Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PCen vil ikke starte - Svak summelyd

Anbefalte innlegg

Hei.

I kveld tok PCen min kvelden (ironisk nok).

Jeg har lenge hatt litt problemer med artifacts i spill. Fikk disse kraftig redusert ved hjelp av noen drivere jeg lasta ned en gang for ei stund sia.

Så, i går fant jeg ut at PCen min trengte en reinstall, og klarte selvfølgelig å glemme å ta backup av driverene.

Så etter en tid med forgjeves leting etter de gamle driverne, fant jeg ut at jeg kunne få vekk litt støv fra hovedsaklig skjermkortet, men og resten av PCen.

PCen så egentlig ganske jævlig ut når jeg åpna den, og etter vel og lenge var de groveste hybelkaninene borte.

'Ubehagelig overraskelse #1'

Jeg skrur på PCen i håp om at artifacts skal være borte, men hva ser jeg? Neida, absolutt ingenting - Skjermen er helt svart. Jeg hører ikke en gang det lille pipet som pleier å være når PCen starter opp. Vifter og alt går, men ingen tegn til signal på skjermen.

Jeg bestemmer meg for atter en gang å åpne kabinettet for å se om skjermkortet og andre deler sitter skikkelig på plass.

Ser etter hvert at de forskjellige komponentene står helt slik som de skal stå, og jeg klarer ikke å skjønne hva problemet ved forrige oppstart kunne være.

'Ubehagelig overraskelse #2'

Igjen skrur jeg på PCen, og får vite at denne overraskelsen/oppstarten skal være enda mer ubehagelig enn den forrige. Når jeg trykker på på-knappen får jeg absolutt ingen respons - none, nix, nada. Sjekker om strømkabelen er i, og at bryteren på strømforsyninga er på, og jada. Den er på. Prøver å slå av og på bryteren på strømforsyninga. Når jeg nå trykker på på-knappen på PCen hører jeg en _svak_ summelyd fra strømforsyninga, og når jeg holder inn på-knappen for å slå av PCen igjen, forsvinner summelyden, akkurat som om PCen skulle ha kjørt.

Ja...

Blei en ganske lang post dette her, kanskje litt kludrete forklart og.

Men steike så frustrert jeg er nå. Har nett fått meg dual screen, så klikker alt slik som dette.

Håper det er noen der ute som har en anelse om hva jeg kan gjøre for å fikse problemet. Har hatt PCen i 3 år nå, og garantien gikk ut for ca. 1 måned siden og så.

Makan til uflaks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

I kveld tok PCen min kvelden (ironisk nok).

Jeg har lenge hatt litt problemer med artifacts i spill. Fikk disse kraftig redusert ved hjelp av noen drivere jeg lasta ned en gang for ei stund sia.

Så, i går fant jeg ut at PCen min trengte en reinstall, og klarte selvfølgelig å glemme å ta backup av driverene.

Så etter en tid med forgjeves leting etter de gamle driverne, fant jeg ut at jeg kunne få vekk litt støv fra hovedsaklig skjermkortet, men og resten av PCen.

PCen så egentlig ganske jævlig ut når jeg åpna den, og etter vel og lenge var de groveste hybelkaninene borte.

'Ubehagelig overraskelse #1'

Jeg skrur på PCen i håp om at artifacts skal være borte, men hva ser jeg? Neida, absolutt ingenting - Skjermen er helt svart. Jeg hører ikke en gang det lille pipet som pleier å være når PCen starter opp. Vifter og alt går, men ingen tegn til signal på skjermen.

Jeg bestemmer meg for atter en gang å åpne kabinettet for å se om skjermkortet og andre deler sitter skikkelig på plass.

Ser etter hvert at de forskjellige komponentene står helt slik som de skal stå, og jeg klarer ikke å skjønne hva problemet ved forrige oppstart kunne være.

'Ubehagelig overraskelse #2'

Igjen skrur jeg på PCen, og får vite at denne overraskelsen/oppstarten skal være enda mer ubehagelig enn den forrige. Når jeg trykker på på-knappen får jeg absolutt ingen respons - none, nix, nada. Sjekker om strømkabelen er i, og at bryteren på strømforsyninga er på, og jada. Den er på. Prøver å slå av og på bryteren på strømforsyninga. Når jeg nå trykker på på-knappen på PCen hører jeg en _svak_ summelyd fra strømforsyninga, og når jeg holder inn på-knappen for å slå av PCen igjen, forsvinner summelyden, akkurat som om PCen skulle ha kjørt.

Ja...

Blei en ganske lang post dette her, kanskje litt kludrete forklart og.

Men steike så frustrert jeg er nå. Har nett fått meg dual screen, så klikker alt slik som dette.

Håper det er noen der ute som har en anelse om hva jeg kan gjøre for å fikse problemet. Har hatt PCen i 3 år nå, og garantien gikk ut for ca. 1 måned siden og så.

Makan til uflaks.

9057216[/snapback]

Ikke meningen å være negativ, men kanskje du har ødelagt HK ditt med statisk elektrisitet. Støvsuging kan være skadelig også :cry: . Hvis du har en mulighet til å sjekke hver enkelt komponent i en annen pc, så er det en grei måte å finne ut hva som er galt. Har du sjekket at alle ledninger sitter i? Skal jo litt til å nappe ut 24/20 pin ledningen. Hvis du da ikke har en j¤¤/&%¤g kraftig støvsuger da :!: .

Lenke til kommentar

Har du lys på lysdioden som sitter på de fleste hovedkort? som regel grønn.... eller er hovedkortet ditt fullstendig livløst? dioden er normalt på (for å indikere standby power) bare PSU er koblet på, altså du trenger ikek starte maskinen for å se den.

Har du ikke lys i standby-dioden, så ville å teste med annen PSU være det første jeg hadde prøvd.

Utenom det er et alltid en god ide å strippe maskinen til the bare basics, så evt. problemkomponenter som ikke MÅ være der for oppstart lager situasjone mer kompleks for feilsøking enn den må være.

-Stigma

Lenke til kommentar
Har du lys på lysdioden som sitter på de fleste hovedkort? som regel grønn.... eller er hovedkortet ditt fullstendig livløst? dioden er normalt på (for å indikere standby power) bare PSU er koblet på, altså du trenger ikek starte maskinen for å se den.

Har du ikke lys i standby-dioden, så ville å teste med annen PSU være det første jeg hadde prøvd.

Utenom det er et alltid en god ide å strippe maskinen til the bare basics, så evt. problemkomponenter som ikke MÅ være der for oppstart lager situasjone mer kompleks for feilsøking enn den må være.

-Stigma

9057416[/snapback]

Takker så meget for svar.

Lysdioden på hovedkortet mitt er gul, men lyser ikke nå. Jeg har derimot en minnekortleser med en lysdiode som lyser grønt. Minnekortleseren er koblet til hovedkortet, så strømmen går vel fra PSUen, via hovedkortet, og til minnekortleseren.

Lenke til kommentar

Da er ihverfall PSUen ikke helt død, men det er vanskelig å utelukke den helt likevel.

Jeg tror jeg i din situasjon ville prøvd å strippe ned PCen så den bare har de mest grunnleggende som nevnt tidligere, samt evt. prøvd med en annen PSU dersom du har en du kan låne fra en annen maskin, kamerat el. lignende.

-Stigma

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd med en ny PSU uten noe bedre resultat. Eneste forskjellen var at når jeg trykte på power-knappen på PSUen gikk viftene på PSUen og i kabinettet rundt i et knapt sekund, før de stoppet igjen. Ingen "maskinlyd" eller noe som helst.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Da er ihverfall PSUen ikke helt død, men det er vanskelig å utelukke den helt likevel.

Jeg tror jeg i din situasjon ville prøvd å strippe ned PCen så den bare har de mest grunnleggende som nevnt tidligere, samt evt. prøvd med en annen PSU dersom du har en du kan låne fra en annen maskin, kamerat el. lignende.

-Stigma

9063620[/snapback]

Sitter her å feilsøker en pc med samme problem som MrSkatun. Ingen post screen, men det grønne lyset på hovedkortet lyser og viftene går som er koplet til hovedkortet.

Jeg lurer egentlig bare på hva som er absolutt minimum for å få post screen, trenger jeg cpu feks ?

Slik det ser ut for meg nå er det enten cpu, hovedkort eller skjermkort som har tatt kvelden. Sistnevnte er minst trolig, men skal ta det med til en kompis for å sjekke i morgen. Jeg mener pc'n skal da boote selv om ikke skjermkortet funker.

Forresten, hvis cpu tar kvelden pga for høy spenning, vil det vises fysisk ? cpu'n ser ut som den kommer rett ut av pakken utenom goopen som er på da.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har postet tidligere, men PCen er i fin stand nå.

De som hadde montert PCen hadde limt CPUen fast i kjøleren, så jeg fikk ikke CPUen til å sitte skikkelig. Så jeg tok en sjangs og flekte CPUen av kjøleren, og satte den på igjen som den skulle. -Noe som forsåvidt ser ut til å ha funka bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...