Gå til innhold

PC på TV

joepoe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil kunne se filmer på tven i stua fra pcen på rommet ved siden av. Jeg har ikke HD-tv.

Hva trenger jeg?

På forhånd takk!

9058105[/snapback]

Jeg kan jo begynne med å anbefale en HDTV ;) Eller mer spesifisert en LCD TV. Disse er jo begynt å bli billige...

Men har du en CRT skjerm du er fornøyd med, og likevel ønsker å se stash fra PC'en på den TV'en finnes det kun 1 kort som gjør det like godt som en høykvalitets DVD spiller.

Kortet er fra 2002 og heter X-Card

http://www.mini-itx.com/reviews/xcard/

Kortet koster 600 - 900 kr og leveres med fjernkontroll og kabler untatt RGB Scart. Det finnes et RGB Scart kit som jeg kan anbefale på det sterkeste om TV'en din har RGB Scart inngang. Har den ikke det, ville jeg brukt S-Video, har det ikke det heller er Composite siste utvei.

X-Card er ikke et skjermkort, men et videofremvisnings kort. Det vil ikke vise Windows på din TV, men kun filmer, bilder og videosnutter.

Medfølgende programmvare er ikke god nok. Den vil ikke støtte alle filformat, kun de som holder seg til std. Mpeg. Den har heller ikke OSD (grensesnitt på TV'en). Du må til PC'en for å velge filer, så kan du bytte de med fjernkontrollen.

Men kjøper du i tillegg TVedia vil du få et lekkert grensesnitt på TV'en som styres med fjernkontrollen som fulgte med X-Card. Tvedia transkoder alle filformater i sanntid til X-Card, slik at du kan se alle mulige rare filformater på din TV. TVedia er et Multimedia center som viser alt av Bilder, Filmer og videosnutter. Det er også integrert med online tjenester som Youtube, Google Video, LastFm, Flicker osv. og alle disse kan du bruke på TV'en med fjernkontrollen via X-Card.

http://www.8dim.com/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De fleste skjermkort har en tv-ut funksjon. Noen har bare kompositt, noen har s-video og noen har begge. Før du kjøper noe, kan du jo sjekke om du har dette på skjermkortet ditt. Kjører selv på dette, og er generelt godt fornøyd. Det er selvsagt ikke godt nok som skjermerstatter, men til å vise film er det helt OK.

Lenke til kommentar

Jeg har to dvi og en s-video på skjermkortet. Geforce 7900 gt 520 m (xfx).

strår i specs. at den har tv-ut, men jeg har ikke dvi på tven (kun scart og S-video).

Er det slik at jeg kobler skjermkort til X-card og X-card til tv?

Lenke til kommentar
De fleste skjermkort har en tv-ut funksjon.  Noen har bare kompositt, noen har s-video og noen har begge.  Før du kjøper noe, kan du jo sjekke om du har dette på skjermkortet ditt.  Kjører selv på dette, og er generelt godt fornøyd.  Det er selvsagt ikke godt nok som skjermerstatter, men til å vise film er det helt OK.

9159830[/snapback]

Jeg prøver på å kjøre på dette, men det vil ikke funke . Enten så kan jeg kun ha bilde på pcen, eller kun bilde på tven. Utrolig irriterende.

Der jeg kan konfigurere flere skjermer, går det ikke an å velge primær og sekundærskjerm. Det går liksom ikke an å klikke på den lista..

Hatt samme problemet? Har nVidia forresten

Lenke til kommentar
Jeg prøver på å kjøre på dette, men det vil ikke funke . Enten så kan jeg kun ha bilde på pcen, eller kun bilde på tven. Utrolig irriterende.

Der jeg kan konfigurere flere skjermer, går det ikke an å velge primær og sekundærskjerm. Det går liksom ikke an å klikke på den lista..

Hatt samme problemet? Har nVidia forresten

9166664[/snapback]

Det er nettop her X-Card er så genialt! Du kan bruke PC'en samtidig som X-Card er i bruk... Men du kan aldri vise skrivebordet på TV'en...

Ikke lett å finne det lenger, men jeg fant en norsk nettshop som har det.

http://www.nordicdvd.net/index.php?lang_id...=0&item_id=1424

Fant RGB SCART kit'et også, dette anbefales på CRT TV med RGB SCART støtte.

http://showmelove.org/index.php?lang_id=no...ts&submit=S%F8k

Endret av Cirion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...