magnusavr Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Prøver igjen jeg, for jeg er usikker... får man utnyttelse av 4 kjerner eller er en 2 kjerne E6850 bedre for en som spiller litt og ellers ganske "normal" bruk for en litt heavy bruker? 9129914[/snapback] Det spørs vel en del på hva du skal kjøre av applikasjoner. Kjører du mange heavy programmer samtidig, så vil du utnytte Q. Men av spill, så er det vel ikke mange som bruker noe særlig ut over 2 kjerner (ennå....). FSX med SP1 kan i hvertfall dra nytte av 4 kjerner. Men effektiviteten ganges ikke opp med antall kjerner. Har tenkt tanken selv før i dag, E6850 vs. Q6600. Er ikke tvil om at kjernehastigheten på 2.4GHz vs. 3.0GHz er merkbar... Personlige grunnen til at jeg kjøpte Q6600 (som arbeidsmaskin) er flere VMWare maskiner samtidig som mange andre applikasjoner. Nå har jeg ikke testet E6600, men det er ikke tvil om at "kjerra" har veldig lite treghet som skyldes av at programmer må vente på at andre ting blir ferdig. Så jeg har vel ikke noe godt svar..... Vent på benchmarks, kommer garantert sammenligninger. 9129953[/snapback] det fins en slik sammenligning på www.anandtech.com Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Men i all denne iveren etter å sankke om flotte priser og god ytelse på Q6600... Er det noen som har noen særlig erfaring om støynivået på denne prosessoren? Med 105W er det en god del varme som skal flyttes for den stakkars vifta. Hvordan er støynivået på medfølgende kjøler? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Prøver igjen jeg, for jeg er usikker... får man utnyttelse av 4 kjerner eller er en 2 kjerne E6850 bedre for en som spiller litt og ellers ganske "normal" bruk for en litt heavy bruker? 9129914[/snapback] På 99.9% av dagens spill støttes ikke Quad og knapt DualCore, så da er valget enkelt, om valget står mellom E6850 og Q6600, velg E6850. Ett og annet spill idag støtter Dualcore, og kun et par støtter Quad, men Crysis og et par til iløpet av året vill støtte Quad fullt ut, men det tar nok lang tid før disse spillene ikke blir holdt tilbake av grafikk kortet. Så dersom du ikke jobber med ting som tjener på Quad, ville jeg gått for E6850 pga. mindre strømbruk, kaldere, og lettere å klokke etc.. Men, så er det det med 4 kjerner og enkelte benchmarks da........ Er selv litt "kåt" på Quad, men mangelen på G0 stepping gjør at jeg ikke gidder ennå. Hadde det bare vært en Q6750 til noen hundrelapper mer, ville det kanskje fristet litt mer. Selv fristes jeg nok mest av E6850, men en god E6600 som kjører 24/7 på 3.6ghz på 1.39v legger en solid demper på iveren etter E6850. Kunne sikkert fått litt høyere klokk, men selge min E6600 til en slikk og ingenting for å få "litt" bedre klokk, er uøkonomisk. Dersom jeg kunne fått F1 disken til Samsung nå derimot........ Endret 23. juli 2007 av Ourasi Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Vel, jeg må nesten si meg uenig. Det er flere spill som skalerer bra med fire kjerner, og spillmotorer som UE3 skalerer allerede opp til åtte kjerner (men hoppet fra to til fire er selvfølgelig en hel del større, siden de kjører relativt store tråder, for så å la resten være mindre). Det er mange spill som kommer til å bruke UE3 og nær sagt samtlige spill som kommer ut fremover som faktisk krever noe særlig hardware vil ta i bruk flere enn to kjerner. 2007 vil nok ikke være det største året for firekjerner, men allerede i 2008 vil nok de fleste spill (som krever litt krefter) ta i bruk fire kjerner. Det er nærme nok til at jeg lett ville ha valgt en Q6600 over noen andre for den prisen i dag. Dessuten: Klokkefrekvensen på f.eks. Q6600 er mer enn god nok til samtlige spill i dag, og når det gjelder morgendagen, så vil man tjene godt på å ha to ekstra kjerner. Dessuten er det da ingen sak å peise de opp på rundt 3 GHz, og da har man helt klart en prosessor som holder noen år til gaming. Folk flest skifter da ikke CPU så ofte, grafikk-kort blir særdeles ofte flaskehalsen lenge før en CPU blir det. G0 er for øvrig ikke noe enormt hopp overklokkingsmessig om man skal tro på de som har har de. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg går for Q6600 med B3 steppingen som er ute nå, ingen tvil. Bare tull å vente seg ihjel på 10-15watt mindre. Jeg har en Scythe Ninja som skal få kjøle den uansett. Så har jeg den 1 år og bytter til Yorkfield når den er halvert i pris . Venter bare på Nvidia 8900 refresh.... så får Q6600 en flott gaming partner. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Om jeg kan få skifte litt fokus nå: Spørsmål: I spill, så har vel ikke en E6600 (2x 2,4Ghz) noen fordel i forhold til Q6600(4x 2,4Ghz) regner jeg med? Siden de har samme frekvens. I så fall frister Q6600 ENDA mer, med tanke på at man lett får denne opp til 3Ghz, som teoretisk sett tilsvarer E6850 x2. ?? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Om jeg kan få skifte litt fokus nå: Spørsmål: I spill, så har vel ikke en E6600 (2x 2,4Ghz) noen fordel i forhold til Q6600(4x 2,4Ghz) regner jeg med? Siden de har samme frekvens. Nei, ikke om man ser bort fra varmeutvikling og overklokkingspotensiale. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Men i all denne iveren etter å sankke om flotte priser og god ytelse på Q6600... Er det noen som har noen særlig erfaring om støynivået på denne prosessoren? Med 105W er det en god del varme som skal flyttes for den stakkars vifta. Hvordan er støynivået på medfølgende kjøler? 9130008[/snapback] Sist eg sjekka bråker ikkje cpu'n, men den saken som sitter opppå den... Og opppå den kan du jo ha forskjellige ting, store vifter, passiv vannkjøling osv... muligheitene er mange, det er ikkje eit problem ein gang. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg går for Q6600 med B3 steppingen som er ute nå, ingen tvil. Bare tull å vente seg ihjel på 10-15watt mindre. Jeg har en Scythe Ninja som skal få kjøle den uansett. Så har jeg den 1 år og bytter til Yorkfield når den er halvert i pris . Venter bare på Nvidia 8900 refresh.... så får Q6600 en flott gaming partner. 9130289[/snapback] Men i alle dager, sitter du her å surrer med steppinger enda Theo!? :!: Trodde du forlengst var i ferd med å montere din nye cpu... Lenke til kommentar
JoakimTob Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Jeg må bare si at jeg syntes en av postene i helt forrerst i denne tråden ble hysterisk morsom da den sier at selv om prisene faller den 22. så tvilte han på at prisene ville falle synkront i Norge, med tanke på at jeg tenkte å bestille en PC den 21, tenkte mer den 22 og bestemte meg den 23 for å finne ut at Q6600 prossessoren plutselig var over tusingen billigere. JT Lenke til kommentar
abbath_immortal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Har lest nå, En gang for alle. Klokker G0 bedre enB3? ser bort i fra varmen. cpu'n kan kjøles med fase eller vann. Men er det slik at cpu'n men G0 stepping klokker bedre enn G3 ? Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Har lest nå, En gang for alle. Klokker G0 bedre enB3? ser bort i fra varmen. cpu'n kan kjøles med fase eller vann. Men er det slik at cpu'n men G0 stepping klokker bedre enn G3 ? 9130974[/snapback] Om du leste litt mer, så hadde du sett at lavere varme = høyere klokk, så ja, den klokker bedre. I teorien burde den det værtfall (snakker nå om Q6600). Det er ikke noe fast svar på dette, siden det er svært få som har prøvd og overklokke G0 (ingen i norge har vell denne?). Dette vil bli mer klart over tid. Det kommer nok til og dukke opp resultater på begge steppingene i løpet av uka. Jeg kommer værtfall til og vente til noen legger noen tall på bordet. Kanskje er det 2% forskjell, eller kanskje er det 20%? Det finner vi ut senere Endret 24. juli 2007 av Sneakydecoy Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Anbefaler å lese her: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...aspx?i=3038&p=8 Svarer bra på mange av spørsmålene folk stiller her. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) En gang for alle. G0 steppingen har lavere effekt, avgir dermed mindre varme og skal ha et bedre klokkepotensiale, ikke mye men noen prosent. MEN! Det betyr ikke at den klokker bedre, kun at forholdene er bedre tilrettelagt. Er du en hardcore overklokker som benker så teller _muligheten_ for få prosent, hvis ikke... make up your mind. For meg er B3 eller G0 likegyldig når jeg må vente meg ihjel på G0 ( 4 måneder? 8 måneder? ) . Men jeg venter på status fra et par mindre shapper som jeg skal støtte her. Vil du ha en CPU som blodklokker mye for pengene, kjøp en E6850 og en extreme 6pipe 120 kjøler. PCP160: Hehe jeg holdt på å hive meg på de første lagerstatusene, men reellt sett er det ingen som har de ennå så jeg ser ann lagerstatus på et par mindre webshops Ønsker å støtte disse i denne lanseringen. Pcutstyr eller PSdata. EDIT PSDATA har respondert på forespørselen min i går og nå er de billigst på Q6600! 2190,-! http://www.psdata.no/ps.asp?it=131394 Endret 24. juli 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
jonnypuma Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Er det noen her som kan BEKREFTE at det faktisk IKKE er noe toll fra shg.no siden det står dansk flagg i prisguiden?? En stor takk til hardware.no for prisguiden...Uten den som ville bestilling og sammenligning av priser tatt en evighet.. 9125037[/snapback] Det er ikke toll på varene du bestiller,kan bekrefte dette..Venter på ting og tang fra shg og betalt..Tror flagget bare betyr at Hovedkontoret ligger i Danmark.. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Oooh, jeg har lyst på Q6600, den koster mindre enn da jeg kjøpte E6600 i Januar. Er det stor forskjell på temperaturen/varmen? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Oooh, jeg har lyst på Q6600, den koster mindre enn da jeg kjøpte E6600 i Januar. Er det stor forskjell på temperaturen/varmen? 9131268[/snapback] WoooW! Jeg har egentlig ikke peiling på mer enn Ghz, er vist ikke den eneste! Forskjellen på temp er ikke noe lett å konstantere. Jeg har ikke hørt noen tester på dette iallefall. Spørs veldig på hvilke kjøler du har o.l. Lenke til kommentar
NAX228 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det ble E6850 på meg. Hadde jo sverget på at det ble en Quad, men FSB'en på Q6600 og QX6700 var på "kun" 1066MHz, og det er jo "gammel" standard. Her er en omtrentlig sammenligning i ytelse. Detter er jo E6750 mot noen Quad'er, men det skal vel ikke være dårligere med en E6850. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) FSB'en på Q6600 og QX6700 var på "kun" 1066MHz, og det er jo "gammel" standard. Ja, høy multiplier og bedre kompatabilitet er ikke bra. Intel sin markedsføring fungerer beundringsverdig bra. Noe som får meg til å komme på enda en ting: busen er ikke 1333 MHz, men 333 MHz. Høye tall selger. Endret 24. juli 2007 av xNINJA Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Med 105W er det en god del varme som skal flyttes for den stakkars vifta. Hvordan er støynivået på medfølgende kjøler? 9130008[/snapback] Sist eg sjekka bråker ikkje cpu'n, men den saken som sitter opppå den... Og opppå den kan du jo ha forskjellige ting, store vifter, passiv vannkjøling osv... muligheitene er mange, det er ikkje eit problem ein gang. 9130477[/snapback] No, really? Jeg stilte spørsmål om den medfølgende kjøleren...... Endret 24. juli 2007 av DesertGlow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå