Gå til innhold

priskutt på intel prosessorer!


Anbefalte innlegg

Simen1, du har glemt den ene betydelige forskjellen mellom Xeon og "de andre," bortsett fra navnet. Xeon har mørkeblått Intel Inside-klistremerket, mye kulere enn merkene til Core 2 :p

9128739[/snapback]

Beklager. Klistremerket er jo grunnen til at vi kjøper nye prosessorer. Go for it! :thumbup:

 

Hva er vel en overklokkers status uten et skikkelig klistremerke på kabinettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har overklokkerne her i tråden helt glemt sammenhengen mellom varmeutvikling og rom for overklokking? 10W mer gir 10W mindre rom for overklokking. Varme er overklokkerens verste fiende. Det er varmeutviklingen som setter en øvre grense for hvor langt du kan klokke den og hvor høy spenning du kan bruke gitt at du ikke bytter kjøleløsning under veis.

9128798[/snapback]

 

Det kommer egentlig herfra: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=151772

 

Det som er at de som har testa G0 chipper som er mindre enn toppmodellen. F eks e6750 gjør det vist ikke så veldig bra ser det ut som, mens e6850 gjør det veldig bra. G0 er veldig ny prod, så de har sikkert endel å fin pusse på denne, derfor mer sortering. De tar nok de beste chippene i til topp modellen da. Samme gjelder nok da for g0 quad core. Så de beste g0 går sikkert til xq6850.

 

Men når produksjonen blir bra nok vil en nok se like bra g0 i de fleste.

 

Mens B3 har de vel holdt på med å har fin pussa til maks, ergo så klokker vel de fleste av B3 ganske bra. Mindre sortering.

Lenke til kommentar

Jeg ser de tjener bra på disse Q6600 prosessorene. importør xxx eks selger disse for **** (kanskje ikke bra å poste prisen her). eks mva (til bedrifter). Så netshop ligger 200 kroner over, og komplett 355 kroner over.

 

Bare synd importør xxx ikke har dem på lager. Bestillings vare der.

 

Komplett har jo solgt 100 på et døgn. Garantert fortjeneste på over 35 000 da ja.

 

Lurer på om komplett har tenkt å tjene inn tapet på de 41 stk xeon x3210 de har på lager som de har tapt på.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar
Jeg ser de tjener bra på disse Q6600 prosessorene. gnt f eks selger disse for XXXX eks mva (til bedrifter). Så netshop ligger 200 kroner over, og komplett 355 kroner over.

 

Bare synd gnt ikke har dem på lager. Bestillings vare der.

9129347[/snapback]

 

Vel, GNT selger dette til forhandlere. Ikke den prisen "vanlige" bedrifter får kjøpt det til, så lenge de ikke driver med videresalg og har forhandleravtale med GNT. Da legger de alltid på en margin for å tjene litt, men også for å dekke kostnader mhp. retur/angrefrist osv. Har ikke sjekka prisguiden, men tipper man snart kan skaffe Q6600 til ca. 2200,- inkl. mva. Prisene har ikke stabilisert seg ennå.

Edit: Sjekka i prisguiden, og NetShop har til 2195,-. Lavere fortjeneste enn dette kan man seriøst ikke forvente seg på enkeltkjøp.

 

GNT skaffer forøvrig ganske kjapt, tipper du har den hos deg på ca. en uke.

 

(Uansett, tror ikke GNT er veldig happy for at du poster prisen her.... Har du lest alt med liten skrift?)

 

Komplett har andre kanaler de kjøper av, og får kanskje ikke samme pris som GNT. Er ikke fullt så enkelt som du skal ha det til... Hvis du sammenligner priser på GNT og Norek, så har de styrke på forskjellige varesegmenter. Noe er billig ett sted, mens noe et annet. CPUer er som du ser typisk rimeligere hos GNT.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Det er som jeg antok magnusavr. De tar uvanlig høy margin på disse nå i starten og når rushet har gitt seg så senker de marginen ned til normalt nivå. (omtrent som gnt)

 

Når komplett kjøper så mange som 2000 stk av en enkelt modell så kjøper de direkte fra intel. Intel oppgir sine priser på pakker* a 1000 prosessorer, så Komplett har tydeligvis bestilt to slike pakker.

 

* Jeg regner med at en pakke a 1000 stk betyr en palle med prosessorer i boks og med kjøler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det er som jeg antok magnusavr. De tar uvanlig høy margin på disse nå i starten og når rushet har gitt seg så senker de marginen ned til normalt nivå. (omtrent som gnt)

9129443[/snapback]

 

Husk på lager kjøpt til gammel pris, osv.... De driver butikk, ikke give-away! Finnes det ikke penger å tjene, så finnes det snart ikke butikker.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
1995,- som man håper på eller 2195,- som Netshop selger de for, same same for me :)

9129533[/snapback]

 

Jo jeg bestiller på netshop siden jeg mest sannsynlig får den kjappest derfra, selv om jeg kunne bestilt fra importører. 200 spenn mer er greit så lenge jeg får den til helga og ikke i neste uke :)

Lenke til kommentar
Det er som jeg antok magnusavr. De tar uvanlig høy margin på disse nå i starten og når rushet har gitt seg så senker de marginen ned til normalt nivå. (omtrent som gnt)

 

Når komplett kjøper så mange som 2000 stk av en enkelt modell så kjøper de direkte fra intel. Intel oppgir sine priser på pakker* a 1000 prosessorer, så Komplett har tydeligvis bestilt to slike pakker.

 

* Jeg regner med at en pakke a 1000 stk betyr en palle med prosessorer i boks og med kjøler.

9129443[/snapback]

 

Da er det i så fall enkelt å regne ut kompletts innpris: 266*6*1,25= 1995.- ink mva. Fortjeneste på 355 NOK, må si komplett er grådig. 10% er ganske vanlig i denne bransjen.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Synes IKKE komplett er grådig. De er dumme om de ikke utnytter lanseringer som dette.

 

Jeg lurer dog på om jeg skal handle fra PSdata eller Pcutstyr... støtte noen andre på denne lanseringen. Evt. så blir det Netshop. Ikke komplett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er som jeg antok magnusavr. De tar uvanlig høy margin på disse nå i starten og når rushet har gitt seg så senker de marginen ned til normalt nivå. (omtrent som gnt)

9129443[/snapback]

Husk på lager kjøpt til gammel pris, osv.... De driver butikk, ikke give-away! Finnes det ikke penger å tjene, så finnes det snart ikke butikker.

9129463[/snapback]

Komplett har ingen på lager for øyeblikket. Alt ligger i bestilling. Med andre ord ingen som er kjøpt inn til gammel pris som må fordeles ut over de 2000 som kommer inn snart. Husk at gnt også har marginer, de har heller ikke noen gi-bort-politikk.

Lenke til kommentar
Da er det i så fall enkelt å regne ut kompletts innpris: 266*6*1,25= 1995.- ink mva. Fortjeneste på 355 NOK, må si komplett er grådig. 10% er ganske vanlig i denne bransjen.

9129595[/snapback]

 

Jeg har tilgang på priser både på GNT og Norek ("distributøren" bak Komplett), og Norek har en høyere pris enn GNT på Q6600. Normalt så er GNT billigere enn Norek på slikt. Så GNT har nok bedre innkjøpsavtaler enn Norek. Skulle jeg solgt en Q6600 med Norek prisen, uten margin, så hadde jeg tapt penger hvis jeg måtte matche Komplett!

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
Netshop hadde heller ingen reellt på lager i dag kl. 11:15, har ikke hørt noe siden. Misvisende å vise 100+ på lager når så er tilfelle.

9129622[/snapback]

 

Mistenker at netshop fjusker ja. Fjernlager og fjernlager fru blom. Jeg bestilte i går, fik bekreftelse med engang, og min bestilling er status åpen enda.

 

Menne de er billigst av de vanlige og får dem sikkert inn samtidig som komplett.

 

Er vel lett å skrive fjernlager slik at folk shopper der, i alle fall hvis de er 100% sikker på de er rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar
Da er det i så fall enkelt å regne ut kompletts innpris: 266*6*1,25= 1995.- ink mva. Fortjeneste på 355 NOK, må si komplett er grådig. 10% er ganske vanlig i denne bransjen.

9129595[/snapback]

Skal du regne så må du bruke riktige tall:

Dagens dollarkurs er 5,7246

266 dollar * 5,7246 = 1522 kr

Legg på 25% moms så blir det 1903 kroner

Komplett selger den til 2350 kroner

 

Det gir en margin på 447 kroner eller 19% av kjøpesummen. Normal margin for denne bransjen er som du sier lavere enn det så da har jeg vel rett i at de tar unormalt høy margin nå?

Lenke til kommentar
Hmm hvem er GNT? Har vært borti de fleste, men ikke hørt om disse.

9129657[/snapback]

 

Selger kun til bedrifter. De er ganske stor i Norge (driver vel i resten av skandinavia også).

9129686[/snapback]

Jeg vet det, jeg har forhandleravtale med de aller fleste og har ikke hørt om disse.

 

Edit:

For privatkjøp kjøper jeg alltid som privatperson bla. pga. angrerett, eierskap og ryddighet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...