ecko Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 kan fisker kjenne smerte? la oss si når man fisker så får fisken en krok i kjeften som den blir dratt etter, og jeg har aldri hørt noe om fisk på filmer som denne http://www.youtube.com/watch?v=VIjanhKqVC4 merkelig spørsmål, men jeg brgynte å lure. Lenke til kommentar
ecko Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 jeg har som sagt aldri hørt noe om fiskeplageri. tenk når de sitter fast i garnet som gnir på gjellnde deres. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg liker min teori om at hvis fiskene er ganske små, så kjenner de smerte, men de skjønner ikke hva det er. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Fisker er da liv de også. Hvorfor skulle de ikke kjenne smerte? Såklart kan de ha det vondt de også. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Fisker er da liv de også. Hvorfor skulle de ikke kjenne smerte? Såklart kan de ha det vondt de også.Jeg er ikke uenig med deg om at de "kanskje" kjenner smerte. ... ingen har hittil lykkes i å bevise eller motbevise at fisk har smertefølelse på lik linje som kyr, griser og sauer. Kilde Les også denne: http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/2004/...r/1099659991.58 Jeg tror nok at fisken også har satset på å være kjapp i bevegelsene, å unngå å bli tatt/skadd. Men hva er det som er så bra med å føle smerte da? Siden det ikke er bevist at de føler smerte, kan man bare tenke seg at de ikke gjør det. Men er det nå ikke "Metodene vi bruker for å avlive oppdrettsfisk" som er det største problemet her nå? Lenke til kommentar
Charlotte90 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg har fisket ganske mange fisker, og jeg vil ikke si at de reagerer spesielt når de blir dratt opp i båten etter leppa med en diger krok, eller når kroken blir dratt ut av leppa. De føler kanskje smerte, men jeg tror det er på et helt annet nivå enn pattedyr. Lenke til kommentar
Antaios Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Den delen av hjernen som kalles hjernebarken har lenge vært ansett som en forutsetning for bevissthet. Fisken mangler hjernebark, men den har et nervesystem. Statens dyrehelsetilsyn har kommet frem til at: Siden det ikke er bevist at fisk ikke kan føle smerte eller føler smerte må vi legge til grunn at fisk kan lide og føle smerte på samme måte som varmblodige pattedyr. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Smerte er en stor del av alle dyrs immunforsvar. Og uten smerte ville vi aldri overleve særlig lenge. Jeg tror fiskene MÅ kunne føle smerte for å overleve. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Er vel ingen som kan gi noe sikkert svar på dette. Lenke til kommentar
griped Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 hater slike folk som plager dyr på den måten har ikke noe i mot at folk forer dem opp men ikke på den måten! og slaktingen burde kjøres ordentlig ikke la dem dø i glovarmt vann der hårene skal brenne av og henges opp ned i tau deretter blø ihjel! jeg blir kvalm av å se slike filmer Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Forskerne er uenige om fisken kan kjenne smerte. Siden vi ikke kan snakke med fisken, er vi nødt til å se hvordan den oppfører seg. Vi kan også sammenlikne med det vi ellers vet om hvordan hjernen og sansene fungerer. Vi ser da at fisk raskt svømmer unna farer. Fisken flykter fra større fisker eller silhuetten av en rovfugl ute på jakt. Hadde den ikke reagert slik, ville den lett blitt et bytte. Altså, det som skal frem er vel heller - Tror det er ingen som vet 100% sikkert om fisken kan føle smerte eller ei men å plage dyret er vel heller ikke noe pent, uansett om den føler smerte eller ikke. Endret 13. juli 2007 av hauer Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Må nesten gå ut i fra at fisken kjenner smerte. Blir det samme som å annta at en kineser ikke kan føle smerte siden du ikke skjønner hva han sier når du stikker han i magen med en gaffel. Lenke til kommentar
Markusll Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Nå kommer jeg til å bli sittende å humre å le i hele natt pga innlegget til Smeagoldfish... OT: Ja, jeg tror fisker føler smerte... Lenke til kommentar
Varen Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Jeg er svææært sikker på at alle liv som har et snev av kompleksitet kan kjenne smerte, siden det er svææært viktig for at man skal overleve. Og jeg tror nok at ethvert dyr vet hva det er; fare for livet. Hvis man kjenner smerte så vet man at man må komme seg unna for å overleve Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 kan fisker kjenne smerte? la oss si når man fisker så får fisken en krok i kjeften som den blir dratt etter, og jeg har aldri hørt noe om fisk på filmer som denne http://www.youtube.com/watch?v=VIjanhKqVC4 merkelig spørsmål, men jeg brgynte å lure. 9058344[/snapback] Det gjør de helt sikkert, men hva så? Ingen som fanger fisk "piner" fisken eller hvilket ord en måtte bruke. Det forutsetter at hensikten deres er å påføre fisken smerte, mens den i realiteten er å fange mat. Du kan være sikker på at hvis fisken hadde vært større og fant meg svømmende i sjøen, hadde den ikke blunket to ganger før den tok en god jafs av meg, uten å tenke på om jeg fikk vondt eller ikke. Det har ingen hensikt. Mat er mat. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 For og svare litt på den filmen i første post. Heldigvis er det ikke sånn i norge, noen som vet hvor det er? USA? Lenke til kommentar
Varen Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Sannsynligvis er det i USA. PETA er en amerikansk greie, og av en eller annen grunn så skjer det meste av horrible ting i USA Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Siden det er PETA det er snakk om her, har de garantert funnet det verste av det verste -- og derfor er nok det aller meste av dette ikke filmet i USA. Endret 15. juli 2007 av _Julenissen_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå