Gå til innhold

kjøpe prosjektor istedet for lcd?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lenge tenkt å bytte ut mine to 19crt skjermer mot 2 lcd på 22 eller 24", men prismessig ser jeg at jeg kan få en prosjektor til omtrent samme pris som 2 lcd i nevnte størrelse.

Hvordan duger prosjektorer til databruk? kan jeg f.eks kjøre høyoppløselig bilde på 80" og få fint resultat.

noen som har erfaringer med dette og kan anbefale å bruke prosjektor istedet for 2 lcd skjermer, eller anbefale lcd i forhold til prosjektor?

Takker for innspill :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har lenge tenkt å bytte ut mine to 19crt skjermer mot 2 lcd på 22 eller 24", men prismessig ser jeg at jeg kan få en prosjektor til omtrent samme pris som 2 lcd i nevnte størrelse.

Hvordan duger prosjektorer til databruk? kan jeg f.eks kjøre høyoppløselig bilde på 80" og få fint resultat.

noen som har erfaringer med dette og kan anbefale å bruke prosjektor istedet for 2 lcd skjermer, eller anbefale lcd i forhold til prosjektor?

Takker for innspill  :thumbup:

9056285[/snapback]

Nå holder lyspærene i en prosjektor en begrenset tid, og koster fort 5000kr for en lyspære, annbefaler LCD til både TV og PC. Prosjektor er foreløpig best egnet til filmtitting i mørke rom.

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Konge til film, noen blir "bilsyke" på f.eks. bilspill. Tekst blir fort klarere/mer behagelig å lese på en vanlig LCD skjerm, selv om du har et 80"+ bilde blåst opp på veggen. Men, det varierer muligens fra projektor til projektor. Kan bli litt voldsomt, f.eks. har jeg forsøkt et par seanser med Guild Wars på lerretet (1280x720 LCD 84" 3m avstand). Konklusjonen ble at jeg savnet bordet å ha keyboardet på, og at tekst var mer lesbart på LCD skjermene i 1600x1200 :) FEAR derimot var en opplevelse, Dreamfall også. Skal du ha bord og lerret kan det fort bli til at du ser litt oppover, noe som KAN bli slitsomt... En skulle tro Command&Conquer ville være glimrende til noe slikt, men ikke nødvendigvis :)

Pærer til 5000kr er kanskje litt vel dyrt, men det varierer fra merke og hvordan man bestiller. Panasonic/Mitsubishi pærene ligger på ~3500kr, Hitachi ~2500kr, BenQ ~3300kr. Bestiller man fra f.eks. utlandet kan prisen nesten halveres. Skal pæren installeres fra verksted kommer også 800kr ekstra fort. Det skal ikke være enkelt, for å si det sånn så er det bra pærene snart blir byttet ut med noe mer holdbart enn det kaotiske !"#¤@£$skapet som produsentene tvinger på oss nå :) Projektorer er en luksus som koster... men størrelsen er det svært lite som slår, hehe... Og en har jo valg, kan være greit å kombinere et vanlig TV sammen med projektor f.eks. for å øke levetiden på den pæren man har.

En annen detalj, støy. Er du allergisk for støy, så spørs det faktisk om du vil trives med en projektor. 150W skal kjøles ned, ofte med 2 vifter i selve boksen. Ta f.eks. et ~40" LCD TV uten en eneste vifte. Støy er dog meget personlig, så det får du nesten selv avgjøre :)

Lenke til kommentar

Støy?, mange av dagen projektor har støynivå under 18 desibel så er vel ingen problem det. Har prøvd å bruke min PT-AX100 til PC bruk, fant ut at projektorer holder bare til spilling Filmbruk (HD omg! :O). Så jeg vil si en billig LCD så kjøper du en Projektor i tillegg^^

Lenke til kommentar

Det er nok mange som ikke har vært borti skikkelige, nye projektorer. De støyer mindre enn en vanlig PC, du kan fint bruke den til PC-skjerm om du vil og dagene da en pære kostet 5000 kroner er forbi.

Alikevel vet jeg ikke om jeg ville ha erstattet PC-skjermen med en projektor. Dette har flere grunner; den største er kanskje at de fleste pærer slites fortere ved hyppig av og på slåing. Et annet moment er at det kanskje blir litt overkill å redigere et word-dokument på veggen, selv om det godt kan gjøres.

Jeg kobler min projektor til PC hver gang jeg bruker den. Oppløsningen er utmerket, og kjøper du kvalitet kan du like gjerne bruke den i et lyst rom uten gardiner. Ikke noe problem. Den er krystallklar, og til film og spilling er projektor suverent i forhold til enhver skjerm og TV. Bilde og videoredigering er også mye bedre på stort lerret. Min pære varer mellom 3000 og 5000 timer, og koster litt over 2000 kroner å bytte ut.

Lenke til kommentar

Du får jo en Benq pe7700 til 5k om dagen...

Dette er en 720p prosjektor med HDMI :) Dette er også da en dpl prosjektor og ikke en LCD prosjektor :)

Skal du spille bilspill, eller konsollspill med kompiser er prosjektor gøy. Det egner seg derimot ikke til FPS spill :)

Dessuten er det som andre påpeker konge til film :)

Lenke til kommentar

Et par ting:

- ikke alle takler DLP projektor (regnbue effekten), slik er det bare...kjøper bør ta en titt på DLP før innkjøp, f.eks. i en lokal Hifi Klubben butikk...

