Gå til innhold

Kva med oss som lese og skrive nynorsk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenk på oss som skrive nynorsk korleis det er å lese vg og dagbladet på bokmål kvar j***a gong.

Viss vg og dagbladet hadde begynt å skrive nynorsk hadde nok dåke reagert kraftig.

BOKMÅL SUGE HARDT BOKMÅL SUGE HARDT BOKMÅL SUGE HARDT BOKMÅL SUGE HARDT

ja men jeg tror nok vg og dagbladet og vg har lyst til å tjene litt penger...hvis vg og dagladet hadde skrevet nynorsk så hadde jeg sluttet å lese det med en gang.......nynorsk er et døende skriftspråk jeg skjønner ikke hvorfor dere idioter lærer det språket på skolen jeg tror det er et slags skriftspråk for reeeeeetards hehehehehe

Lenke til kommentar
Du som er forkjemper for nynorsken...kan du gi meg en god (saklig) grunn for at vi skal beholde nynorsk? Jeg tør påstå at det ikke finnes...

Vel, de fleste dialekter i Norge ligger mye nærmere nynorsk enn de ligger bokmål... Bokmål er fornorska dansk. :)

Vestfold-dialekta ligger mye nærmere nynorsk skriftspråk enn det ligger nære bokmål. Og sånn omtrent ALLE som bor vest, sør eller nord for Oslo snakker en dialekt som ligger nærmere nynorsk enn bokmål.

Jeg snakker trøndersk....og hver gang jeg sier til lærerne mine at NYNORSK SUGER sier de det samme som du gjør og at trøndersk ligner mye mer på nynorsk en på bokmål...det kan stemme det. men jeg hater alikevell nynorsk. og selv om det ligner betyr det ikke at det er det samme. og har dere sett noen som skriver på trøndersk d er stygt .

Lenke til kommentar
Du som er forkjemper for nynorsken...kan du gi meg en god (saklig) grunn for at vi skal beholde nynorsk? Jeg tør påstå at det ikke finnes...

Vel, de fleste dialekter i Norge ligger mye nærmere nynorsk enn de ligger bokmål... Bokmål er fornorska dansk. :)

Vestfold-dialekta ligger mye nærmere nynorsk skriftspråk enn det ligger nære bokmål. Og sånn omtrent ALLE som bor vest, sør eller nord for Oslo snakker en dialekt som ligger nærmere nynorsk enn bokmål.

Altså...de aller færreste land har et ortofonisk skriftspråk, jeg driter en lang marsj i om nynorsk ligger nærmere dialektene enn bokmål...det har ingen relevanse. Poenget er at et språk er et verktøy, ikke et kulturobjekt!

Lenke til kommentar

NyNorsk er no dritt..

Det er ikke det at jeg bryr meg om at noen av dere snakker/skriver nynorsk.. men det er det at noen kanaler tekster diverse programmer og serier på NYNORSK!! og det gjør meg jævlig forbanna :evil:

Som f.eks når TV2 teksta denforrige sesongen av Pacific Blue på Nynorsk.. :evil:

Lenke til kommentar
NyNorsk er no dritt..

Det er ikke det at jeg bryr meg om at noen av dere snakker/skriver nynorsk.. men det er det at noen kanaler tekster diverse programmer og serier på NYNORSK!! og det gjør meg sinnsvakt forbanna  :evil:  

Som f.eks når TV2 teksta denforrige sesongen av Pacific Blue på Nynorsk..  :evil:

Da anbefaler jeg at du lærer deg engelsk litt bedre ;)

Lenke til kommentar

Kanskje du ikkje likar at nokre program blir teksta nå nynorsk. Men vi har to skriftspråk i Norge enten du likar det eller ikkje. Media har faktisk eit ansvar for å inkludere nynorsk. At visse ting blir teksta på nynorsk (veldig få blir faktisk det), får du finne deg i. Om heile verda skulle finne deg i slik syting pga ting du ikkje likar, hadde det blitt eit einsformig diktatur.

Eg er rett og slett flau på vegne av diverse nynorskhatarar. Fordi toleransen er så pass lav at ein ikkje kan unne oss som faktisk skriv og snakkar nynorsk, sjansen til å få lese det ein gang i blandt og.

Eg synest det er synd og skam at kvar omtale eg skriv her på gamer.no blir diskutert i forumet pga språket, og ikkje innhaldet. Har vi verkeleg ikkje kome lengre i Norge i 2003?

Lenke til kommentar

Eg er rett og slett flau på vegne av diverse nynorskhatarar. Fordi toleransen er så pass lav at ein ikkje kan unne oss som faktisk skriv og snakkar nynorsk, sjansen til å få lese det ein gang i blandt og.

Eg synest det er synd og skam at kvar omtale eg skriv her på gamer.no blir diskutert i forumet pga språket, og ikkje innhaldet. Har vi verkeleg ikkje kome lengre i Norge i 2003?

Jeg tolererer at folk skriver nynorsk, det jeg ikke tolererer er at folk blir tvunget til å lære noe på skolen, når man ser dette i lys av hvor lite folk lærer i visse andre fag er dette å kaste bort verdifull skoletid. Forøvrig er det store kostnader for det offentlige fordi vi har to likestillte skriftspråk.

Er vi virkelig ikke kommet lengre i 2003 at vi ikke kan fjerne et skriftspråk som er lite annet enn en byrde for samfunnet?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synst egentlig at alle kunne snakke engelsk jeg...det hadde jo blitt mye lettere hvis alle på planeten brukte samme språk.

Situasjonen Norge er i i dag er ikke en god en, det hadde hvert mye bedre om alle iallefall bare lærte et språk på skolen, i stedet for to. Så kunne de som ville snakke nynorsk gjøre det hvis de ville.

Lenke til kommentar

Nynorsk gjør bare slik at gjennomsnitskarakteren min på skolen blir dårligere. Men det har nok noe med innstilling og motivasjon å gjøre.

Læreren min sier alltid at vi slik vi snakker minner mer om nynorsk enn bokmål, og det er nok rett det. Bor i Stavanger :)

Hadde jeg først lært nynorsk på skolen, ville jeg nok vært motvillig til å lære bokmål senere :p

Lenke til kommentar

Nå har Jeg lest gjennom alle innleggene om nynorskdiskusjonen og nesten alle innleggene som folk har kommet med er bare dritt. Kan ikke folk forstå at i norge har vi to offesielle skriftspråk. Samme hvor mye dere syter så må dere ha nynorsk på skolen. Jeg bor i skien og jeg prater grenlandsdialekt. Folk som kommer til skien og områdene runt tror skiensfolk prater bokmål. Det ligner på bokmål det vi prater men det ligner enda mer på nynorsk. Så nesten alle dialektene i landet ligger nermere nynorsk en bokmål. Bare folk fra oslo prater noe som ligger nærmere bokmål en nynorsk.

Utsagnet till kizz_67 er etter min meneing noe av det dummeste han kunne ha gjort "Bokmål suger hardt" sier han og ødelegger alt det bra folk har sagt om nynorsk. Greit nokk at bokmålstullingene sier sånt dritt men at folk som skriver nynorsk kan synke så dypt. Skam dere!!!

Jeg er bare 13 år og har ikke hatt nynorsk på skolen enda så jeg vet ikke hvordan det er og ha det. Men likevell, folk har hatt nynorsk på skolen i mange år hvorfor skulle det vert verre for de som har det nå.

Min mening er: Slutt og diskutuere dette her og gå og gjør nynorskleksene deres.

Lenke til kommentar

***************hater hater nynorsk!!!!! vil heller lære om enhornende nesehorn med snabelfanter ut av ørene....

At man skal bli plaget av mer en 2 språk på skolen....

nå må ikke dere som leser tro at jeg ser ned på nynorsk!

Greit at det finnes et ekstra språk i landet men faenda vi trenger jo ikke å lære det... !!!

Spørsmål til en nynorsk kar! lærer dere bokmål?

Lenke til kommentar

Dåke som klager på at dåke må lære nynorsk, kva då med alle oss som vert tvungen til å skriva bokmål? Dåke har godt av å lære nynorsk. Det gir faktisk ein bedre innsikt i korleis det norske språk som ein heilhet er bygd opp. Dåke burde være mykje meir bekymra over korleis det engelske språket "øydelegg" norsk skrive og talemåte.

Da eg kan være einig i er at ein del av dei lærebøkane som er på skulane er helle dørleg når det gjeld å vise korleis det nynorske skrivemålet verkelig er. Ein del av bøkane har så tungt og "gammaldags" innhald at sjølv dei som bruker nynorsk til dagen har problem med dei.

Eg skriv sjølv, som dåke kanskje har forstått nynorsk, om enn noke ureint p.g.a. dysleksi.

Lenke til kommentar
Dåke som klager på at dåke må lære nynorsk, kva då med alle oss som vert tvungen til å skriva bokmål? Dåke har godt av å lære nynorsk. Det gir faktisk ein bedre innsikt i korleis det norske språk som ein heilhet er bygd opp. Dåke burde være mykje meir bekymra over korleis det engelske språket "øydelegg" norsk skrive og talemåte.

Ett språk bør vi jo lære da, poenget er at to er poengløst, kun nynorsk er bedre enn begge to, men det virker mer gjennomførbart og rettferdig å velge bokmål, det er jo bare i de fire vestlandsfylkene det snakkes nynorsk i det hele tatt, i resten av landet er prosenten neglisjerbart lav.

Men du har et lite poeng med engelsk, jeg irriterer meg over at orddelingsfeil som dukker opp i stadig større grad, dette er nok noe som kommer fra engelsk, nå er språk stadig i utvikling, men å dele opp ord er direkte idiotisk, det norske systemet er logisk og enkelt, en "ting" er ett ord. Men det engelske er uoversiktelig og tilfeldig, noen ord blir delt andre ikke.

AtW

Lenke til kommentar

Nynorsk er jo bare en dialekt! Det finnes nesten like mange som snakker bergensk som nynorsk, så korfor kan issje bergensk bli et skriftspråk?

Jeg sier verken jeg, ikke, hvorfor, hvordan m.m (og jeg synes det høres teit ut), men jeg forstår at det ville blitt håpløst hvis alle skulle skrive slik de snakket.

Norge bør ha ETT skriftspråk, slik at alle forstår hverandre lett.

Og vi vet jo alle hvilket som skal vekk. Nynorsk. Alle som både snakker og skriver nynorsk, kan bokmål utmerket godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...