Gå til innhold

Kva med oss som lese og skrive nynorsk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I 1990 var skriftspråket i 113 komuner i norge Nynorsk, 155 språknøytrale og 180 Bokmål

 

Det betyr at ca 1/4 av norges befolkning snakker nynorsk.

 

Det tilsvarer 1.1 mill mennesker.

 

Og enda flere snakker noe som ligner Nynorsk

 

Det er bull, 10% av befolkninga skriver nynorsk, og utenfor de fire vestlandsfylkene er det vel ingen fylker der mer enn 2% skriver det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er knekkende likegyldig hvor mange personer som snakker noe som kan minne om nynorsk....det har ikke noe med saken å gjøre. Jeg tror knapt det finnes noe land i verden som har et ortofonisk skriftspråk, så hvorfor i all verden skal vi ha det? Poenget er at vi kaster bort ressurser på opplæring av to språk, og spesielt irriterende er det da vi vet at det ene språket er et klønete nasjonalistisk krumspring fra en person som var litt for glad i å gå. Ivar Aasen gjorde sitt verk helt i tråd med datidens litterære linje, men vi er ikke i nasjonalromantikken lengre for pokker! Ingen har brukt for et skriftspråk basert på kultur, ET SPRÅK ER ET KOMMUNIKASJONSVERKTØY, IKKE ET KULTUROBJEKT!

 

Hadde det ikke vært for hippier og annet søppel på 70-tallet ville kanskje nynorsken vært nær døden nå, og staten kunne gjøre det siste nådestøtet as we speak, menmen...slik har det altså gått og nå er det opp til oss å bekjempe vondleiken! :roll:

Lenke til kommentar
I 1990 var skriftspråket i 113 komuner i norge Nynorsk, 155 språknøytrale og 180 Bokmål

 

Det betyr at ca 1/4 av norges befolkning snakker nynorsk.

 

Det tilsvarer 1.1 mill mennesker.

 

Og enda flere snakker noe som ligner Nynorsk

 

Det er bull, 10% av befolkninga skriver nynorsk, og utenfor de fire vestlandsfylkene er det vel ingen fylker der mer enn 2% skriver det.

 

AtW

 

Lurer på vorfor det står i skolebøkene mine da???

Lenke til kommentar

Det er bull, 10% av befolkninga skriver nynorsk, og utenfor de fire vestlandsfylkene er det vel ingen fylker der mer enn 2% skriver det.

 

AtW

 

Lurer på vorfor det står i skolebøkene mine da???

 

Tja, kanskje fordi de er skrevet av folk som støtter nynorsk og åpenbart ikke har peiling på statistikk? Det er veldg lite statistikk på feltet, men den sikreste er nok vernepliktsverket statistikk, fordi folk er voksne innen den tid, og fordi den har et meget stort utvalg. (man antar da at forskjellen mellom jenter og gutter ikke er stor). Den opererer med tall på 10%. Greit nok at ikke er verdens beste grunnlag, men langt bedre enn "la oss se hvor mang prosent av kommunene som har nynorsk som offisielt språk, og overføre denne prosenten til befolkningen" som denne særdeles tvilsomme statistikken har gjort. (husk dessuten at de fleste nynorskkommunene er små).

 

AtW

Lenke til kommentar
I 1990 var skriftspråket i 113 komuner i norge Nynorsk, 155 språknøytrale og 180 Bokmål

 

Det betyr at ca 1/4 av norges befolkning snakker nynorsk.

Det tilsvarer 1.1 mill mennesker.

 

Korleis kan du finna ut at 1/4 av Noregs befolkning skriv nynorsk?

 

Kva viss dei 113 kommunane har 10 innbyggjarar, mens dei 180 (bla Bergen, Oslo) har svært mange innbyggjarar?

 

Det er jo ingen samanheng mellom kor mange kommuner som skriv nynorsk, og kor mange folk som skriv nynorsk!! (og du bør jo skjønna at ikkje 1/4 av Noregs befolkning skriv nynorsk)

Lenke til kommentar
I 1990 var skriftspråket i 113 komuner i norge Nynorsk, 155 språknøytrale og 180 Bokmål

 

Det betyr at ca 1/4 av norges befolkning snakker nynorsk.

 

Det tilsvarer 1.1 mill mennesker.

 

Og enda flere snakker noe som ligner Nynorsk

 

Det er, som all annen "misbrukt" statistikk, feil!

Jeg bor i en kommune som skriver og "er" en nynorsk kommune, men hverken jeg, noen av kompisene mine, eller noen i ungd skolen (når jeg gikk der) likte, eller brukte, nynorsk når de fikk velge. Så det du egentlig sier er akkurat det samme som kristne sier når den debatten kommer opp. Nemli at __% (husker ikke tallet, men ganske nært 100%) av alle i norge er kristne. Bare fordi vi er medlem av statskirka. Det er jo tull, hadde det vært lettere og mindre tradisjon over kirka (tenker på bryllup, dåp, konfirmasjon osv) så hadde under 10%, tipper jeg, av norges befolkning vært medlem. Jeg er medlem i statskirken, men jeg er overhodet ikke kristen, jeg er bare medlem for jeg ble, som alle andre, født inn i statskirken.

 

Akkurat samme hadde skjedd med bokmål/nynorsk om vi hadde hatt valgmuligheter. Men vi går gjennom barne/ungd skolen uten å nesten bli fortalt at senere i livet er det samme hvilke av språkene vi bruker.

 

Ingen jeg kjenner liker nynorsk. Dere som snakker om språk som er mer "norsk" enn bokmål bør lære dere historie som er litt eldre enn dere selv er. Hadde det ikke vært for svartedauden hadde vi hatt et språk vi virkelig kunne vært stolte av...

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Nynorsk er jo bare en dialekt! Det finnes nesten like mange som snakker bergensk som nynorsk, så korfor kan issje bergensk bli et skriftspråk?

 

Jeg sier verken  jeg, ikke, hvorfor, hvordan m.m (og jeg synes det høres teit ut), men jeg forstår at det ville blitt håpløst hvis alle skulle skrive slik de snakket.

Norge bør ha ETT skriftspråk, slik at alle forstår hverandre lett.

 

Og vi vet jo alle hvilket som skal vekk. Nynorsk. Alle som både snakker og skriver nynorsk, kan bokmål utmerket godt.

 

Ja! Fra no så går det i bergensk. Skal eg velge mellom nynorsk og bergensk, så tror eg at valget blir j**** enkelt. Nynorsk sugar, uansett kor mye eg sier "EG" og "IKKJE" på bergensk. :woot:

Lenke til kommentar
I 1990 var skriftspråket i 113 komuner i norge Nynorsk, 155 språknøytrale og 180 Bokmål

 

Det betyr at ca 1/4 av norges befolkning snakker nynorsk.

 

Det tilsvarer 1.1 mill mennesker.

 

Og enda flere snakker noe som ligner Nynorsk

 

Ja, og to av disse kommunene som skriver bokmål (Bergen og Oslo) er vel større enn alle nynorskkommunene tilsammen. Det bor jo flere folk bare i bydelen Åsane enn det gjør på alle øyene utenfor bergen tilsammen (lindås, radøy, askøy, osterøy osv osv)!

Lenke til kommentar

Når jeg leser dette tenker jeg på Hitler. Han var som dere han prøvde og utrydde jødene og dere prøver og utrydde nynorsk.

Det er kansje ikke 1,1 mil som skriver nynorsk. Men det er en del likevell.

 

 

Men tenk på starars Valgjerd

hun vill bli knust viss nynorsk blir valgfag. :rofl:

 

Det er desuten ikke vanskelig og lese eller fårstå nynorsk.

Lenke til kommentar
Når jeg leser dette tenker jeg på Hitler. Han var som dere han prøvde og utrydde jødene og dere prøver og utrydde nynorsk.

Det er kansje ikke 1,1 mil som skriver nynorsk. Men det er en del likevell.

 

Jepp, og der mistet du siste rest av respekt fra meg i denne diskusjonen. Det viser ihvertfall at du ikke har noen sakelige argument å komme med.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmål: Kvifor er det alltid oss nynorsk-tilhengjarar som vert utsette for "usle angrep" frå bokmålsfolket? Eg må ærleg vedgå at eg har vanskar for å forstå kritikken som vert retta mot nynorsken.

 

I dag er det obligatorisk sidemålsundervisning i skulane, og det meiner eg vi bør ha så lenge vi har to jamnstilte skriftspråk (eller er det tre(samisk)?).

 

Ingen har nokonsinne teke skade av læring.

Dessutan er ikkje bokmål og nynorsk så forskjellige frå kvarandre at det skulle vere eit stort problem... Alle som har lest eller sett litteratur frå hundre - tohundre år sidan, frå den gong nynorsken verkeleg var ny og bokmål (riksmål) var dansk, skjønar nok kva eg siktar til. Sidan den gong har begge skriftspråka utvikla seg (og takk for det...), og i dag er det (nesten) berre endingane som skil dei frå kvarandre. Men nok om det...

 

Eg som har nynorsk som hovudmål synst nok ikkje alltid at bokmålsundervisninga (sidemålet mitt) var særlig moro, men eg gjekk ikkje av hengslene av den grunn... Ei heller har eg følt særskilt trang for å "mose trynet" til Ivar Aasen sjølv om eg fekk betre karakter i sidemål. :shrug:

 

Kall meg gjerne snål, det eg egentlig ville seie var at å rette kritikk mot nynorsk (eller bokmål) blir feil. Det er ikkje språka det er noko i vegen med, men den obligatoriske sidemålsundervisinga.

 

 

Sharps - som eigentlig meiner at obligatorisk sidemålsundervising er heilt okei... :yes:

Lenke til kommentar
Når jeg leser dette tenker jeg på Hitler. Han var som dere han prøvde og utrydde jødene og dere prøver og utrydde nynorsk.

Det er kansje ikke 1,1 mil som skriver nynorsk. Men det er en del likevell.

 

Jepp, og der mistet du siste rest av respekt fra meg i denne diskusjonen. Det viser ihvertfall at du ikke har noen sakelige argument å komme med.

 

AtW

 

Som om jeg ikke har mistet respekten for bokmålsidiotene for lenge siden. Det var kansje ikke så lurt å skrive det jeg skrev men jeg må innrømme at jeg var forbannet når jeg skev dette.

Skulle jeg funnet ut kvor mange som skriver nynorsk i de 113 komunene som hadde nynorsk som skriftspråk???

Jeg leser ett tall og regner ut fra det. Jeg driter i om Oslo og Bergen skriver bokmål. Jeg regner ut fra tall.

 

Når nynorskdiskusjonen startet var jeg på bokmålsiden. Men når jeg fant ut at nynorsk er lettere og lese og snakke en bokmål og når jeg så alle de idiotiske argumentene som bokmålstullingene kom med skiftet jeg side.

 

Og når det gjelder samenligningen med hitler. Hitler hatet jøder og homofile så han ville utrydde dem. Jeg kjenner både jøder og homofile og de er helt vanlige menesker. De hadde ikke gjort noe med ham men likevell mente han at de var mindre vært.

 

Dere hater nynorsk og folk som skriver nynorsk men har de gjort noe med dere. Nei. Det eneste nynorsk gjør er og senke gjennomsnittskarakteren deres men det kan dere bare takke dere selv for viss dere jobber for og forbedre nynorsken deres og ikke bruker tiden på og syter over noe dere ikke kan forandre.

 

Moren min er norsklærer og forteller meg at mange av klassene hu har hatt heller vill diskutere om de burde ha nynorsk på skolen en og forbedre nynorskkarakteren. Folk må skjønne at de ikke kan få nynorsk ut av skolen.

Lenke til kommentar

Som om jeg ikke har mistet respekten for bokmålsidiotene for lenge siden. Det var kansje ikke så lurt å skrive det jeg skrev men jeg må innrømme at jeg var forbannet når jeg skev dette.  

Skulle jeg funnet ut kvor mange som skriver nynorsk i de 113 komunene som hadde nynorsk som skriftspråk???

Jeg leser ett tall og regner ut fra det. Jeg driter i om Oslo og Bergen skriver bokmål. Jeg regner ut fra tall.

 

La meg hjelpe deg litt med utregningen, ca 10% av den voksne befolkningen skriver nynorsk. Dette kommer fra pålitelige tall, ikke fra en meningsløs omregning, som viser at man ikke har greie på statistikk overhodet.

 

Dere hater nynorsk og folk som skriver nynorsk men har de gjort noe med dere. Nei. Det eneste nynorsk gjør er og senke gjennomsnittskarakteren deres men det kan dere bare takke dere selv for viss dere jobber for og forbedre nynorsken deres og ikke bruker tiden på og syter over noe dere ikke kan forandre.

 

Moren min er norsklærer og forteller meg at mange av klassene hu har hatt heller vill diskutere om de burde ha nynorsk på skolen en og forbedre nynorskkarakteren. Folk må skjønne at de ikke kan få nynorsk ut av skolen.

 

Folk hater ikke nynorsk i seg selv, folk kan snakke hva faen de vil seg imellom for min del, men skal de kommunisere med meg må de snakke på en måte som jeg forstår. Det folk hater er at man fullstendig uten grunn påtvinges to nesten helt like språk. Dette koster samfunnet penger, og ungdommen kaster bort verdifull tid i klasserommet. Et av språkene må gå, og nynorsk er det naturlige valget. Ser man bort ifra vestlandsfylkende, så er det ingen fylker der mer en 2% skriver nynorsk, det er et lokal-språk. Sogn og Fjorande er det eneste fylke i landet hvor flertallet skriver nynorsk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kva ville du heller ha lært om i staden for sidemål då?

Steintypar, erosjon, isbrear (også kjent som geografi)?

Eller kanskje du foretrekker atomer, kvarker og kvinter?

Eller håndarbeid som sying, hekling og whatever?

 

Poenget mitt er at det finst MANGE eksempler på fag som kanskje kunne vore valfrie, men som likevel ikkje er det samme kor meiningslause (eg synst) dei er...

Lenke til kommentar

Det at unger i dag tvinges til å ha nynorsk på skolen er rett å slett latterlig. Hvorfor skal mesteparten av norges elever slite med å lære seg enda et språk? er det ikke bedre å lære seg ett språk skikkelig isteden for å måtte kaste bort tid og resurser på å måtte klare å stå i et til, som i tillegg gjør alt bare mer forvirrende.

At dere som snakker nynorsk sier det er vanskelig å lære seg bokmål, derfor skal sidemål beholdes osv, det er jo rett og slett dumt. Hva med oss som hverken snakker nynorsk eller bokmål... Hvordan tror dere det er for oss å måtte lære seg to skriftmål som ikke ligner på dialekten vi snakker? Nei fjern det såkalte sidemålet, og la dialekt være dialekt...

 

(og til de som måtte finne skrivefeil her: det er pa at jeg måtte kaste bort tid og energi på nynork i sin tid :wink: )

Lenke til kommentar
Kva ville du heller ha lært om i staden for sidemål då?

Steintypar, erosjon, isbrear (også kjent som geografi)?

Eller kanskje du foretrekker atomer, kvarker og kvinter?

Eller håndarbeid som sying, hekling og whatever?

 

Poenget mitt er at det finst MANGE eksempler på fag som kanskje kunne vore valfrie, men som likevel ikkje er det samme kor meiningslause (eg synst) dei er...

 

Ja, det finns andre ting enn nynorsk som er dårlig i systemet, derfor er det ikke noen vits å prøve å endre ting til det bedre, det er akkurat som argumentet "nynorsk er jo engang obligatorisk, hold kjeft og aksepter det". Det er lov å prøve å forandre ting som ikke fungerer vet du. (og får å svare på spørsmålet ditt: naturfag, evt matte).

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...