- støy er veldig individuelt, bygde min Panasonic PT-AE700 inn i en hushbox til slutt selv om denne regnes for å være relativ stillegående...boksen skal ifølge spesifikasjonene være omtrent lik som AX100...nå i sommeren øker også temperaturen en smule, bor en ikke i en kjeller går viften opp etter 2-3 timer ;)

- 3000-5000 timer er en sannhet med modifikasjoner...noen er heldige, personlig er jeg på min 3. pære siden innkjøp for ~2 år siden. 300 timer = blafring og garanti, ny pære: på 1100 = blafring ingen garanti som tok kvelden etter heftig dimming på 1600, ny pære nå på ~700 som har blafret siden 600. Pærene er, til den prisen man får kjøpt projektorer til, nesten det eneste som gjør et eie dyrt i lengden ;)

EDIT: Glemte å legge til, hvis trådstarter er seriøs angående projektor, ta en tur innom www.avforum.no :thumbup:

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Pc'n blir nok brukt mest til surfing og lignende, så er ett must at tekst blir klar og fin, sånn sett utifra svarene jeg har fått tolker jeg det dithen at prosjektor ikke er det beste til mitt formål, selv om jeg spiller og ser mye film så er noe av hovedpoenget for meg å kunne fullt ut erstatte en lcd skjerm på alle bruksområder.

ser ut til at veien å gå for mitt bruk er å gå til innkjøp av 2 stk lcd'er, har desverre ikke råd til både lcd og prosjektor, så valget blir liksom enten eller.

Lenke til kommentar

Ajajajj, glemte å legge til, og dette er helt klart min feil: Panasonic liker å benytte en teknikk de kaller "Smoothscreen" for å gjøre bildet litt mindre rutenettaktig (grovt). Dette igjen gjør at man kan sitte nærmere bildet uten å bli plaget av et grovt bilde. Må si jeg liker effekten ettersom jeg har liten breddeavstand mellom lerret og vegg, men det gjør også at bildet blir litt uklart i forhold til f.eks. Hitachi, Sony etc. Hvis tekst er viktig kan du eventuelt gå utenom Panasonic, selv om de lager et knallbra bilde :)

Lenke til kommentar
Et par ting:

- ikke alle takler DLP projektor (regnbue effekten), slik er det bare...kjøper bør ta en titt på DLP før innkjøp, f.eks. i en lokal Hifi Klubben butikk...

- støy er veldig individuelt, bygde min Panasonic PT-AE700 inn i en hushbox til slutt selv om denne regnes for å være relativ stillegående...boksen skal ifølge spesifikasjonene være omtrent lik som AX100...nå i sommeren øker også temperaturen en smule, bor en ikke i en kjeller går viften opp etter 2-3 timer ;)

- 3000-5000 timer er en sannhet med modifikasjoner...noen er heldige, personlig er jeg på min 3. pære siden innkjøp for ~2 år siden. 300 timer = blafring og garanti, ny pære: på 1100 = blafring ingen garanti som tok kvelden etter heftig dimming på 1600, ny pære nå på ~700 som har blafret siden 600. Pærene er, til den prisen man får kjøpt projektorer til, nesten det eneste som gjør et eie dyrt i lengden ;)

EDIT: Glemte å legge til, hvis trådstarter er seriøs angående projektor, ta en tur innom www.avforum.no  :thumbup:

9060143[/snapback]

Kan virke som om projektoren din sliter med å kjøle ned pærene dine :) Pærene til den panasonicen skal vel vare vesentlig lengre enn det der.. Kanskje du skulle prøve uten den hushboxen.

Er på cirka 1500 timer nå og har ingen blafring, ingen problemer i det hele tatt så langt, men den skal jo vare dobbelt så lenge. Har forøvrig pæregaranti til 2000 timer er passert :) Men selvfølgelig; det kan være variasjoner fra pære til pære, fra projektor til projektor. Den forrige jeg hadde kjørte begge pærene jeg brukte mellom 500 og 1000 timer over forventet levetid, begge begynte å blafre 2-300 timer etter den var passert.

Lenke til kommentar

Temperatur er ikke problemet, det var faktisk også en av grunnene til at jeg lagde boksen :) 2stk 240mm vifter på hver side av boksen, kanaler, samt projektor på "high fan mode" kjører Temp1 og Temp2 på 140 / 170 jevnt over. Trådløst steketermometer og greier for å håndtere potensiell høy varme ut av fronten, selv med lavere støynivå er boksen betraktelig kjøligere enn når den satt på hylla i åpen luft. Tatt litt av det prosjektet, humre humre, hehe...

Rett og slett uflaks, men som du sier må en begynne å lure om det kan være selve boksen. Tror jeg hører med service på pæren igjen, takker for inspirasjon :) Hadde forøvrig også 2000 timers pæregaranti, og den hjalp faktisk..men ikke som en skulle tro. Pæren dimmet på 1100 timer, og på 1700 var den helt ubrukelig. Fikk halv pris på ny pære ;)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...