Gå til innhold

Vurderer å skifte fra PC til MAC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo typisk at noen klarer å dra diskusjonen over til en annen dimensjon. Jeg er også en av de som tenker hefig på en Powerbook, men av økonomiske årsaker så har jeg ikke mulighet. Jeg har ikke så mye kjennskaper til Mac, men jeg tror jeg trenger å komme bort fra PC og til Mac. Jeg hadde vel forventet at jeg hadde brukt PC/Mac mindre, og at jeg hadde blitt mye mer effektiv. Med PC blir jeg for fristet til å sløse tiden med ting som spill og unødvendig nedlasting. Men med en Mac så hadde jeg vel ikke brydd meg, så sant jeg hadde hatt Office og et bra musikkprogram som funker godt med en synth så hadde jeg overlevd. Man må kjøpe etter behov, og det er ofte mange som oppgraderer og kjøper nytt unødvendig med PC, helst på grunn av spill. Jeg kjenner et fåtall som har Mac, og de skifter ikke ut så ofte. Det virker som om de klarer seg godt lenge med det de driver med. De har familie PC i tillegg, men som arbeidsmaskin så er det Mac'en som dominerer i deres hjem. Trist at slike maskiner er så dyre, så er det og trist at man får ikke mye igjen får en 1 år gammel PC som man spyttet rundt 20 000 kr inn i. Tror jeg hadde tjent på å valgt Mac fra begynnelsen. PC er på en annen måte dyrere enn Mac, men det forsvarer ikke prisene til Apple.

Lenke til kommentar

Hei Grimmy!

Supert innlegg det der. Skikkelig seriøst også.

Du kan jo kjøpe en brukt maskin. De er ikke like dyre.(Naturlig nok)

Sjekk ut Macbørsen. Her er det endel annonser. Men for all del sammenlign med de nye macene som har falt enda mer i pris. Og hvis du kjøper brukt, så ikke engang tenk på G3. De er mye tregere enn G4. Og anngående prisene til Apple. Ja, jeg synes også at de er for høye, men det synes "alle" macbrukere.

Mvh.

Lenke til kommentar

takk for all input. om jeg ble så veldig mye klokerere vet jeg ikke, men det hadde jeg vel nesten ikke regnet med med så mange som er uenige. jeg fikk ihvertfall klarhet i en del ting.

en ting er sikkert, jeg vil bort fra windows. om det betyr mac eller om jeg vil sette meg inn i linux og installere det på en ny thinkpad vet jeg ikke.

har hørt en del rykter om at apple skal skifte prosessor leverandør, og det kan vel få store konsekvenser for ytelsen. finnes det noen sammenlikning mellom ytelsen på powermac G4 1ghz prosessorer og intels mobile p4m ?

Lenke til kommentar

Det med å bytte CPU-leverandør, det er bare rykter ennå, men jeg vil tro at Apple sikkert har tenkt på det.

Der er også enklere nå, fordi OS X er UNIX-basert.

Vet ikke om man kan sammelligne ytelsen. Helt likt blir det iallefall ikke.

[useriøs]

(Det er uansett ikke vits fordi Mac knuser den Intel-driten så det holder. :p )[/useriøs]

Vet ikke hvor du bor, men hvis du stikker ned til en seriøs mac-sjappe og spør veldig pent, kan det jo hende at du får lov til å prøve en maskin noen dager. Eller et par timer inne i butikken.

Lenke til kommentar

Jeg syns jeg var ganske flink til å holde meg on-topic og litt småsaklig, jeg, C. Alshus. I forhold til mine mange andre poster omkring Mac.

Når man skal kjøpe seg et helt nytt system, uansett hva det er, bør man prøve det først. Om man i tilfelle skulle syns at det er helt sykt dårlig, eller noe sånt. Mange grunner...

Kvalitets-test, og sånt. (Skal jeg ha en bærbar maskin whatsoever, kommer jeg nok til å prøve å få testa endel først.)

Man kjøper ikke en ny bil uten å ha prøvekjørt den.

Lenke til kommentar
takk for all input. om jeg ble så veldig mye klokerere vet jeg ikke...

He, he. :lol: Det har dessverre en tendens til å ende slik når man skriver "PC" og "Mac" i samme setning... :roll:

en ting er sikkert, jeg vil bort fra windows. om det betyr mac eller om jeg vil sette meg inn i linux og installere det på en ny thinkpad vet jeg ikke.

OK, da vil jeg forandre mitt opprinnelige råd (jippi). Hvis du ønsker å komme deg bort fra Windows er det gode muligheter for at OSX er noe for deg! IBM får mye skryt for sine bærbare, men Apple's Powerbook er jo nærmest en legende, selv langt inne i PC-PC kretser.

Linux er sikkert vel og bra, men tror selv de mest ihugga Linuxbrukere vil innrømme at OSX er enklere å bruke fra dag 1.

skal det nevnes at jeg har NULL erfaring med Linux så det er mulig min oppfatning om mye plunder kun er fordommer fra min side. Regner isåfall med at jeg snart blir satt på plass. ;)

Man kan selvfølgelig også kjøre Linux på en Mac også. Med dette programmet (beta) kan man dessuten kjøre alle UNIX X11 programmer i OSX.

har hørt en del rykter om at apple skal skifte prosessor leverandør, og det kan vel få store konsekvenser for ytelsen.

Vel, finnes vel ikke en syklubb i verden som kan måle seg med Macmiljøet når det gjelder ryktespredning. :D

Ryktene om at det finnes planer for å skifte til AMD tror jeg er ganske ubegrunnet først og fremst fordi dette vil bety at alle program må omkompileres.

Sannsynligheten er derimot stor for at IBMs nye Power4 (?) prosessor vil bli brukt, da det virker som denne nærmest er designet med Apple i tankene. Tviler på at vi ser denne noe før 3-4. kvartal i år (i beste fall) og da sannsynligvis på stasjonære maskiner først.

Dataytelse vil jo alltid øke over tid så man kan jo bli ventede for alltid hvis man alltid ser fram mot det neste.

Finnes det noen sammenlikning mellom ytelsen på powermac G4 1ghz prosessorer og intels mobile p4m ?

Har ikke sett noen sammenligninger av ytelsen mellom nettopp disse to. Finnes derimot mange sammenligninger mellom "standard" pIV og G4. Det er jo tilnærmet umulig å gi en nøyaktig sammenligning av to forskjellige prosessorer, men på bakgrunn av det jeg har lest og egne erfaringer vil jeg si at en G4 er omtrent 25-50% raskere enn en pIV med samme klokkefrekvens (avhengig av hva den skal gjøre).

Lenke til kommentar

Et kanskje litt viktig spm (ihvertfall for meg).

Hvordan er levetiden på en Powerbook?

Det jeg mener er iforhold til en PC. Kjøper jeg først en powerbook i 30000,- klassen, så burde den ihvertfall holde 2-3 år uten problemer.

Eller er det på lik linje med PC? at de spyttes nye cpu'er ut i et sett? :-?

Finnes det Battlefield 1942 til mac? :D (viktig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...