Gå til innhold

Utdanne seg i Militære (Jurist?)

LowBalls

Anbefalte innlegg

Hei!

har nå kommet inn på Studiespesialisering (allmen) til høsten, ikke akkurat det vanskeligste men greit nok.

Har tenkt å fordype meg i økonomi og samfunn.

Men etter dette vil jeg gjerne studere i militære og få en bra utdannelse der.

Jeg tenker da på Jurist e.l.

Hvordan er opplegget for å bli jurist i militære?

Må man gjennom de samme kravene og tingene som om man skulle blitt en "vanlig soldat" og ta jurist utdannelsen i tillegg?

Eller fokusere fult og holdent på Juss.

Vil Økonomi og Samfunn fordypning hjelpe meg i veien for å bli en jurist, eller vil det bli bortkastet?

Jeg har også hørt at man får lønn mens man utdanner seg i militære, men må tjenstegjøre like lenge som man studerer.

Vil dette si at man da er garantert en jobb etter utdannelsen i militære?

En siste ting; Må man tjenestegjøre når man blir 19år først, for så å ta utdannelse?

Eller kan man droppe det andre må gjennom av førstegangstjeneste og gå rett på Juss utdannelsen der?

PS; Hvordan er lønna i militære?

Det er sikkert mye mer jeg lurer på, men vil spøre etterhvert :)

EDIT: kom på et spørsmål til i farta, er det sånn at man må velge om man vil bli jurist innenfor Flyvåpenet, Marinen eller Hæren? eller dekker en jurist alle områder?

Endret av *@lex*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har aldri hørt noe om at forvaret utdanner egne jurister, kan ærlig talt ikke se for meg at de gjør det heller. det er selvfølgelig mulig det går an å få forsvaret til å betale jusutdanning ved et sivilt universitet mot bindingstid o.l.

det jeg vet forvaret har av utdanninger som er mulig å bruke i det sivile liv er:

- ingeniørutdannelse, forsvaret har egen ingeniørhøgskole på lillehammer

- flyver, mange jager/helikopter-piloter går over i det sivile etter endt bindingstid

- sjømann, mange marineoffiserer blir offiserer på sivile skip etter endt bindingstid

ellers er det mulig å ta lastebil- og busslappen, maskinførerbevis, vekterkurs og sikkert mer i løpet av førstegangstjenesten.

edit: link

Endret av chrishan
Lenke til kommentar

Militæret trenger i alle fall jurister til å jobbe under krigsadvokaten, jeg skal selv søke meg dit dersom de fortsatt vil ha meg inn etter jeg er ferdig med studiene siden jeg kan skrive det av som deler av fullmektigtiden min.

Selv om de trenger jurister er det ikke sikkert at de tilbyr utdanning, men det er jo ikke verre enn at du tar en kjapp telefon for å finne ut av det.

Militærets hjemmeside har nok den kontaktinformasjonen du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...