apegryn Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Har alle motorer ventilasjon i veivhuset for gass som slipper gjennom sylinderen? Hvordan virker det? Lenke til kommentar
storkers Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 de fleste biler har idag lukket veivhusventilasjon, dette for å trekke ut ubrent bensin/luft blanding og andre rester etter forbrenningen som kommer seg forbi stempelringene og "forurenser" oljen (ødelegger renseegenskapene og krever hyppigere oljeskift). Dette føres inn i innsuget igjen og forbrennes. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 hvor føres dette inn i innsuget? Og hvor gamle biler snakker vi da? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Det tas inn rett før gasspjeldet, der også vakum for bremseservoen hentes fra. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Det gjelder for øvrig kun bensinmotorer. På min bil med dieselmotor er det overrtrykk i innsuget pga turboen, så den har separat vakuumpumpe for bremsekraftfortsterkeren. Lenke til kommentar
storkers Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 på bensin motorer heter dette "positive crankcase ventilation" også kalt PCV. I korttekst blir ventilasjonen fra bunnpannen ledet inn i motorens innsug på en eller annen måte. på disel er hensikten i korttekst å motvirke trykkoppbygging i bunnpannen og å kondesere- og returnere smøreolje til oljesumpen. Systemene rundt veivhusventilasjon er forskjellig fra fabrikat til fabrikat og endrer seg med årgang.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå