aiwass89 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 i følge bibelen kmr man til himmelen vist man, synder lite og er et godt menneske. (det bibelen mener er et godt menneske vært fall) er man ond og synder masse kmr man til helvete og blir torturert i all evighet. la oss si at vi kmr til et helvete eller en himmel når vi dør. la oss si at jeg kmr til himmelen og det er et paradis akkurat som bibelen beskriver den, jeg vet samtidig at det er flere hundre milliarder av folk som pinnes og det helt for jævlig samtidig mens jeg har det helt topp i himmelen... da hadde himmelen vært et rent helvete for meg. her er spørsmålet: hvordan kan himmelen være en bra sted, med mindre du ikke har noe sympati for andre mennesker og bare bryr deg om hvordan du har det? selv er jeg en ateist, dette er en av mange flere grunner for at jeg ikke holder meg til noen type religion Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 i følge bibelen kmr man til himmelen vist man, synder lite og er et godt menneske. (det bibelen mener er et godt menneske vært fall) 9056627[/snapback] Sitater, please. Lenke til kommentar
aiwass89 Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 i følge bibelen kmr man til himmelen vist man, synder lite og er et godt menneske. (det bibelen mener er et godt menneske vært fall) 9056627[/snapback] Sitater, please. 9056826[/snapback] trenger man sitater da en vær fyr som faktisk har vært borti bibelen vet dette... Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Vel, det stemmer ikke på noen måte. Har du hørt om røverne på korset? De to menneskene levde i synd og hadde gjort veldig mye dumt. Han ene spottet Gud og lo bare av Jesus. Den andre synderen derimot angret og ba om nåde, og han fikk gå med Jesus inn i himmelriket. For i bibelen står det: INGEN kommer til Far uten ved meg. og Av nåde er dere frelst ved tro og For man blir ikke rettferdige ved gjerninger som loven krever, men ved troen på Kristus Jesus. Det kommer helt tydelig frem at hvorvidt man lever et godt liv har det ikke noe å si. Det eneste som sikrer en plass i himmelriket er troen på Jesus som Kristus... Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) her er spørsmålet: hvordan kan himmelen være en bra sted, med mindre du ikke har noe sympati for andre mennesker og bare bryr deg om hvordan du har det? 9056627[/snapback] vel, jeg kan gi deg min tolkning på det du spør om da slik jeg tror det kommer til å bli, er at når man kommer til dette man kaller paradis eller himmelen, så tror jeg man blir fylt med denne gode og guddommelige ånden, og dermed får man på en måte svar på absolutt alt man har lurt på i livet på jorden, og at man på en måte kanskje "skjønner" poenget med alt som skjer,, både godt og vondt.. og at det alltid finne en grunn til alt som skjer.. det er hva jeg tror væffall.. kall det lykkeønskning eller hva, men det er min tro edit: skriveleif Endret 12. juli 2007 av Melisma Lenke til kommentar
wan Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 vel, jeg kan gi deg min tolkning på det du spør om da slik jeg torr det kommer til å bli, er at når man kommer til dette man kaller paradis eller himmelen, så tror jeg man blir fylt med denne gode og guddommelige ånden, og dermed fr amn på en måte svar på absolutt alt man har lurt på i livet på jorden, og at man på en måte kanskje "skjønner" poenget med alt som skjer,, både godt og vondt.. og at det alltid finne en grunn til alt som skjer.. det er hva jeg tror væffall.. kall det lykkeønskning eller hva, men det er min tro 9057336[/snapback] Vil det faktum at en stor andel mennesker brenner i helvete i evig tid, kunne påvirke ditt bilde av en overlykkelig sammenkomst av troende i denne himmelen. Vil det ikke være forferdelig å vite at du og dine nærmeste lever ut et liv i ren fryd, mens ikke-troende mottar tortur og evig pinsel? Dette er vel helt på kanten for hva en kan forsone seg med? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Vil det faktum at en stor andel mennesker brenner i helvete i evig tid, kunne påvirke ditt bilde av en overlykkelig sammenkomst av troende i denne himmelen. Vil det ikke være forferdelig å vite at du og dine nærmeste lever ut et liv i ren fryd, mens ikke-troende mottar tortur og evig pinsel? Dette er vel helt på kanten for hva en kan forsone seg med? 9057349[/snapback] jeg tror ikke på helvete egentlig.. vet ikke hva som skjer med onde mennesker.. kanskje de blir tilgitt hele gjengen til slutt, eller bare havner i ett intet der de var før de ble født eller noe sånt.. min Gud ville ikke sendt noen til evig fortapelse.. det er nå min tro da Lenke til kommentar
toazty Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 kaster meg på den der, hvis du reiser på tur med en kompisgjeng, du har troen på at jesus er vår frelser og alt det der.. , men alle dine andre kompiser er ateister og tror ikke på en dritt.. da havner de i helvete og har det helt jævlig, men du som tror på jesus kristus havner i himmelen og alt er vel? og i tillegg var det du som kjørte bilen slik at alle kompisene dine daua , tror ikke jeg hatt det helt bra med meg selv , selv om jeg hadde havna i himmelen med alle de andre gode menneskene som har daua i 5000 år Lenke til kommentar
wan Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) jeg tror ikke på helvete egentlig.. vet ikke hva som skjer med onde mennesker.. kanskje de blir tilgitt hele gjengen til slutt, eller bare havner i ett intet der de var før de ble født eller noe sånt.. min Gud ville ikke sendt noen til evig fortapelse.. det er nå min tro da 9057375[/snapback] Greit, men her må du vennligst legge inn en forklaring. Vi vet begge at himmel og helvete fyller den kristne tro. Man finner dette nedfelt i Bibelen, heller ikke i ubetydelig grad. Faktisk, så er bildet av det gode og vonde så sentralt at det forundrer meg at et enkeltindivid kan ta den avgjørelse å luke det bort. Kan du da si meg på hvilket grunnlag du velger å vrake denne sentrale delen av kristen lære, på hvilken basis kan du rydde bort sannheter som ikke samsvarer med din personlige tro? Endret 12. juli 2007 av wan Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Greit, men her må du vennligst legge inn en forklaring. Vi vet begge at himmel og helvete fyller den kristne tro. Man finner dette nedfelt i Bibelen, heller ikke i ubetydelig grad. Faktisk, så er bildet av det gode og vonde så sentralt at det forundrer meg at et enkeltindivid kan ta den avgjørelse å luke det bort. Kan du da si meg på hvilket grunnlag du velger å vrake denne sentrale delen av kristen lære, på hvilken basis kan du rydde bort sannheter som ikke samsvarer med din personlige tro? 9057397[/snapback] den basisen bygger jeg på at det er mennesker som har skrevet bibelen, og av den grunn så har jeg selv valgt hva JEG vil tro på og hva som føles rett for meg.. jeg bruker aldri sitater fra bibelen for å forklare eller informere om min tro.. Lenke til kommentar
wan Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) den basisen bygger jeg på at det er mennesker som har skrevet bibelen, og av den grunn så har jeg selv valgt hva JEG vil tro på og hva som føles rett for meg.. jeg bruker aldri sitater fra bibelen for å forklare eller informere om min tro.. 9057412[/snapback] Forfattet av mennesker, signert av Gud. Eller er det bare deler av Bibelens innhold som har Guds velsignelse? Da må du tillate meg å spør. Når du rent personlig velger hva du ønsker å tro. Er dette i noen grad betenkelig for deg og ditt forhold til religionen du betror deg til, eller er det helt problemfritt? Endret 12. juli 2007 av wan Lenke til kommentar
aiwass89 Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Greit, men her må du vennligst legge inn en forklaring. Vi vet begge at himmel og helvete fyller den kristne tro. Man finner dette nedfelt i Bibelen, heller ikke i ubetydelig grad. Faktisk, så er bildet av det gode og vonde så sentralt at det forundrer meg at et enkeltindivid kan ta den avgjørelse å luke det bort. Kan du da si meg på hvilket grunnlag du velger å vrake denne sentrale delen av kristen lære, på hvilken basis kan du rydde bort sannheter som ikke samsvarer med din personlige tro? 9057397[/snapback] den basisen bygger jeg på at det er mennesker som har skrevet bibelen, og av den grunn så har jeg selv valgt hva JEG vil tro på og hva som føles rett for meg.. jeg bruker aldri sitater fra bibelen for å forklare eller informere om min tro.. 9057412[/snapback] så vist din tro er korrekt kan jeg bare synde i vei siden det eksisterer altså ikke noe helvete bare himmelen... og vist "gud" skulle tilgi alle altså da snakker vi folk som voldtar barn, serie mordere som er 100% klar over hva de gjør og sånne folk? da tror nesten jeg ikke har så lyst til å komme til himmelen vist jeg må dele plass med sånne folk Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Forfattet av mennesker, signert av Gud. Eller er det bare deler av Bibelens innhold som har Guds velsignelse? Da må du tillate meg å spør. Når du rent personlig velger hva du ønsker å tro. Er dette i noen grad betenkelig for deg og ditt forhold til religionen du betror deg til, eller er det helt problemfritt? 9057423[/snapback] for meg så blir "forfattet av mennesker, signert av Gud" helt feil.. er jo mennesker som har skrevet den om jeg velger å ta ut noe fra bibelen som jeg opplever som gode leveregler, så ser jeg ikke noe problem med det.. kunne fått dem fra en venninne for den saks skyld.. for meg så er ikke min tro noe jeg tviler på, om det var det du ville frem til.. tvert imot så får jeg nye opplevelser hver dag som gjør min tro sterkere.. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 så vist din tro er korrekt kan jeg bare synde i vei siden det eksisterer altså ikke noe helvete bare himmelen... og vist "gud" skulle tilgi alle altså da snakker vi folk som voldtar barn, serie mordere som er 100% klar over hva de gjør og sånne folk? da tror nesten jeg ikke har så lyst til å komme til himmelen vist jeg må dele plass med sånne folk 9057427[/snapback] legg merke til at jeg skrev noe som "enten himmelen eller intet" så hvis det handler om alvorlige synder som er gjort med fri vilje og av egen lyst, så tror jeg man havner i ett intet, og ikke får komme inn i himmelen,, det har man bedt om selv da.. Lenke til kommentar
aiwass89 Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Vel, det stemmer ikke på noen måte. Har du hørt om røverne på korset? De to menneskene levde i synd og hadde gjort veldig mye dumt. Han ene spottet Gud og lo bare av Jesus. Den andre synderen derimot angret og ba om nåde, og han fikk gå med Jesus inn i himmelriket. For i bibelen står det: INGEN kommer til Far uten ved meg. og Av nåde er dere frelst ved tro og For man blir ikke rettferdige ved gjerninger som loven krever, men ved troen på Kristus Jesus. Det kommer helt tydelig frem at hvorvidt man lever et godt liv har det ikke noe å si. Det eneste som sikrer en plass i himmelriket er troen på Jesus som Kristus... 9057016[/snapback] du vet vel at hitler var kristen? så i følge "din" bibel er hitler i himmelen nå? og mahatma gandhi er altså nå i helvete siden han ikke var kristen?.... noen andre som ikke får det til å stemme? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 å tro på gud er som å tro på nissen, nesten iallefall, eneste forkjellen er at "nissen" er dokumentert bedre enn gud, Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) du vet vel at hitler var kristen? så i følge "din" bibel er hitler i himmelen nå? og mahatma gandhi er altså nå i helvete siden han ikke var kristen?.... noen andre som ikke får det til å stemme? 9057437[/snapback] At Hitler var kristen vil jeg se kilder på. Hvordan kunne Hitler, som hatet jøder, samtidig tilbe en jødisk gud? Til aiwass89, det er alt for mye å undre på i bibelen, det du spør om her er en av de. Bibelen forteller om et syn som kommer fra en annen verdensdel, og virker så definitivt fjernt på mange måter. Måten bibelen forteller om synd og tilgivelse er noe fremmed som vi ikke hadde i Norge før. Det er mange ting i den boka som er fjernt og virker underlig. Det er opp til deg hvor mye du vil fundere på dette, hvor seriøst du vil ta det. Jeg har sett meg grundig lei... Endret 12. juli 2007 av Griffar Lenke til kommentar
Ceridwen Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 At Hitler var kristen vil jeg se kilder på. Hvordan kunne Hitler, som hatet jøder, samtidig tilbe en jødisk gud? 9057544[/snapback] Nå har jo jødene fått skylda for Jesu død (ja, Jesus som selv var jøde). Jødene har alltid vært syndebukkene helt fra før kristen tid. I gamle roma nektet de f.eks. å tilbe keiseren som en gud, og de har derfor alltid blitt sett på som "outsidere" noe som har vart. I middelalderen fikk de skylda for svartedauden og det endte vel med at paven måtte få folk til å slutte å skylde på jødene, husk inkvisisjonen og i den første grunnloven til Norge av 1814, hadde ikke jøder lov til å bosette seg i Norge (§2http://no.wikisource.org/wiki/Constitution...ongeriget_Norge.) Så kristne kan fint være imot jøder. Hitler var vel ikke ordentlig kristen, men hadde vel mere sin egen religion. Du kan lese om det påWikipedia Når det gjelder spærsmålet til trådstarter, virker det jo rart at alle som er budhister, hinduister osv. skal havne i helvete fordi de ble oppdratt i "feil" religion... Derfor må de vel få en slags sjanse når de ligger på dødsleiet? Nå har ikke jeg lest bibelen og er heller ikke kristen så jeg vet ikke helt de de mener og tror, men la oss si at gud virkelig eksisterte, ville da en kjærlig gud kaste millioner av mennesker i helvete viss de ikke visste om noe annet? Hva skjedde med menneskene før kristendommen kom da? Kommer jøder og muslimer til himmelen? De tror jo på "samme" gud, men avviker med Jesus... Etter hva jeg tror, er vel ikke protestanter så opptatt av helvete som katolikker, i allefall ikkke i Norge (eller tar jeg feil?). Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Guds veier er uransakelige. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 og mahatma gandhi er altså nå i helvete siden han ikke var kristen?.... 9057437[/snapback] Stemmer.... Eller, nei, han er ikke i helvete....ennå.... Men jo, han havner nok der han og. For frelsen kommer utelukkende ved troen på Kristus Jesus. Ikke ved å gjøre gode gjerninger. Så sorry Gandhi, det funker'ke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå