emilkje Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Hei alle sammen! Jeg har et lite problem med en table i min MySql database... Jeg bruker en table av typen DATE for å få sortert bildene mine etter datoen ved opplastningen. Her får jeg en litt uventet feil. Jeg skjønte ikke stort om hvordan jeg skulle formatere output av denne tablen. Jeg holdt på å gi opp rett før jeg fant en ørliten linje i php som reddet meg. Jeg fikk endret formatet fra 2012-07-07 til 07.07.2012 ved å skrive dette: date("d.m.y",strtotime($row['dato'])) Men nå til det virkelige problemet... Når jeg legger til nye bilder, og DATE tabelen skal lagre datoen, så får jeg som dere ser ovenfor, en helt annen dato enn det som virkelig er tilfellet. Det virker nesten som om databasen har en indre klokke som går alt for fort, eller så er det et eller annet jeg har gjort feil da jeg opprettet tabellen. Det er databasen som har feil verdier og ikke formateringa som endrer den, hvis det var noen som misforsto meg... Jeg har brukt phpMyAdmin for å opprette tabellen. Kan det ha noe med at phpMyAdmin ikke kan gi tilstrekkelig med informasjon til databasen slik som "create table" i php kan gjøre? ikke vet jeg... Takker på forhånd! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 phpmyadmin er laget i PHP altsa.. Hvis du logger inn med root, eller den 1. brukeren du far pa webhottelet. Kan du gjore alt mulig. #1 DATE_FORMAT er raskere enn PHP varianten som du bruker. #2 Det kan vaere klokken pa PHP datamaskinen gar feil? skriv ut date() og sjekk. eller bruker du INSERT galleri (dato) VALUES (now()) og at mysql serveren er et annet sted. Du har vel ikke tilfeldigvis hosting i Amerika feks? Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Foreløpig bruker jeg min egen pc som server, så hvis det er time zone du er bekjymret over, så er det ikke det som er problemet ;p og ja... php date() viser riktig klokkeslett echo date("d.m.Y") utgjør "12.07.2007" men databasen har det for seg at det er den 07.07.2012 Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Og putter jeg inn VALUES (now()) får jeg jeg ut følgende dato: 30.11.1999 Her blir det bare værre og værre Det er litt rart for i databasen er datoen lagret som 0000-00-00, men når jeg skriver den ut med den funksjonen som er nevnt i første post får jeg 30.11.1999 Dette var virkelig merkelig altså... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 feltet i databasen ma vaere DATETIME Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Hvorfor det? DATETIME gir meg både dato og klokkeslett. Jeg vil ikke ha tiden, bare datoen da bildet ble lastet opp da jeg ser det unødvendig å bruke database-plass på noe så uvesentlig Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Nå har jeg fått det til Ser ut til at jeg brukte funksjonen NOW() infattet i single-quotes slik jeg gjorde med resten av variablene, som selvfølgelig er feil da skal jeg fortsette å grave meg ned i prosjektet til meg og bruttern Takk for hjelpen igjen ståle! ser ut til at du er min reddende engel her på HW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå