FunkyMan Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg har en Corsair 3200 400 Mhz BUS på 512 MB. Står ikke noe om CL på selve brikka, men i BIOS står CL på 2.5. Jeg kjøpte en ny brikke på 1 GB fra Komplett. En TwinMos 3200 400 MHz bus og CL på 3. Jeg visste ikke at det hadde noe å si, eller jeg tenkte ikke på det med CL da jeg kjøpte minnet. Det har fungert i ca. en uke, men i dag morges fikk jeg blåskjerm. Når jeg boota, fikk jeg bare opp den grå baren i bånn før du ser XP oppstartscenen. Tok ut den nye brikka på 1 GB pg da fungerte pc´en normalt igjen. Stakk innom min lokale pcsjappe, og han spurte om jeg hadde lik CL på brikkene. Jeg sa den nye hadde 3 CL og den gamle 2.5. Han sa da at det er derfor jeg fikk blåskjerm og at minnet var ødelagt. Jeg trodde at brikka med minst CL skulle gjøre at den nye med 3 i CL gikk ned til samme CL som 512 MB brikka? Den nye brikka er helt dau tydeligvis, jeg får ikke engang noe skjermbilde når jeg bare har i 1 GB Twinmosen. Har også hørt at Twinmos er noe drit, men har bestilt ny 1 GB brikke må på 3 CL. Vil da ta ut den gamle på 512 MB og skaffe meg ny 1 GB på 3 CL til. Har dette med ulik CL så mye og si? Pc´en fungerte jo en uke, men den har sannsyneligvis vært ustabil? Har jo merka litt ustabilitet, men ikke trodd det skyldtes RAM´en. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Minne vil bli styrt av den brikken med laves hastighet / dårligst CL. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg har hatt TwinMOS med forskjellig CL. I win XP stoppet maskinen å svare. Dette skjedde ofte. Brikkene fungerte hver for seg, men de tålte ikke å stå sammen. Kjørte sisoft sandra burn in test på minnet for å finne ut dette. Synd, for TwinMOS er bra minne når det fungerer, lynkjapt og god respons. Men da jeg bygde ny PC, valgte jeg Corsair istedet. Har fungert glimrende og det er aldri tull med PC'en. Må vel legge til at jeg var nøyere med spesifikasjonene (CL og timings) denne gangen. Svein. Lenke til kommentar
FunkyMan Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Minne vil bli styrt av den brikken med laves hastighet / dårligst CL. 9058666[/snapback] Hva tror du har skjedd med den nye brikken da? Den nekter å boote når bare Twinmosen står i. Har den kortsluttet? Kan jo prøve å sette CL manuelt i bios til 2.5, men tviler på at det går. Virker som om brikka er helt død, og nei, den har ikke vært utsatt for hverken overklokking eller statisk støt. Har hørt mye rart om Twinmos så jeg tror brikka gikk at skogen...Har bestilt ny, men kjipt med 512 MB RAM så lenge...sirup jo! Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Stakk innom min lokale pcsjappe, og han spurte om jeg hadde lik CL på brikkene. Jeg sa den nye hadde 3 CL og den gamle 2.5. Han sa da at det er derfor jeg fikk blåskjerm og at minnet var ødelagt.9058646[/snapback] Det han sier er bare tøv. Man kan overhodet ikke trekke en slik konklusjon kun fra å sammenligne rated CL. Og hvis han også mente at dette var grunnen til at brikken ble ødelagt så er han enda mer på jordet... Noen få brikker støtter faktisk ikke CAS 3.0, og som det nevnes her vil nok BIOS justere seg etter den tregeste brikken. I så fall vil maskinen til å låse seg så snart man trykker på knappen, siden den ene brikken vil forsøke å kjøre på en verdi den ikke støtter. Men det forårsaker ikke at en brikke blir ødelagt. Det er forsåvidt riktig at brikkene bør være mest mulig like, og hvilke chiper de er sammensatt av har mye større betydning enn hvilken produsent brikkene kommer fra. Mao er det liten vits å gå fra noen tilfeldig utvalgte Twinmos-brikker til noen tilfeldig valgte Corsair-brikker. Uansett merke vil det være rom for uheldige kombinasjoner, og det behøver ikke å ha med kvaliteten på minnet å gjøre. Chipene avgjør i grove trekk hvilken spenning brikkene trenger på en gitt hastighet/timings, subtimings, drive strength, osv osv. Jeg tror ganske enkelt du har vært uheldig og fått en "svak" brikke som streiket etter kort tid. Bare å reklamere. Endret 12. juli 2007 av Quintero Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Det er riktig som Quintero sier. Brikken ble ikke ødelagt pga. at du satte den sammen med en brikke med annen CL. De skal tåle og kjøre sammen, det var derfor jeg kjøpte ny brikke med annen CL. Men de passa ikke sammen dessverre. Hvis du skal kjøpe på nytt, vil jeg anbefale at du helst prøver å få tak i like brikker. Størst sjanse for å unngå kompatibilitetsproblemer da. Kan jo samtidig nevne oppstart-problemer (ny-PC'en) med Corsair-brikkene mine. Kjøpte 2 sett med 2x512 CL2 timings 2-2-2-5. Altså 2 sett med 4 like brikker. Hvert sett måtte stå i hver sin kanal (channel). Jeg har dual channel. Hvis jeg miksa med 1 fra hvert sett i samme kanal, så slo det seg vrangt. Men så lenge jeg kjører hvert sett på hver sin kanal så fungerer det glimrende. Minnestabilitet kan være veldig uforutsigbart er nå min erfaring. Du bør klage og få igjen pengene dine. Svein. Lenke til kommentar
FunkyMan Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 Har sendt brikka i retur nå, og kjøpt meg ny Kingston 1 GB 400 Mhz BUS og CL 3. Han sa igjen i databutikken at minnet vil bli overopphetet dersom man mikser ulik CL. I følge dere skal det ikke være noe problem å sette f.eks inn 1 GB med CL 3 i slot 1, og 512 MB med CL 2.5 i slot 2? Vil bios da sette 1 GB brikka ned til 2.5 CL uten at det har noe å si for stabilitet? Eller bør jeg nappe ut alt som har CL 2.5 og sette inn 1 GB og vente til jeg får meg 1 GB til med samme CL på 3? Robert. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Nei den vil ikke sette CL opp til 2,5. Men gå ned til CL3 fordi den er tregest. I de fleste tilfeller går dette automatisk i BIOS. Hvis ikke, bør du stille ned til CL3 manuelt. Hvis du prøver 2,5 så er det ikke sikkert CL3 brikken greier å henge med. Men klart, det lureste er like brikker som du sier. Svein. Endret 13. juli 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Her er en dere kan lese angående CAS: http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Her er en dere kan lese angående CAS: http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency9070372[/snapback] Upresis og ganske misvisende artikkel som uansett ikke løser problemet til trådstarter. Men jeg sier ikke at det var noe galt i å poste den da Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Problemet til trådstarter er at han ikke har like brikker, så enkelt er det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå