Gå til innhold

netshop: To års reklamasjon på selvbygde maskiner?


Anbefalte innlegg

En garanti og en reklamasjonsrett er det samme i praksis men har forskjellig navn fordi den er gitt av forskjellige parter eller lovgivning.

Javelja.. :roll:

 

Det går ikke an å bestemme at alle brunevarer, uansett type, skal ha 5 års reklamasjon. Da har du misforstått jussen.

9074415[/snapback]

Må forklare det for meg, alle hvite/brunevarer skal vare vesentlig lengere enn 2 år, ego 5 års reklamasjon.

Så du tror altså at det sitter noen her i norges land og bestemmer at alle brunevarer, uansett type, pris, og hva produsenten selv informerer om, skal ha 5 års reklamasjon? Det blir bare latterlig.

 

Hvis du påstår noe annet vær så snill å forklar hvofor det er sånn og ikke bare påstå, gjerne en link.

Hvis du misforstår lovverket på et helt grunnleggende plan, så tror jeg ikke noen linker er til stor hjelp. Begynn på jusstudiet istedet.

 

Tror jeg avslutter denne diskusjonen fra min side, jeg skjønner at det er bortkastet energi. Dessuten blir det forholdsvis teoretisk, da produsentene aldri i livet vil begynne å spesifisere en veldig kort levetid på produktene sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo du har reklamasjonsrett selv om det til syvende og sist viser seg at det ikke er en kjøpsrettsligmangel. Det å reklamere betyr å klage. Jeg er veldig sikker på at jeg har forklart dette i et av mine tidligere innlegg i denne tråden. Leser dere postene mine i det hele tatt?.. hva er vitsen med å ta en juridikum hvis ingen hører på deg uansett..hmm.

9074468[/snapback]

 

LOL, tror faktisk ikke folk leser det man skriver :!:

 

Føler det ihvertfall sånn jeg... :roll:

Lenke til kommentar
En garanti og en reklamasjonsrett er det samme i praksis men har forskjellig navn fordi den er gitt av forskjellige parter eller lovgivning.

Javelja.. :roll:

 

Det går ikke an å bestemme at alle brunevarer, uansett type, skal ha 5 års reklamasjon. Da har du misforstått jussen.

9074415[/snapback]

Må forklare det for meg, alle hvite/brunevarer skal vare vesentlig lengere enn 2 år, ego 5 års reklamasjon.

Så du tror altså at det sitter noen her i norges land og bestemmer at alle brunevarer, uansett type, pris, og hva produsenten selv informerer om, skal ha 5 års reklamasjon? Det blir bare latterlig.

 

Hvis du påstår noe annet vær så snill å forklar hvofor det er sånn og ikke bare påstå, gjerne en link.

Hvis du misforstår lovverket på et helt grunnleggende plan, så tror jeg ikke noen linker er til stor hjelp. Begynn på jusstudiet istedet.

 

Tror jeg avslutter denne diskusjonen fra min side, jeg skjønner at det er bortkastet energi. Dessuten blir det forholdsvis teoretisk, da produsentene aldri i livet vil begynne å spesifisere en veldig kort levetid på produktene sine.

9074651[/snapback]

 

Du har altså ikke noe som støtter det du sier med andre ord. Trenger ikke jusstudier for å forstå noen små setninger som ikke er åpent for tolkning så jeg skjønner du avslutter her siden du begynner å komme inn i en blindgate....

 

Edit:

Ble det for vanskelig for deg å si hvordan du tolket setningene selv da.... eller var de bare så tydelige at det var umulig å tolke de på din måte. Trengte jo ikke linker bare at du selv tolket direkte men du kan jo ikke gjøre noe av delene ser det ut til. Må le litt :!:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Du har altså ikke noe som støtter det du sier med andre ord. Trenger ikke jusstudier for å forstå noen små setninger som ikke er åpent for tolkning så jeg skjønner du avslutter her siden du begynner å komme inn i en blindgate....

9074686[/snapback]

Nå må jeg visst fortsette likevel. Greit, her kommer teskje-forklaringen. Jeg tar utgangspunkt i forbrukerkjøpsloven.

 

Vi trenger et fiktivt eksempel for illustrasjon. Det blir som følger:

 

Det nyetablerte DVD-spiller-selskapet Pionony har kommet med en ny forretningsidé. De ønsker å lage svinebillige DVD-spillere, men som er konstruert til å holde i ett års tid før de går i stykker av slitasje.

 

[Kommentar: Etter din mening har man altså 5 års reklamasjon på disse, siden det er "brunevarer.]

 

Peder Ås er på sin lokale Elkjip, og ser disse nye spillerne. Det står tydelig merket på spillerne og prislappene at dette er en type spiller som har forventet levetid ett år, derav den latterlige lave prisen på kr 99,-. Peder spør en ekspeditør om dette stemmer, og får en bekreftelse på det. Peder kjøper en spiller.

 

Etter tre og et halvt år svikter spilleren. Peder blir rasende, og tar den med seg til Elkjip der han henviser til kjøpsloven § 27 om reklamasjon, og hevder at en DVD-spiller utvilsomt skal vare mer enn to år, slik at han derfor har fem års reklamasjonsrett.

 

Eksempel slutt.

 

La oss se nærmere på §27. Den begynner med følgende: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen...". Aha, det må foreligge en mangel ved tingen dersom man skal reklamere. Hva innebærer det at tingen har en mangel? Vi går til §16, som definerer hva som er en mangel:

 

§ 16. Mangel

      Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 

Vi tar dette nedenfor.

 

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet 

Har selgeren i vårt tilfelle neglisjert å gi opplysninger? Nei, tvert i mot gjorde han det klart at det var ett års forventet levetid.

 

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet 

Er spilleren markedsført med lang levetid? Nei, det er spesifisert kort levetid på ett år.

 

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. 

Ikke spesielt relevant.

 

      Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

 

      Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Er kort levetid en mangel? Nei, fordi Peder Ås visste at spilleren kun skulle holde ett år.

 

      Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

Ikke relevant.

 

Så til §15:

 

§ 15. Tingens egenskaper

      Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Avtalen sier klart at levetiden på spilleren er ett år. Dette går under kvalitet, eller i det minste under "andre egenskaper".

 

      Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

Ikke spesielt relevant, i og med at avtalen er klar. Kan kort gå gjennom det likevel.

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til 

Spilleren spiller DVD'er? Ja.

 

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper 

Kan kjøperen forvente større holdbarhet enn ett år, når han får dette klart spesifisert? Neppe.

 

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering 

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell 

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen 

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning 

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. 

Ganske selvforklarende og lite relevant.

 

 

Nøyaktig hvor i dette er det du leser at alle brunevarer, og dermed denne DVD-spilleren fra Pionony, skal ha 5 års reklamasjonsrett?

Lenke til kommentar
Ganske selvforklarende og lite relevant.

 

 

Nøyaktig hvor i dette er det du leser at alle brunevarer, og dermed denne DVD-spilleren fra Pionony, skal ha 5 års reklamasjonsrett?

9074769[/snapback]

 

Nettopp dette innlegget sier at du ikke har forstått forbrukerkjøpsloven:

 

Vær så snill å les alt i innlegget mitt nå!

 

Sitat fra følgende link: Videospiller

 

I forbrukerkjøpsloven har du som forbruker ufravikelige reklamasjonsrettigheter. For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, for eksempel brune- og hvitevarer, er reklamasjonsfristen 5 år. Hvis videospilleren svikter i løpet av 5 år, er selger ansvarlig, med mindre det kan påvises at defekten skyldes slitasje i enkeltkomponenter som erfaringsmessig har begrenset holdbarhet, unormal bruk, ytre påvirkning etc. Selger kan altså ikke avvise din reklamasjon fordi garantitiden er utløpt. Du må imidlertid finne deg i at selger reparerer spilleren eller foretar omlevering. Hvis reparasjon eller omlevering ikke skjer innen rimelig tid, kan du kreve prisavslag, eller kreve heving av kjøpet hvis mangelen er vesentlig.

 

Ved normal slitasje har du altså ikke krav på erstatning og det vil vise seg hvis spilleren er dårlig bygd, da vil den gå i stykker på grunn av slitasje. Likevel endrer det ikke at du har reklamasjonsrett.

 

La meg understreke, reklamasjonsrett betyr IKKE at du får erstatning men at butikken er pliktig til å undersøke saken!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Nettopp dette innlegget sier at du ikke har forstått forbrukerkjøpsloven:

Jeg må le.

 

For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, for eksempel brune- og hvitevarer, er reklamasjonsfristen 5 år.

Så du bygger din argumentasjon på et tilfeldig eksempel fra forbrukerrådets nettside? Ja, generelt sett stemmer dette, nettopp fordi produsentene ikke oppgir noen spesiell forventet levetid på produktene sine.

 

Ved normal slitasje har du altså ikke krav på erstatning og det vil vise seg hvis spilleren er dårlig bygd, da vil den gå i stykker på grunn av slitasje. Likevel endrer det ikke at du har reklamasjonsrett.

Hvis det ikke er noen mangel, har man ikke reklamasjonsrett. Slik er loven.

Mangel -> reklamasjon. Ingen mangel, ingen reklamasjon.

 

La meg understreke, reklamasjonsrett betyr IKKE at du får erstatning men at butikken er pliktig til å undersøke saken!

9074816[/snapback]

Så lenge det ikke foreligger en mangel, er butikken faktisk overhodet ikke pliktig til noe som helst.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Ehm- har diskusjonen i de siste innleggene noen verdi i det hele tatt, så lenge det ikke eksisterer en eneste leverandør i det norske markedet i dette varesegmentet som mener at produktene skal vare så kort?

 

Praksisen, som faktisk både forbrukerrådet og butikkene er enige om, er at produkter til under ca. 300 kroner ikke er "ment å vare lenge". (Unntaket er vel mobiltelefoner, der man er uenige.)

 

Slik sett ville vel denne fantastiske oppkonstruerte Piony- spilleren kommet inn under denne grensen på 300 kroner.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Så du bygger din argumentasjon på et tilfeldig eksempel fra forbrukerrådets nettside? Ja, generelt sett stemmer dette, nettopp fordi produsentene ikke oppgir noen spesiell forventet levetid på produktene sine.

9074847[/snapback]

 

Forbrukerrådet tar frem relevante saker så selv amøber skal forstå, der har de tydeligvis misslyktes!

 

Hvis det ikke er noen mangel, har man ikke reklamasjonsrett. Slik er loven.

Mangel -> reklamasjon. Ingen mangel, ingen reklamasjon.

9074847[/snapback]

 

Så lenge det ikke foreligger en mangel, er butikken faktisk overhodet ikke pliktig til noe som helst.

9074847[/snapback]

 

Hvordan kan en butikk hvite om det er en mangel før de har undersøkt det, derfor har man reklamasjonsrett fordi at en butikk ikke skal kunne avvise deg uten grunn...

 

Uansett, skriv hva du vil nå. Jeg har ihvertfall prøvd!

 

Edit: Gir opp nå....

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Hvordan kan en butikk hvite om det er en mangel før de har undersøkt det, derfor har man reklamasjonsrett fordi at en butikk ikke skal kunne avvise deg uten grunn...

Fordi hvis levetiden er ett år, så vil en spiller som går i stykker etter tre år ikke ha noen kjøpsrettslig mangel, uansett hvorfor den er defekt. Vanskelig å forstå dette?

 

Uansett, skriv hva du vil nå. Jeg har ihvertfall prøvd!

 

Edit: Gir opp nå....

9074901[/snapback]

 

"..jeg skjønner du avslutter her siden du begynner å komme inn i en blindgate...."

 

:roll:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Topicen har vi denne veien -------------------------------------->  trådstarter her-->  :)

9074903[/snapback]

Trådstarter har fått svaret sitt for lenge siden:

 

Det er utvilsomt fortsatt reklamasjonsrett på maskinen, og NetShop må ta seg sammen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ny info i tråden og har derfor fått den åpnet, jeg har pratet med netshop, referert til forbrukerkjøpsloven og de står fremdeles på sitt at det kun er to års reklamasjon på slike varer. De sier også at det er mitt ansvar å bevise at det er en fabrikasjonsfeil.

 

Jeg har sendt klage til forbrukerrådet i dag og avventer svar. jeg holder dere oppdatert så snart jeg får svar derfra.

Håper folk kan holde diskusjonen litt mer på rett linje fremover:)

(Netshop ba meg faktisk gå til forbrukerrådet for de hadde visst ingen tidligere saker på slike ting(noe jeg har utroooolig vanskelig for å tro) så de ville gjerne ha innskudd fra en tredjepart.)

 

jeg håper flere leser dette og skjønner hvor horribel kundebehandling dette er. Stemmer det netshop sier så har de drevet butikk og avvist kudner i årevis på grunnlag av løgn!

Lenke til kommentar
Jeg har ny info i tråden og har derfor fått den åpnet, jeg har pratet med netshop, referert til forbrukerkjøpsloven og de står fremdeles på sitt at det kun er to års reklamasjon på slike varer. De sier også at det er mitt ansvar å bevise at det er en fabrikasjonsfeil.

9129716[/snapback]

De har rett i at det er du som må sannsynliggjøre en produksjonsfeil, men når det gjelder reklamasjonsfristen er de fullstendig på trynet.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg hadde kontaktet forbrukerrådet først som sist. Netshop velger å tolke loven helt annerledes enn de jeg har hatt reklamasjonssaker med, som Komplett, PSdata, og Elkjøp. De har sikkert et tips til hvordan du skal formulere deg i forhold til dette.

 

OT- i topic står det at saken er løst? Det er den vel ikke?

Lenke til kommentar

Det jeg ikke helt skjønner er Netshops tolkning:

 

Hvis du kjøper en komponent, for eksempel en harddisk, prosessor, hovedkort, etc og monterer den på en ellers ferdig PC mener de da at det er 5 års reklamasjon?

 

Men hvis du bestiller hele PC-en så er det kun 2 år?

 

Faktisk skjønner jeg godt at Netshop ikke vil ta hele PC-en i retur hvis det kun er en komponent som er defekt. Hva med å finne ute hvilken komponent (eller halvfabrikat del) som ikke virker og søke retur kun på denne? :hmm:

 

Edit: Skriveleif

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Det jeg ikke helt skjønner er Netshops tolkning:

 

Hvis du kjøper en komponent, for eksempel en harddisk, prosessor, hovedkort, etc og monterer den på en ellers ferdig PC mener de da at det er 5 års reklamasjon?

 

Men hvis du bestiller hele PC-en så er det kun 2 år?

 

Faktisk skjønner jeg godt at Netshop ikke vil ta hele PC-en i retur hvis det kun er en komponent som er defekt. Hva med å finne ute hvilken komponent (eller halvfabrikat del) som ikke virker og søke retur kun på denne?  :hmm:

 

Edit: Skriveleif

9138199[/snapback]

 

grunnen til at de skal ta inn hele denne halvfabrikat maskinen er at delen som er feil satt på pcen når den ble solgt av netshop. dvs den var ikke noe som ble satt inn av kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...