Gå til innhold

Dårlig ytelse med Opteron 175...

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg kjøpte nytt skjermkort i går, GF8800gtx. men får bare 7500 poeng i 3dmark06.. jeg synes ikke dette er så veldig bra utifra det jeg har sett og hørt..

Jeg kjører Windows Vista og Asus A8N-SLI deluxe.. 939 socket..

Kan det være CPU som er flaskehalsen?

Eller kan det være at både hovedkort og cpu som trenger å byttes ut?

Comanders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, jeg kjøpte nytt skjermkort i går, GF8800gtx. men får bare 7500 poeng i 3dmark06.. jeg synes ikke dette er så veldig bra utifra det jeg har sett og hørt..

Jeg kjører Windows Vista og Asus A8N-SLI deluxe.. 939 socket..

Kan det være CPU som er flaskehalsen?

Eller kan det være at både hovedkort og cpu som trenger å byttes ut?

Comanders

9057690[/snapback]

Ja den cpu'en er nok litt liten for å kunne utnytte GTX kortet til sitt fulle, men hvis du klokker den litt, så vil nok 3Dmark scoren din forbedre seg betraktelig.

Lenke til kommentar

Skjermkortet er nok bremset av cpu ja.

Har selv A8N-SLI deluxe, X2 3800+, 8800 gts

Kjører Cpu på 2,8GHz, scorer da opp mot 9000 i 3DMark06 uten å klokke skjermkortet.

Mitt tips er å ikke være redd for å bruke divider på ram. Taper ikke så mye ytelse på å ikke kjøre 1:1. (Jeg har heller ikke noe valg; Corsair 3200 value select :hrm: )

Måtte heller ikke så mye opp i volt, kjører på 1.4v mot default på 1.35v for min cpu.

Lenke til kommentar

multiplier 9x

htt x3

318 fsb

divider 266 (minnet kjører på 412mhz eller no)

standard volt på alt

mer eller mindre standard timings på minnet

Det er sånn jeg husker det i farta. Er på jobb, så vanskelig å sjekke det opp :p

Bare vær litt forsiktig med tanke på divider på minnet. Den er forskjellig avhengig av multiplier på CPU. Finnes no tabeller og kalkulatorer på nett som er kjekke å ha.

Lenke til kommentar
Men sånn litt off topic.. Hvilken prosessor ville vært optimalt for GF8800GTX?

Tenkte på å bytte til Athlon x2 6000+, men synes Opteron 175 er en flott cpu ;) og den mener jeg har mer potensiale enn det jeg kjører nå..

9059048[/snapback]

En oppgradering til 6000+, med hovedkort og ram er ikkje særlig vel anvendte penger. Du vil ikkje oppleve så mye bedre ytelse enn du har idag, klokkepotensialet i prosessoren du har er sannsynligvis ikkje noe dårligere enn en 6000+.

Du har ett godt klokkekort, så sett ram på en divider og klokk i vei slik at du får opp hastigheten på prosessoren. Det har praktiskt talt ingenting for seg å tviholde på 1:1 på S939, innstillingene som gir høyest prosessorhastighet vil alltid gi høyest ytelse.

Lenke til kommentar

ja klart klart..Har prøvd på 200 og 266 divider før, men får prøve igjen.

Men hvis jeg skal bytte så blir det nok intel tror jeg.. amd ligger litt på latsiden med å utvikle cpuer for tiden.. så en Q6600 er nok det jeg kjøper hvis jeg kjøper.. tror ikke jeg gidder det før jeg får klokketlivskjiten ut av den jeg har nå.. =)

Lenke til kommentar

Som sagt, divider gir forskjellig verdi avhengig av multiplier på CPU. Min kjører 9x, og med 266 på minne, så får jeg 408 eller 412 mhz. Har 4x 512MB standard Corsair Value. Ikke akkurat veldig overklokkingsvennlig minne, men det funker som bare det.

Prøv denne kalkulatoren for å finne optimale settings.

Testa den nå, og den stemmer med de innstillingene jeg selv kjører ihvertfall :)

Hvis du har en Opteron av nyere dato, så har såvidt jeg vet flesteparten av de bra timings (ccbbe) :) da snakker vi gjerne om et gjennomsnitt på 2.8ghz.

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg klart å klokke litt. Men med 2713Mhz fikk jeg blåskjerm.. kjører nå på 2682Mhz.. :) se bilder på vedlegg..

Og 3dmark06 poeng på 8531... 13174 poeng i 3dmark05

Er dette optimalt ennå? :cry:

men synes kanskje dette er ikke heeeelt på topp ennå.. Noen tips?

-Nå begynner det å bli mer passende for prosessor overklokking forumet-

post-5097-1184272363_thumb.jpg

post-5097-1184272437_thumb.jpg

post-5097-1184273399_thumb.jpg

post-5097-1184275089_thumb.jpg

Endret av Commanders
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...