Gå til innhold

Nikon D80. 2 kit, forskjellig objektiv.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har sett på Foto Knudsens og Kompletts Nikon D80 + 18-70mm kit.

Hva er forskjellen på disse to objektivene?

Første DSLR skal kjøpes inn :) Kom gjerne med andre tips og forslag også. Jeg har brukt min mors D70s mye, og jeg liker det. Det er derfor jeg ser på Nikon, men hvis noen mener jeg burde se på andre merker og modeller så argumenter gjerne for det.

Takketakk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kommer et nytt spørsmål:

Det kitet med 18-135mm objektiv koster jo det samme som 18-70mm.... Er det sistnevnte objektivet bedre da eller?

Det er jo kjekt å kunne zoome mer, men jeg kommer vel kanskje til å ha lyst på Enda mer zoom etterhvert uansett. ? Hvor stor forskjell er det på disse objektivene?

forvirret

Lenke til kommentar

Det kitet med 18-135mm objektiv koster jo det samme som 18-70mm.... Er det sistnevnte objektivet bedre da eller?

Det er jo kjekt å kunne zoome mer, men jeg kommer vel kanskje til å ha lyst på Enda mer zoom etterhvert uansett. ? Hvor stor forskjell er det på disse objektivene?

forvirret

9058833[/snapback]

For en gitt sum penger må man prioritere: Enten konsentrere seg om bildekvalitet (skarphet, lite forvrenging osv) eller brennvidde område (zoom-faktor). 18-70mm'eren til Nikon er kjent som et meget godt objektiv som balanserer ytelse og zoom-faktor. 18-135mm er mer ordinær (bla. mindre skarp) og anbefales kun til de som mener zoom-faktor er viktig (og ikke har råd til 18-200mm VR).

Tom

Lenke til kommentar

forvirret

9058833[/snapback]

Ja, det er klart bedre. Begge er dog brukbare rent optisk, selv om sistnevnte trekker det lengste strået her. Det som kanskje hadde betydd like mye for meg som bildekvaliteten, siden begge er godkjente mht bildekvalitet, er at den lengste zoomen har plastfatning. Det synes jeg er uakseptabelt i den prisklassen. Jeg må innrømme at jeg føler at jeg må være ekstra forsiktig med min 50mm i forhold til zoomen min, som har metallfatning. Det skal nemlig ikke så mye til å slå av en bit av plastfatningen, og da er løpet kjørt. Kjipt å plutselig stå uten normalzoom mens man er ute i bushen, og nærmeste fotobutikk med godt utvalg er på et annet kontinent, så og si.

Lenke til kommentar

Da jeg fikk mitt D70 kamera for en stund siden med 18-70mm objektivet, gikk det ikke lang tid før jeg følte at jeg manglet litt i zoom området over 70mm.

Mitt neste kjøp ble derfor et 18-125mm objektiv fra Sigma. Var ganske fornøyd så lenge jeg brukte det, men gikk til slutt over til Nikon 18-200 VRII som tele zoom objektiv.

Hadde jeg vært deg, ville jeg valgt ut i fra behovet ditt. Trenger du mer tele zoom, gå for 18-125, trenger du ikke det akkurat nå er 18-70mm objektivet utrolig bra.

Det gir kjempe bilder, og er verdt hver krone.

PS: Jeg fikk mitt nye Nikon D80 kamera i dag og jeg likte søkeren og skjermen utrolig bra med en gang. Kameraet virker litt lettere enn D70, men ikke så mye at det skal være noe problem.

Husk å kjøpe med noen skikkelige minnekort, så du ikke mister alle bildene dine eller får korrupte filer.

Jeg kjøpte med tre av disse:

Sandisk 2048MB SecureDigital Extreme III :thumbup:

Håper på litt bedre vær de neste dagene, slik at jeg får testet det nye kameraet litt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...