Gertab Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Heisann! Et bilde jeg ikke er helt fornøyd med og regner med blir slaktet Kunne tenkt meg noen innspill på ting som kunne vært gjort annerledes. Tenkte på bla komp, for mørkt? og evt andre ting. Er vel dette bildekritikken er til så det er bare og fyre løs! Exif: f2.8 / 1/50s / iso400 / 78mmx1.6 Endret 11. juli 2007 av Gertab Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Syns ikke bildet var så verst jeg. Veldig fin lyssetting. Spesielt til personen høyre i bildet. Lyset kommer muligens litt hardt på magen til personen venstre. Kunne også vært skarpere, men selve utsnittet og komposisjonen er fin. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Er dte meningen at dte skal være uskarpt? Meget delikat lyssetting, men fokusvalget falt meg ikke i smak. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 God komosisjon! God tanke, litt dårlig fokusering. Spennende bilde for all del, kjempespennende... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Damene skulle kanskje stått nærmere hverandre ? Og tatt med litt lengre brennvidde, f.eks 135mm. (du må da stå lengre unna). I såfall bør nok bildet være i portrett-format. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Mykt, vart og vakkert. Delikate gråtoner og en flott setting. Fin lyssetting som vektlegger de softe tonene i s/h-konverteringen. Komposisjonen er også passende, så dette kan jeg ikke gi noe annet enn mitt godkjent-stempel. Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Artig kontrast at den ene hadde utovernavle, og den andre har innovernavle! Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Jeg enig med de tidligere kommentarene om at dette er et godt bilde. Absolutt et fint minne til senere, og kanskje til å henge opp også. Når du likevel spør om tips til komposisjon og lys, så fikk jeg et par idéer og tanker. Jeg ville normalt ikke brydd meg, men dette er tydeligvis et oppstilt bilde og noe mer enn et lucky snap-shot. Lyset er vel OK, jeg sitter ved en ikke optimal ferieskjerm så det er umulig å vurdere 100% Uskarpheten plager meg ikke nevneverdig. Komposisjonsmessig har jeg et par tips: Det plager meg litt at det ikke er noen tydelige linjer eller koblinger mellom de to. Positurene er like nok, men jeg tror høydeforskjellen gjør det litt rotete. Og den tomlen som ikke ligger inntill magen bryter litt med mønsteret ellers. Hvis du har tilgang til modellene litt til, og de fortsatt er villige til å posere så bør du eksperimentere litt med å flytte deg selv noe til høyre-og-opp for å få navlene mer på linje inn i bildet. Jeg ville også forsøkt å bytte plass på de to, og satt dem tettere sammen slik at formen i "innovernavlen" gjentas i "utovernavlen". Muligens kan det løses bare ved å endre perspektiv og vinkel. Få dem gjerne til å bytte genser med hverandre hvis de bytter plass, for det passer best med den mørkeste fremst. I det hele tatt er det en del å hente på å få så mange former og linjer til å gjentas eller spille sammen. - Rams Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Er dte meningen at dte skal være uskarpt? Meget delikat lyssetting, men fokusvalget falt meg ikke i smak. 9055623[/snapback] Var egentlig ikke meningen, men ble ikke så uskarpt at det ødela bildet synes jeg. Brukte lyset fra et vindu og svarte søppelsekker til bakgrunn (litt primitiv av meg, hehe) Måtte dermed bruke stor blenderåpning og høy iso for og få en akseptabel lukkertid på frihånd, men jeg ser etterpå at jeg gått kunne gått opp til iso800. (hadde ikke stativet der) Hyggelig at dere likte det, gjort noe riktig ihvertfall Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Jeg enig med de tidligere kommentarene om at dette er et godt bilde. Absolutt et fint minne til senere, og kanskje til å henge opp også. Når du likevel spør om tips til komposisjon og lys, så fikk jeg et par idéer og tanker. Jeg ville normalt ikke brydd meg, men dette er tydeligvis et oppstilt bilde og noe mer enn et lucky snap-shot. Lyset er vel OK, jeg sitter ved en ikke optimal ferieskjerm så det er umulig å vurdere 100% Uskarpheten plager meg ikke nevneverdig. Komposisjonsmessig har jeg et par tips: Det plager meg litt at det ikke er noen tydelige linjer eller koblinger mellom de to. Positurene er like nok, men jeg tror høydeforskjellen gjør det litt rotete. Og den tomlen som ikke ligger inntill magen bryter litt med mønsteret ellers. Hvis du har tilgang til modellene litt til, og de fortsatt er villige til å posere så bør du eksperimentere litt med å flytte deg selv noe til høyre-og-opp for å få navlene mer på linje inn i bildet. Jeg ville også forsøkt å bytte plass på de to, og satt dem tettere sammen slik at formen i "innovernavlen" gjentas i "utovernavlen". Muligens kan det løses bare ved å endre perspektiv og vinkel. Få dem gjerne til å bytte genser med hverandre hvis de bytter plass, for det passer best med den mørkeste fremst. I det hele tatt er det en del å hente på å få så mange former og linjer til å gjentas eller spille sammen. - Rams 9056211[/snapback] Tusen takk for tips Rams! Mye gode forslag her, særlig det med høydeforskjellen. Har "tilgang" på dem enda (den ene er min kjære kone), men jeg må være kjapp for det er ikke lenge igjen til den ene spretter ut. Skal prøve og få til noe imorra og komme tilbake med en forhåpentlig forbedret versjon. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Måtte dermed bruke stor blenderåpning og høy iso for og få en akseptabel lukkertid på frihånd, men jeg ser etterpå at jeg gått kunne gått opp til iso800. (hadde ikke stativet der) Hyggelig at dere likte det, gjort noe riktig ihvertfall 9056358[/snapback] Når et bilde er planlagt som s/h, så har man en god del å gå på mht støy. Jeg har eksperimentert med iso 3200 og s/h jpg-modus i vinter, som et slags dogme. Det gav forbøffende resultater, faktisk. Fotokyndige i butikken til Antonio Stasi klarte ikke å gjette hvilken iso som var brukt ved vurdering av en A4-kopi. Iso 400 ble det foreslått av de fleste, siden nesten ingen av dem har dSLR. Jeg fikk mang en god latter med det bildet, når Leica-freaksen skulle forsøke å gjette på følsomheten :!: Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Fyrer et magebilde jeg og... Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Gravide mager er nydelig, og gjør seg alltid godt i sort-hvitt, Gertab. Gleder meg til en venninne begynner å få mage, for bildene er allerede begynt å planlegges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå