Lill_Kaja Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Hei Har brukt noen timer både her på forumet og andre steder for å finne en ny god bærbar pc som kan passe mitt bruk. Må si at jeg har funnet mye nyttig, og mange gode tips (blant annet har jeg klart å bli kvitt den elendigheten messenger ved hjelp av noe jeg fant i et gammelt innlegg, så takk for det!) Saken er: Har en forholdsvis ny stasjonær (1 år snart...ny og ny fru blom..) samt en eldre Fujitsu S lifebook. Stadig vekk viser det seg at jeg heller starter den gamle FS lørva, enn å sette meg på kontoret... I tillegg er jeg student og skal skrive en hovedoppgave neste år, så ny pc må det bli uansett, spørsmålet er om jeg heller skal kjøpe en litt kraftigere laptop, og satse på den som hovedpc i stedet. Så jeg ser etter: 17" skjerm Skjermkort relativt uvesentlig - jeg spiller sjelden, og da ikke tunge spill, mest nettspill (under forelesningene) Men gjerne NVidia erfaringsmessig. Turion prosessor (helst) Gjerne 2 GB RAM, men jeg tror nok at 1 GB også rekker til mitt bruk, akkurat det der er jeg litt usikker på.. Helst 160GB hdisk Bra nettverksoppkobling, har trådløst nettverk hjemme, og bruker pc litt overalt der det finnes nettverk. Altså: Spiller lite skriver mye Jobber med html Multitasker alltid!! Og streaming/DVI er greit å ha også.. Uff da, mye dette Jeg har harr noenmerkelige aversjoner mot Dell, men har faktisk sittet og sett på Dells maskiner etter å ha lest alle innlegg her. Aversjonene er forsåvidt borte (vet ikke helt hvorfor jeg har hatt dem heller), men skjønner at det er mye ventetid på de nye maskinene? Har hatt sansen for HP Pavillion - har funnet mange fine på nett, men ingen som "klikker".. Har sett på en hel masse Acer - har funnet denne: Acer AS9304WSMI som ser ut som mye for pengene, jeg kan ha bruk for office i tillegg, for jeg har bare XP (pro) fra før, og bruker den standard office pakka til den, noe som klundrer av og til. Det kunne være fint om alt var problemfritt for en gangs skyld:) Skal IKKE ha en ny FS! Så må jeg også si at jeg er noe forvirret over de ulike produsentenes kategorier eller hva jeg nå skal kalle det. Serier er kanskje et bedre navn. Jeg finner nesten like pc-er fra samme produsent med ulike navn, jeg skjønner at jeg burde sette meg mer inn i dette, men det blir litt for mye på en kveld.. Har noen tid og lyst til å hjelpe meg litt? Kom gjerne med forslag! På forhånd takk! Lill Kaja Lenke til kommentar
Rupal Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Det ser ut som pcen du foreslo er mer enn godt nok for ditt bruk. Jeg tror ikke du trenger å gå ut med så mye mer enn 6000 - 8000 kr for en pc, i forhold til kravene du stiller. Minne er vel greit å 2 gig av, ellers så kan man jo saktens vurdere enda billigere modell med litt mindre prosessorhastighet og bare 1 gig minne: http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...7714&plid=77714 Men siden du tydeligvis har nok av penger, så syns jeg den du foreslo i første omgang er et ganske bra valg. Kanskje noen andre har noen forskjellige synspunkter? Lenke til kommentar
Lill_Kaja Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Og den duger som hovedpc for en tre fire år framover? Lenke til kommentar
zonko Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Velkommen til forumet. Jeg vil bruke bruksområdet ditt, en lignende situasjon som den jeg er i, og komme med tanker om bærbarvalget ditt. Siden du tydeligvis skal ha med deg maskina på skolen en del, er jeg ikke sikker på om 17-tommers skjerm er tingen. Jeg har en selv, og synes den er noe tung og ubehendig å dra med seg. I din situasjon ville jeg heller valgt en 15,4-tommer som ofte er veldig mye bedre å ta med rundt, samtidig som du ikke taper veldig mye på skjermstørrelsen. Skal man ha en 17-tommer er skjermoppløsning alfa omega, og bør helst opp 1920*1200, minimum 1680. En 15,4-tommer blir for lite for deg tenker du kanskje? Hva med å kjøpe en ekstern skjerm til å ha hjemme/ skive hovedoppgave på. Min erfaring er at man blir mindre sliten i øynene av disse ved langtidsbruk. Jeg skriver du foretrekker ADMs Turion-prosessor. Intels core 2 duo er kongen på haugen om dagen, og er best både når det gjelder ytelse, strømbruk og varmeutvikling. Resultatet er derfor at c2d-baserte maskiner gjevnt over har lengre batteritid og har mindre støyutvikling (kjøper du ei maskin med en moderat c2d-prosessor er du så godt som sikret disse godene). Særlig støyutvikling ser jeg på som vikig når du tenker på hovedoppgaveskriving og forelesningsbruk. Foretrekker du Turion fortsatt? Det finnes en del maskiner som kan tilfredsstille det jeg har listet opp her. Hva synes du, er du enig eller går du for ditt eget oppsett? Du sier du har sett på Pavilion-maskinene, legger du mye vekt på utseende? Lenke til kommentar
Lill_Kaja Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Nyttig svar! Takk for velkomsten! Ang skjermstr så har jeg tenkt en god del på det. Ser at det er mange som later til å mene at 17" er for stort å bære rundt på. Enig i det. Har derimot ikke behov for å bære så mye rundt på den lengre, siste året på skolen er mye hjemmearbeid, så kanskje jeg trenger å ha den med 10 ggr. MEN et poeng er det allikevel da jeg kommer til å ha den med på hytta og andre steder i fritiden... Har en 17" flatskjerm til den stasjonære Tenkte ikke så langt. Ang Turion, så var grunenn til det bare at den har funket godt. Har nemlig hatt en helsikes affære med komplett.no og en stasjonær som er blitt sendt inn ørti ggr. Den nye funker fint. Har derimot ikke satt meg mye inn i forskjellene, har forsøkt å lese litt på forumet her men skjønner ikke stort av forskjellen. La merke til at det selges mye av begge deler, så jeg antok at de var like bra. Batteritid er viktig! Hvis valg av prosessor har mye å si for batteriet, da er jeg absolutt villig til å revurdere. Synes at 6 cells batt i mitt forslag var noe lite, men fant ikke noe bedre uten å kompromissere på str eller ytelse. Ang utseende, så er jeg jente MEN jeg kjøper neppe en pc etter hvordan den ser ut. Ikke helt det jeg siktet til når jeg nevnte pavillion. Fant en del pc-er i den serien som hadde mye av deg jeg søkte, er mange pavillion å finne ute i jungelen. Derimot synes jeg det er en fordel om den er relativt nett å se på, og ikke har "plastikk følelse". Det har nemlig min Fujitsu Siemens.. Tar meg en runde og vurderer C2D... Takk for nyttig innspill! Tar gjerne i mot flere! LillKaja edit: Bedret på folkeskikken min.. Endret 12. juli 2007 av Lill_Kaja Lenke til kommentar
Lill_Kaja Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Hvis jeg bestemmer meg for en 15" i stedet for en 17" er da dette et godt tilbud? Acer Aspire 5613.. Noe av grunnen til at jeg spør om spesifikk maskin er for å unngå en "mandagsserie".. Betyr bare at hvis dere vet om noe som kan passe for meg, så tips meg gjerne! Og elprice var lett å finne, de popper opp overalt :!: :!: Har vært rundt omkring på de fleste nettbutikkene, men himmel for en sørje å lete i for den som ikke er datageni... see? Lill Kaja Lenke til kommentar
Rupal Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Den pcen må sies å være ganske ålreit, nå som du har gått ned til 15,4 tommer. Så lenge du ikke skal spille heftige spill (jeg spurte om samme pcen i et annet tråd), noe du ikke skulle gjøre, så tror jeg resten av spesifikasjonene tilfredsstiller kravene dine. Fin pc! Lenke til kommentar
Lill_Kaja Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Takk, da har jeg lest den tråden også Ser ut som den passer for meg. Men hva med denne office Er denne verdt kronene, eller burde jeg finne noe annet? Jeg har Office pro fra før, men den fungerte ikke godt sammen med XP. Om det var maskinen eller softwaren vites ei.. Jeg har neppe bruk for noe pro opplegg til mitt bruk. Det ble jo mye billigere enn jeg hadde antatt ! Skikkelig glad for hjelp! Lenke til kommentar
Rupal Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Nice:) Jeg vet ikke hvor avansert bruker du er e.l. men hvis du heller vil bruke pengene på studentaktiviteter(les: drikking :!, kan jeg anbefale Openoffice. Openoffice er et fullverdig gratis alternativ til microsoft office, og har alt av programmer du kan trenge til skriving, regneark osv. Det fine er at det kan lagres i microsoft sine formater som .doc, .xls osv, og lese de filtypene også. Jeg har ikke prøvd det selv, men venner jeg har er meget fornøyde(studenter de også) med openoffice. Interessert? Da kan du kanskje bla gjennom: http://en.wikipedia.org/wiki/OpenOffice.org http://no.openoffice.org/ (Hvis du ikke vil ha norsk versjon så er det bare å gå på den internasjonale siden). Evt, kan du bare laste ned, installere og prøve den ut, for å se om den er god nok for deg! Koster deg ingenting, utenom litt tid.. Sikkert mange andre som har peil på openoffice i forumet her.. Lenke til kommentar
Lill_Kaja Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Yes! Dette skal sjekkes ut! Vet at Openoffice brukes av en del sykehusnettverk iaf, så det kan absolutt være noe for meg! Skal se litt i andre rom, men har neon erfaring med oppkobling via mobil? Jeg har en Nokia N73.. Funker det greit med en slik pc? Har aldri fått til en oppkobling med den gamle, så det hadde vært en flott mulighet:) Lenke til kommentar
Rupal Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Hva slag oppkobling er dette snakk om? Bluethooth eller? Lenke til kommentar
Lill_Kaja Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Tror ikke det er Bluetooth på N73 jeg.., så jeg er henvist til andre muligheter kan man si. Infrød eller kabel. Men problemet på Fujitsuen har vært at selv om den finner telefonen, er det umulig å lage en oppkobling til web. Mulig at den er for gammel. Pc'n altså. Lenke til kommentar
AeroX Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Tror ikke det er Bluetooth på N73 jeg.., så jeg er henvist til andre muligheter kan man si.Infrød eller kabel. Men problemet på Fujitsuen har vært at selv om den finner telefonen, er det umulig å lage en oppkobling til web. Mulig at den er for gammel. Pc'n altså. 9058422[/snapback] N73 har bluetooth jo Men du må gjerne bruke den medfølgende USB kabelen og koble til PC'en. Følger også med en CD med mobilen med programvare du trenger (kan også lastes ned fra nokia.no). For å bruke mobilen som et modem (regner med det er det du skal få til) så må du bruke programvaren fra nokia. Lenke til kommentar
Lill_Kaja Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Uhh, har den Bluetooth Ok, la meg si det slik at jeg ikke har giddet å prøve nevneverdig mye med denne tlf, da det virker som det er pc'n som trøbler. Den går for øvrig i søpla når den nye kommer *gleder meg* Og sorry.. tok det for gitt at dere var tankelesere og skjønte at det var som et moden for oppkobling på nett jeg tenkte på... Softwaren fra Nokia har jeg jo (siden jeg har forsøkt før), men det jeg egentlig lurte på var om noen hadde dårlig erfaring med akkurat denne maskinen og dette. Men så er det vel ikke akkurat det folk flest trenger heller. Hadde bare vært så greit å kunne sjekke mail og surfe noen fora fra hytta uten å bruke mobilen, det tar så lang til å svare folk. Takk så langt folkens!! Dere har vært supre! (Hadde vel ikke forventet all verdens hjelp som newbie her:) God sommer! Lill Kaja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå