yuit_atad Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg har det problemet at det trådløse nettverket mitt detter ut av og til. jeg bruker ikke kabel er det dette som er problemet eller er det rett og slett internett leverandøren eller routeren? noen som vet?? Lenke til kommentar
Antaios Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 De fleste brukerproblemer i hjemmet med nettverk kan ofte løses med noen enkle triks og tips. Mange feil med at man stadig opplever å "ramle ut" av nettet kan ganske enkelt skyldes enten en fysiske feil eller en driver\firmwareissue. Typiske feil ved hypping "utramling" fra det trådløse kan inkludere : - En firmware på din trådløse router som har issue med ditt trådløse nettverkskort Oppgrader firmware. - En driver på ditt trådløse nettverkskort har issues med det trådløse akesspunktets firmware Oppgrader driverne på nettverkskortet. - Aksesspunktet og kortet kommuniserer på en kanal som mottar mye støy fra omgivelsene Bytt kanal som aksesspunktet sender på. - Aksesspunktet og\eller maskinen er plassert på en plass hvor det er mye elektrisk støy Flytt datamaskin\aksesspunkt. - Ukompatible protokoller mellom kort\punkt (f.eks SuperG er aktivert etc) Skru av all ekstrafunksjonalitet. - Høy last på aksesspunktet ved bruk av torrents (mange aksesspunkt klarer ikke hundrevis av multiple aktive connections Skru ned "active connections" i ditt torrentprogram. - Høy last p.g.a mange brukere Kontroller hvem som er koblet til, skru på kryptering og gjerne Mac-autentisering. Problemene kan også være en kombinasjon av de øvre. Dersom du er tilkoblet på den fysiske siden (med kabel) er problemene ofte enklere og kan inkludere : - Kabel er defekt\knekt Bytt kabel. - Drivere på nettverkskortet kan ha problemer Oppdater drivere. - Firmware på router kan ha issues Oppgrader firmware. Dersom man mistenker problemer med routeren er det ofte lurte å bruke eliminasjonsmetoden, mao koble routeren ut og koble PC direkte i modemet for å se om problemet vedvarer (hvis dette er en opsjon). Problemer kan jo selvfølgelig også ligge på ISP (internettleverandørens) side, dette kan du teste ved å stoppe all trafikk i f.eks 3-5 timer og koble PC'en rett i modemet og dra opp kommandolinjen (CMD) , her skriver du inn "ping www.sol.no -t" og lar denne stå, når du kommer tilbake trykker du ctrl+c og ser hvor mange tapte pakker du har. Dersom du har mer enn 1% tap kan du regne med at problemet enten skyldes ISP eller modem. orginalt skrevet av [email protected] Lenke til kommentar
mabbutt Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Hva pleier problemet å være når man ikke får logget inn på "web-base" utility'en til et aksesspunkt? Jeg skal logge inn for første gang, men brukernavnet og passordet det står jeg skal bruke fungerer jo ikke. Det er rimelig irriterende, da jeg gjerne skulle hatt byttet kanal på aksesspunktet og dullet med litt annet også. Lenke til kommentar
Paiva Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 *BUMP* Sitter med problemer med hjemmenettverket mitt nå, og har lest flere av trådene her og prøvd å finne ut av det. Vi er 5 studenter som bor i en 3 etg hybelleilighet, og det trådløse nettet vårt har fungert utmerket siste par årene. Det vil si helt inntil en ny kar flyttet inn forrige uke. Hans nettverkskort klarte ikke å støtte WEP-kryptering som til da hadde brukt, og kompisen min byttet derfor til WPA, samt oppdaterte firmwaren på den trådløse routeren. Da begynte jeg å få problemer.. Jeg har nett, men det er blitt utrolig ustabilt, signalet er som oftest svakt, og jeg detter ut et par sekunder av gangen. Har oppdatert driverne på nettverkskortet, og gått gjennom flere 'troubleshooters' som Lenovo tilbyr, ettersom jeg har bærbar fra Ibm. Har også gått bort ifra Ibm sin egen Nettverksmanager til Windows sitt. Nettverkskortet mitt er Intel Pro 2915abg om det skulle noe å si. Har gått igjennom punktene til Antaios som best jeg kan.. men skjønner ikke hvor feilen kan ligge ettersom jeg har oppdatert driverne mine, alt annet skal da være likt? Noen som har noen idé om hva jeg kan gjøre for å få det til å fungere normalt igjen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå