KjellV Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Spilte fotball søndag og fikk en stund før treningen var over en god strekk i høyre hamstring (bakside lår). Fortsatte å spille, så da jeg spillte fotball i går tenkte jeg at det går sikkert bra, den ble jo ikke værre søndagen. Resultat: En kraftig strekk i hamstring og klarte knapt gå resten av dagen. Går nesten normalt nå, men litt roligere og tar litt kortere steg enn jeg pleier. Prøver jeg å jogge (eller sparke en ball) er smertene på plass med en gang. Må jeg bare ta det med ro til skaden har leget seg selv eller vet dere om noen lure ting som kan hjelpe på? Og hvor lang tid tar det vanligvis før en slik skade leges? Følger en del med på fotball, og har inntrykk av at det fort kan gå 2 måneder Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Ta et jævlig varmt bad er mitt hete tips. Dette har veldig varierende virkning fra person til person, men på noen gjør det underverker. Du må selvsagt tøye før/etter etter badet. Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Les litt her: Strekkskader Jeg ville uansett tatt en tur til en fysio og fått det sjekket. Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Strekk i hamstringmuskulaturen er vanlig for fotballspillere! Ofte fordi de er altfor sterke i quadriceps kontra hamstrings, slik at quadriceps kan utvikle mer kraft i en kneekstensjon enn hva hamstrings klarer å bremse, og man får da en for rask strekning av hamstringen. Men ofte er det vel også fordi - for å slå alle fotballspillere over en kam - at alle fotballspillere har så altfor dårlig bevegelighet i hamstrings, så da vil den også kunne slite ved kneekstensjoner. For lege en strekk er det vel ikke så veldig mye hokuspokus man kan gjøre, annet enn å bare vente og trene alternativt imens. Hovedregel med strekkskader, og forsåvidt alle andre skader, er at med en gang du kjenner smerte ved belastning, vet du at du må slutte med den belastningen du holder på med, da det som regel vil gjøre alt vondt verre. Du kan kanskje i tillegg drive noe kulde-/varmebehandling på skadestedet både etter aktivitet og når du ellers føler for det, uten at det har noen garantert effekt i det hele tatt! Det som er verst med strekk er at man altfor ofte går å konstant slår den opp igjen fordi man tror den har leget helt, og klør etter å være i aktivitet igjen! Strekken er ikke leget før man kan belaste den maksimalt uten at man kjenner noe smerte i det hele tatt, så vær hyggelig med kroppen din og stopp med aktivitet når du får vondt! Som forebyggende trening etter du er frisk og fin igjen kan jo noe å tenke på være å trene bevegelighet av hamstrings! Og hvis du trener mye vekter, og kanskje trener mer quadriceps, som ofte er vanlig, tenker at du bør trene litt antagonisten(hamstrings) like mye! Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Jeg kan uten problemer legge håndflaten på gulvet når jeg står med strake bein, så bevegeligheten vil jeg anta er god nok. Det er nok det at forside lår er en del sterkere enn bakside (fikk strekken da jeg fyrte av et knallskudd ) Hva anbefales for å trene hamstring? Markløft med strake ben? Takker for godt svar MikkelMikkel Endret 16. juli 2007 av KjellV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå