskuterer de på et forum, og de er jo fornøyde helt til deres utstyr slutter å virke etter to år (jmf. tidligere rykte). At de bevisst og konsekvent bryter forbrukerkjøpslovens fastsatte regler, er helt utrolig. Enten har de null peiling på denne loven, eller så er det rett og slett svindel og en kriminell handling. For hvis man med viten og vilje bryter en lov, så er man pr. definisjon kriminell. Hvis man med viten og vilje lurer en annen person, så er man pr. definisjon svindler. Jeg har en stund fundert på ny laptop, og ettersom jeg tidligere har kjøpt en del fra Netshop, så ville de vært en aktuell kandidat... før jeg i den senere tid har sett en massiv mengde tråder om Netshops dårlige service og at de behandler kunder som dritt (senest i går kom det en ny tråd om dette). Komplett, som er betraktelig større og selger mye mer, får veldig sjelden denne typen tråder. Eneste folk jevnlig klager over der, er tidvis lang leveringstid, som kommer av lageromlegging. Jeg venter heller 2-3 dager ekstra på en bærbar PC, om jeg kan være sikret bedre service i fremtiden (Komplett har imidlertid alltid levert like raskt til meg som Netshop har gjort). Men nå vil sikkert ikke Netshop gråte over å miste meg som kunde uansett, ettersom jeg kjenner loven og "står på krava" som det heter Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 La oss håpe at Netshop faktisk tar til seg de beskjedene de får fra forbrukerrådet. De MÅ nesten omlegge rutinene sine nå. Og dere kan tenke dere hvor mange som har blitt avvist på grunnlag av dette, er nok ikke veldig mange som gidder å gå så langt som jeg har gjort! Man burde holde ett ekstra godt øye med forumet fremover og se om Netshop fortsetter å avvise folk som har krav på fem års reklamasjon. Det som dette vil ende opp med er jo at jeg sender Barebonen inn til netshop og de konstaterer feilen. Tviler på de får muligheten til å reparere den da denne er ute av salg. Hvis de reparerer den så flott, hvis ikke så har jeg ett problem. Jeg har jo Cpu og skjermkort til denne maskinen, dersom jeg får en annen barebone så er det helt sikkert annen cpu socket og pci-ex port.. Får satse på pengene tilbake.. lei av netshop nå! handler heller hos noen for 200kr mer og får faktisk brukbar service... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Veel, på PSU har du selvsagt 5 år reklamasjonsrett, men du kan nok glemme reklamasjon på hovedkortet når serviceteknikker kan påvise feil spenninger fra den kjipe PSUen. men det var kanskje dette du mente? 9240096[/snapback] Du vil nok slite med å få gjennomslag på 5 år for en no-brand PSU til 199 kroner Og selvfølgelig, om du selv gjør feil eller velger deler som ikke kan brukes sammen, så får du ikke reklamasjon på det heller. Dersom feil på PSU dreper hovedkortet, er det en følgeskade og skal dekkes av den som har ansvaret for reklamasjon på PSU'en 9240251[/snapback] Jeg skjønner ikke helt denne holdningen til billige PSU-er. Hvor mye den koster, har lite med hvor lang levetid man kan forvente av delen? Eller er det slik at et grafikk- kort til tre tusen skal fungere lenger enn ett til 500 kroner? Hvis en forhandler selger en PSU som er så dårlig at den ikke har en forventet levetid som samsvarer med de rettighetene man har gjennom forbrukerkjøpsloven, er det faktisk selgerens problem, og ikke kjøperen sitt. Det at man ikke gidder å reklamere på en billig PSU er en helt annen sak, og har lite med det man faktisk kan gjøre. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg skjønner ikke helt denne holdningen til billige PSU-er. Hvor mye den koster, har lite med hvor lang levetid man kan forvente av delen? Eller er det slik at et grafikk- kort til tre tusen skal fungere lenger enn ett til 500 kroner? Hvis en forhandler selger en PSU som er så dårlig at den ikke har en forventet levetid som samsvarer med de rettighetene man har gjennom forbrukerkjøpsloven, er det faktisk selgerens problem, og ikke kjøperen sitt. Det at man ikke gidder å reklamere på en billig PSU er en helt annen sak, og har lite med det man faktisk kan gjøre. 9240628[/snapback] Hvor mye den koster har faktisk ganske mye å si for hvor lang tid det er rimelig at du kan forvente av holdbarhet. Et grafikkort til 3000 har man høyere forventninger til enn et som koster 500. Det er helt naturlig. Og hvor har du det fra at du har 5 års reklamasjonsfrist på alt? Forbrukerkjøpsloven setter hovedregelen som 2 år, med mindre man har rimelig grunn til å forvente at produktet skal holde vesentlig lenger. En PSU til 199 kroner har man ikke rimelig grunn til å forvente at skal holde vesentlig lenger enn 2 år. En vifteløs PSU til 2500 derimot er en annen sak. Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg skjønner ikke helt denne holdningen til billige PSU-er. Hvor mye den koster, har lite med hvor lang levetid man kan forvente av delen? Eller er det slik at et grafikk- kort til tre tusen skal fungere lenger enn ett til 500 kroner? Hvis en forhandler selger en PSU som er så dårlig at den ikke har en forventet levetid som samsvarer med de rettighetene man har gjennom forbrukerkjøpsloven, er det faktisk selgerens problem, og ikke kjøperen sitt. Det at man ikke gidder å reklamere på en billig PSU er en helt annen sak, og har lite med det man faktisk kan gjøre. 9240628[/snapback] Hvor mye den koster har faktisk ganske mye å si for hvor lang tid det er rimelig at du kan forvente av holdbarhet. Et grafikkort til 3000 har man høyere forventninger til enn et som koster 500. Det er helt naturlig. Og hvor har du det fra at du har 5 års reklamasjonsfrist på alt? Forbrukerkjøpsloven setter hovedregelen som 2 år, med mindre man har rimelig grunn til å forvente at produktet skal holde vesentlig lenger. En PSU til 199 kroner har man ikke rimelig grunn til å forvente at skal holde vesentlig lenger enn 2 år. En vifteløs PSU til 2500 derimot er en annen sak. 9241649[/snapback] Pris har i utgangspunktet ingen betydning, med mindre det handler om en ellers lik vare. Med andre ord, dersom forskjellen på kortet til 500,- og kortet til 3000,- kun er kvaliteten på komponentene og sammensetningen vil man kunne benytte ditt argument. Dersom kortet til 3000,- har andre egenskaper er ikke argumentet relevant, da de 2500 går til andre ting. Det blir da som å si at en Audi A3 til 350000 bør forventes å vare lenger enn en Audi A3 til 200000 (tilfeldige priser...), uten å ta hensyn til at førstnevnte inkluderte lydanlegg til 135000 pluss montering... Reklamasjonsretten handler, for å si det med Kant, om "Das Ding an sich" - tingen i seg selv. Altså, kan et grafikkort forventes å vare vesentlig lenger enn 2 år, eller kan det ikke. For grafikkort vil man antagelig så se på "normalkortet", som antagelig ligger på noe under 1000 kr (se litt hva som sitter i de vanlige hjemmemaskinene ol), og som Forbrukerrådet også sier, sitter beskyttet inne i et kabinett. Disse vil du nok forvente at varer vesentlig lenger enn 2 år og dermed er standarden satt. Det skal svært vektige argumenter til for å hevde at enkeltprodukter skal ha kortere levetid enn normalen, og som oftest vil dette være produkter tiltenkt et noe annet bruksområde. F.eks dersom grafikkortet var tiltenkt spesielle omgivelser som utendørs ville man kunne få gjennom at disse har andre forutsetninger. At et kort er billigere er sjelden et argument for at det skal ha kortere reklamasjonstid, med mindre det er særs spesielle forhold ute å går. Disse to årene er, i motsetning til påstanden i flere innlegg tidligere i tråden, ufravikelige. Uansett hvilken informasjon du får er det to års reklamasjonstid. Dette følger av innledningen til loven, som klart sier at det ikke er anledning til å avtale dårligere vilkår for forbrukeren enn hva som er fastsatt i loven. Det motsatte er selvfølgelig tillatt, og det er dette som heter garanti. Lover produsenten at du innen ett år får et nytt produkt uansett, uten diskusjon har du en garanti. Sier avtalen at du innen ett år får reparert produktet dersom det feiler grunnet produksjonsfeil kan du ignorere dette. Du har fremdeles to år. Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 OK, la oss holde oss til topic her. Denne tråden har blitt stengt ei gang før.. er en shuttle barebone, ikke en audi, eller strømforsyning det er enakk om Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Veel, på PSU har du selvsagt 5 år reklamasjonsrett, men du kan nok glemme reklamasjon på hovedkortet når serviceteknikker kan påvise feil spenninger fra den kjipe PSUen. men det var kanskje dette du mente? 9240096[/snapback] Du vil nok slite med å få gjennomslag på 5 år for en no-brand PSU til 199 kroner Og selvfølgelig, om du selv gjør feil eller velger deler som ikke kan brukes sammen, så får du ikke reklamasjon på det heller. Dersom feil på PSU dreper hovedkortet, er det en følgeskade og skal dekkes av den som har ansvaret for reklamasjon på PSU'en 9240251[/snapback] dette er snakk om en shuttle barbone som så vidt jeg forstår kommer med strømforsyning og hovedkort(som inneholder lyd og nettverkskort) så vis det hadde vært strømforsyningen som gjorde feilen er det fremdeles noe som nettshop er ansvarlig for som selger av produktet. mener du at vis man kjøper en tv til 2000 ikke bør ha like lang reklamasjonstid som en tv til 20000? vi er kommet så langt innen teknologi at ting som selges er av en så generell god kvalitet at det kan med god grunn forventes å ha like lang levetid uansett pris egentlig. det er også noe av meningen med loven vis varer bør kunne forventes å leve i mer en 2 år som en hel maskin eller hovedkort så blir det satt som forventet levetid over to år og gitt 5 års reklamasjon. dette gis da til alle produkter i lik kategori(mener med dette f.eks alle strømforsyninger, hovedkort, hele maskiner e.l.) dette gjøres for å være sikker på at produkter som selges i norge skal holde en vis standard. dette er iallefall så vidt jeg har forstått det. og derfor kan du forvente at en strømforsyning til 199 skal vare like lenge som en til 1000 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 OK, la oss holde oss til topic her. Denne tråden har blitt stengt ei gang før.. er en shuttle barebone, ikke en audi, eller strømforsyning det er enakk om 9242603[/snapback] BUMP! Lenke til kommentar
Simen Løkken Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Så igjennom en tidligere retursak jeg hadde gående med netshop nå, og det kan tyde på at vedkommende enten blander garanti/reklamasjon eller at de er litt uenige med seg selv mtp reklamasjonsrett ved selvbygg. Dette var svar på spørsmål om reklamasjonstid på harddisk (2,5 år gammel) den 24. Mai- 07: "Hei! Er et begrensett antall timer en slik disken holder dessverre. Ser at dere har kjøpt den som løs del/selvbygger. Da er det kun 2 års garanti på varen, men dere kan selvsagt reklamere på varen. Logg inn på konto og registrer retur/reklamasjon på den, så vil teknikerne se på saken. " Det kan tolkes her som om at det er en selvfølge at reklamasjonsretten gjelder: "men dere kan selvsagt reklamere på varen" Leste denne mailen litt kjapt første gangen, og kanskje også fordi den var noe tvetydig (eller er det bare meg?), så unnlot jeg å sende den inn.. Hmmmm... Dette er og litt morsomt: Sakset fra mail fra netshop "Varer testet uten feil, eller feil som ikke dekkes av garanti får gebyr/arbeidstimer" Reklamasjonstid nevnes ikke.... Endret 9. august 2007 av pelokken Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Jaja, en liten "update" i saken. Det er nå tre uker siden jeg fikk brevet som gikk til netshop, i brevet står det at de avventer svar snarest, senest innen to uker. dette er da en uke siden denne "fristen" gikk ut. Jeg har sendt epost til forbrukerrådet og spurt hva som skjer. Jeg vil også spørre dere her hva dere tenker rundt evt erstatingsmaskin. Netshop har ingen Shuttle barebones som er rett socket inne på lager, disse er nok gått ut av produksjon. Hvis de tilbyr meg en annen barebone så tilbyr de meg helt sikkert denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=52807 socket am2, pciexpress ddrII(mangler digital lyd ut)... greit nok det er en mye bedre maskin, men da må jeg jo også ha ny prosessor, ram, skjermkort og os(vista ultimate oem). Hvordan fungerer ting iforhold til dette? takker på det sterkeste for all responsen! Endret 29. august 2007 av general musa Lenke til kommentar
Largie Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Det enkleste for alle parter hadde vel vært en tilbakebetaling? På den måten slipper du å forholde deg til Netshop og de til deg. Jeg hadde hatt betenkeligheter med å handle fra dem igjen, ved en evnt ny feil av samme type. Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Da er det på tide med enda en oppdatering i saken. Netshop har enda ikke godtatt og innrømt at det er mer enn to års reklamasjon på selvbygde maskiner. Men de har derimot godtatt å ta inn maskinen for kontroll før de gir sitt standpunkt i saken. Jeg har ikke kamera tilgjenglig nå så jeg skriver ut hovedinnholdet i brevet "hei --- ref: telefonsamtale denne uken. Vi kan ta denne inn for en kontroll hos oss først, mot at kunde sender oss ett medfølgende reklamasjonsbrev av manglene på produktet. Vi vil deretter sende ett nytt brev med informasjon om hva feielen består av og hvordan denne kan ha oppstått. ----- netshop ASA " Så maskinen er sendt, den ble mottatt hos netshop Tirsdag denne uken( den 18). Nå er det bare å vente så får vi se hva som skjer. Kan forresten nevne at jeg er lei av denne saken nå. Håper virkelig dere og andre forbrukere som handler hos netshop får nytte av denne saken! Og igjen takker jeg for alle inspill og tanker dere har rundt dette! Edit: jeg sitter å lurer litt på hvordan Netshop tenker når de behandler saken slik de gjør. Hvis de bare hadde godtatt denne ene reklamasjonen med engang så hadde de kansje tapt 3000kr som maskinen kostet ny, jeg ville blitt en fornøgd kunde og ikke klagd noe mer. Men nå har de mistet meg som kunde, jeg vil fraråde alle å bruke netshop og masse folk på forumet her vil slutte å bruke dem(håper jeg da:P). I tillegg tipper jeg de har brukt ihvertfall to arbeidsdager på denne saken, og med priser på minst 600kr\time så snakker vi om 9000kr som er "tapt"... Men men, man skal kansje ikke forstå alt? Endret 22. september 2007 av general musa Lenke til kommentar
Buno Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Når det var prat om forventet levetid pga pris.. Når det gjelder mange datakomponenter er de dyre til og begynne med.. Så kommer noe nytt på markede og prisen kan halveres.. Betyr det da at en komponent som kostet 5000 for et år siden hadde en forventet levetid på 5 år. når den etter 1 år koster halvparten, er den da bare forventet levetil 2,5 år?? Endret 22. september 2007 av Buno Lenke til kommentar
Mystikal1 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Har også en Netshop pc som det er feil med. Sendte den til Netshop for reperasjon, men da jeg fikk den tilbake var det ingenting som var fikset. Nå angrer jeg noe sinnsykt og vil ha pengene tilbake Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Har også en Netshop pc som det er feil med. Sendte den til Netshop for reperasjon, men da jeg fikk den tilbake var det ingenting som var fikset. Nå angrer jeg noe sinnsykt og vil ha pengene tilbake Du får la de få 3 forsøk på å fikse den på DERES bekostning, hvis ikke får du kjøre på med rettigheter og krav. Lenke til kommentar
_mulholland_ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Når jeg kjøper nytt tastatur og mus tenker jeg ikke at jeg kommer til å ha det i 5 år, og hvis jeg har det i 4 år og det blir ødelagt handler jeg et nytt, (...) (Det er jo uansett tid for utskifting av "bakteriebomben" ) Har du hørt om renhold av datautstyr? hm.... Jeg har tech computeres ergoforce tastatur, og det har holdt i over 5 år! Og holder akkurat like godt nå som tidligere. Og ja, det rengjøres med jevne mellomrom.. Hva med mobiltelefoner, er det virkelig noen av dere som har brukt den samme telefonen i 5 år? Ja, hadde den overlevd så lenge.... Jeg snakker i den, og trenger ikke all slags "spennende funksjoner" eller "revolusjonerende" design. Jeg er glad for at vi som forbrukere har gode rettigheter, det er nyttig i saker med dyre varer, men hvis alle skulle reklamert på alt mulig kan det jo tenkes at prisene hadde blitt mye høyere, altså en liten backfire på alle oss som ikke gidder reklamere på en 4 år gammel vare med verdi på <1000spenn. Det er jo i siste enden oss som kunder som må betale dette. Les litt om utviklingen av f.eks. lyspærer rundt første og andre verdenskrig, så får du kanskje forståelse for at selskapene (som skal tjene penger, og ikke bry seg med miljø og deg) lager produkter med mindre varighet enn de faktisk kunne hatt. En lyspære kunne leve i tiår, men ett salg kontra mange salg tjener produsentene lite på... Innbakt i prisen skal det allerede ligge et forbehold fra produsenten om at X% av varene kan komme i retur... Og å argumentere for at prisene blir dyrere pga dette fakta, er å unndra ansvaret til produsentene om å faktisk produsere _kvalitet_. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Har ikke lest hele tråden,men vil bare skyte inn at dette problemet med reklamasjonsrett ikke er et fenomen bare hos Netshop (selv om jeg aldri har opplevd problem der) men er et generelt problem hos de fleste netbutikker,og et økende problem etter som konkuransen øker . Endret 20. februar 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Har ikke lest hele tråden,men vil bare skyte inn at dette problemet med reklamasjonsrett ikke er et fenomen bare hos Netshop (selv om jeg aldri har opplevd problem der) men er et generelt problem hos de fleste netbutikker,og et økende problem etter som konkuransen øker . Det er likevel ikke til å stikke under en stol at vi tidvis har hatt eksepsjonelt rare tråder forbundet med den butikken. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 De nekta meg 5 års reklamasjon på HDen på min laptop dog jeg linket til en artikkel i VG hvor blant annet HP innrømmer 5 års reklamasjonsrett på bærbare PC allerede i 2003. Hele firmaet har blitt pill råttent. HDen var død i eksamensperioden slik at jeg måtte ha den. Så jeg endte opp med å kjøpe en ny harddisk hos en butikk i Ålesund bare for å slippe maset. Er vell slik de håper på å spare penger. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Du kan jo eventuelt ta kontakt med HP direkte og fortelle dem hvordan en av Deres forhandlere behandler kundene sine ved å nekte de ting HP har gitt "go" for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå