Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dårlig ytelse, rar lyd fra northbridge

Anbefalte innlegg

Hei!

PC-en min har det siste året hatt en del problemer med ytelsen. I begynnelsen var problemet bare gjeldende når det var ekstremt kaldt, og/eller datamaskinen hadde stått flere dager uten å være i bruk. Det som skjer er at kjøleren på northbridge lager en merkbart høy summelyd, samtidig som ytelsen går kraftig ned. De gangene PC-en er kald slår den seg også av.

Systemet mitt ser slik ut:

HK: Abit IS7

CPU: 2,4 Ghz Pentium IV m/ HT

RAM: 1024 MB (Kjørte også ei stund med ene brikken ufrivillig ute, samme problemet da også)

har i tillegg nesten fylt opp PCI-slottene med diverse kort.

Håper noen kan stille en diagnose, og hjelpe meg med dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulighet kan være at kapasiteten til 12 Volten på strømforsyningen er i grenseland.

Prøv med en annen PSU, med litt høyere Amperestyrke på 12V.

En kraftig CPU og mange kort kan trekke mye strøm fra akkurat 12V'en.

Lav temperatur gjør at kondensatorer (som sitter i utgangen på strømforsyninger) stabiliserer spenningen litt dårligere, akkurat som et bilbatteri får økende problemer med kulde. Kondensatorer blir også litt dårligere med årene, akkurat som et bilbatteri.

Bare et forslag.

Lenke til kommentar
En mulighet kan være at kapasiteten til 12 Volten på strømforsyningen er i grenseland.

Prøv med en annen PSU, med litt høyere Amperestyrke på 12V.

En kraftig CPU og mange kort kan trekke mye strøm fra akkurat 12V'en.

Lav temperatur gjør at kondensatorer (som sitter i utgangen på strømforsyninger) stabiliserer spenningen litt dårligere, akkurat som et bilbatteri får økende problemer med kulde. Kondensatorer blir også litt dårligere med årene, akkurat som et bilbatteri.

Bare et forslag.

9090634[/snapback]

Skal korrigere litt her. Svak psu vil heller forårsake ustabil maskin, altså man får feilsymptomer som er tilnermet identiske i forhold til feilsymptom ved defekte minnebrikker. Denne feilen har jeg opplevd selv, og etter jeg byttet jeg til en bedre psu har maskinen vært dønn stabil.

Men mkrwii, si meg - på hvilken måte blir ytelsen dårligere? Bruker du et benchmark-program eller er det sånn at diskene bruker lengre tid på å spinne opp, altså at windows starter senere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...