NightWolfie Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Finnes det et program som kan konvertere vanlig "ikkeHD" til HD? Altså oppskalering? Får man dette i realtime eller må man konvertere først? Derfor jeg spør er fordi broren min har fått seg en DVD spiller som kan oppskalere fra vanlig DVD til 1080p format. Nightwolfie Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Det finnes en rekke slike algoritmer: nearest - ren oppskalering uten noe filter (pikselering eller moasikk effekt) bilinear - to linjet kryssinterpolering trilinear - tre linjet kryssinterpolering bicubic - bikubisk interpolering, best kvalitet Alle disse kan fint gjøres realtime, og jeg tror nok at DVD spilleren gjør det. Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Takk for svar. Har du evt. et navn på et slikt program, noe med bicubic hadde jo vært fint Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg har aldri sett dette som helt nødvendig, da hardware som regel gjør det for deg (video overlay på PC-er, noe eget i DVD spillere) Men du kan se på noen av videoredigeringsprogrammene på Source Forge Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Video vil alltid bli skalert på PC, med mindre oppløsningen i skjermkortinnstillingene matcher oppløsningen på kildematerialet. Alt vil med andre ord automatisk skaleres til optimal oppløsning så lenge du har riktig oppløsning på PC-skjermen eller TV-en. Husk at native oppløsning alltid gir best resultat, det trenger ikke å være en HD-oppløsning (720/1080). Det finnes imidlertid andre og mer avanserte måter å utføre skalering og bildebehandling på, du har jo f.eks. FFDshow, som har mange muligheter. Sjekk f.eks. Mastiffs HTPC-guide. Endret 12. juli 2007 av Rikky Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Ok, takker folkens! Derfor jeg spurte er fordi jeg har 1920x1200 på skjermen min. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Men da skal du ikke trenge å gjøre noe som helst, det skal gå automatisk ved at skjermkortet ditt skalerer det opp automatisk (det er faktisk ikke software som gjør dette) Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Men da skal du ikke trenge å gjøre noe som helst, det skal gå automatisk ved at skjermkortet ditt skalerer det opp automatisk (det er faktisk ikke software som gjør dette) 9058825[/snapback] Men brukes "bicubic" da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå