Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tenk deg om før du velger elektriker og tjenester

Anbefalte innlegg

I forbindelse med oppussing av kjøkken (inkludert av tak-senking + downlights) har jeg hatt behov for elektrikertjenester til kabeltrekking osv. Det har bydd på en og annen erfaring til senere tider.

Første elektriker, som skulle gjøre jobben så fort som mulig, dukket opp på stedet for å gjøre vurdering, men endte opp (etter at jeg først ventet i to uker på å få de i hus, og så 30 minutter for gjennomgang) med å si "nei, dette oppdraget vil vi ikke ha". Grunnen? Jeg hadde kjøpt downlights hos annen forhandler (Malmgrens). Det vil si at de ikke kan ta X hundre prosent i påslag på lampene, og dermed ikke tjener nok. Ufattelig provoserende, etter å ha ventet lenge på hjelp. Skulle noen være interessert i å vite hvem de IKKE skal bruke til slike tjenester, er det altså bare å ta kontakt :p

Den andre elektrikeren jeg fikk tak i litt senere, kom etter én uke. De gjorde jobben (flytting av stikkontakt til komfyr, flytting av bryter til lys og opplegg (plastrør, ledningsstumper + kasser) til downlights. Det hele tok mellom 3 og fire timer, inkludert utstyrshenting. Totalpris? 9200 10.284 kroner, derav 6700 i utstyr. Etter å ha tatt en titt på www.elhandel.no, kunne jeg i sinne konkludere med at elektrikeren glatt kjørte 6-gangeren på pris i forhold. Ca. 1000 fra Elhandel, 6700 fra elektriker; flott! :mad:

Mitt tips er dermed: skal du ha noe utført, bør du sjekke prisen for oppdraget på forhånd. Gå gjerne til flere tilbydere, og ta deg heller litt bedre tid mtp. levering. Det kan også være smart å forhøre seg om hvilken grad de ulike aktører aksepterer ferdiginnkjøpt materiale til montering. Noen blir regelrett sure for dette, mens andre nok tar tak i det uansett.

Endret av einaros
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mange, inkludert meg, har fint liten anelse om er hvor mye man har lov til å gjøre selv.

Jeg er også litt irritert over at jeg ikke kan be elektrikerkompis om gjøre det for meg -- selv gratis -- uten at vi begge får problemer med alle statlige organer i byen, for ikke å snakke om forsikringsselskaper. Det forundrer meg ikke om elektriker- og rørleggerbransjen har innslag av prissamarbeid, gitt de ekstreme reglene.

Når det var sagt, tar jeg gjerne imot tips på akkurat hva man kan gjøre selv, og ikke minst hva man kan forlange av elektrikere i forhold til påkobling av utstyr man selv har gjort grovarbeidet til, eller kanskje handlet inn.

Lenke til kommentar
I forbindelse med oppussing av kjøkken (inkludert av tak-senking + downlights) har jeg hatt behov for elektrikertjenester til kabeltrekking osv. Det har bydd på en og annen erfaring til senere tider.

Første elektriker, som skulle gjøre jobben så fort som mulig, dukket opp på stedet for å gjøre vurdering, men endte opp (etter at jeg først ventet i to uker på å få de i hus, og så 30 minutter for gjennomgang) med å si "nei, dette oppdraget vil vi ikke ha". Grunnen? Jeg hadde kjøpt downlights hos annen forhandler (Malmgrens). Det vil si at de ikke kan ta X hundre prosent i påslag på lampene, og dermed ikke tjener nok. Ufattelig provoserende, etter å ha ventet lenge på hjelp. Skulle noen være interessert i å vite hvem de IKKE skal bruke til slike tjenester, er det altså bare å ta kontakt :p

Den andre elektrikeren jeg fikk tak i litt senere, kom etter én uke. De gjorde jobben (flytting av stikkontakt til komfyr, flytting av bryter til lys og opplegg (plastrør, ledningsstumper + kasser) til downlights. Det hele tok mellom 3 og fire timer, inkludert utstyrshenting. Totalpris? 9200 kroner, derav 5600 i utstyr. Etter å ha tatt en titt på elhandelen.no, kunne jeg i sinne konkludere med at elektrikeren glatt kjørte 6-gangeren på pris i forhold. Ca. 1000 fra elhandelen, oppunder 6000 fra elektriker; flott! :mad:

Mitt tips er dermed: skal du ha noe utført, bør du sjekke prisen for oppdraget på forhånd. Gå gjerne til flere tilbydere, og ta deg heller litt bedre tid mtp. levering. Det kan også være smart å forhøre seg om hvilken grad de ulike aktører aksepterer ferdiginnkjøpt materiale til montering. Noen blir regelrett sure for dette, mens andre nok tar tak i det uansett.

9055026[/snapback]

Har en trikker i nær familie, vet han nekter å montere enkelte produkter som han mener ikke holder mål. De skal jo tross alt være en garanti for det som er montert.

Men om det var makent utstyr/deler de brukte, bare en annen leverandør hørtes det ut som et veldig useriøst firma. Så var nok bra det evt ikke ble de som gjorde jobben.

Ragininga hørtes ganske solid ut, er jo bare å klage. Men jobb delen er nok ganske riktig. De tar jo ofte per punkt(+timer)

Er nok lurt å forhandle pris på forhånd

Lenke til kommentar
Ragininga hørtes ganske solid ut, er jo bare å klage. Men jobb delen er nok ganske riktig. De tar jo ofte per punkt(+timer)

9058524[/snapback]

Prisen for oppholdet er det lite å si på. 500 kroner timen inkl. mva. ligger vel kanskje til og med i underkant av snittet.

Er nok lurt å forhandle pris på forhånd

9058524[/snapback]

Definitivt :) Neste gang er det i hvertfall alldeles sikkert at jeg både skal forhøre meg om prisen, samt ha kjøpt inn de dyreste sakene på forhånd (elhandelen leverer jo nøyaktig samme varer som de bruker uansett). Dyrkjøpt lærdom, dog.

Lenke til kommentar

Det beste er å gjøre alt selv, også få en venn med fagbrev til å se over og signere. :)

Jeg har selv GK Elektro og VK1 Elektro, og vet godt at man tar seg veldig godt betalt.

Alle lærerne på yrkeskolen er jo faktisk elektrikere, som på et punkt i livet har bestemt seg for å undervise. Med andre ord, du merker at dette er fagarbeidere fremfor lærere. :D

On-Topic, avtal pris på forhånd.

Ekstremt viktig.......

Helt sinnsykt så det kostet må jeg si, men så er det jo kjent at elektrikere generelt er noen jævla sniker.

Lenke til kommentar

Klag på prisen, ingen vits i å betale 1000 kroner ekstra om dere allerede har blitt enige.

Det er ikke ditt problem at det ble dyrer for de, har de først gitt deg en pris så er det den som gjelder.

Har akkurat pusset opp kjøkken selv, heldigvis slapp jeg noe elektriker, kunne kanskje trengt det for å få litt bedre belysning, men jeg tror jeg skal bruke LED lys, og det trenger jeg ingen elektriker for å sette opp.

Lenke til kommentar

Har noen som leser dette forumet noen kunnskap om hvilke forskrifter som gjelder i forhold til elektrikerarbeid? Hva er konsekvensen i forhold til forsikring osv. dersom arbeidet gjøres av kvalifisert person, men svart?

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som elektrikker i 10 år nå..

Enkelte tar opp til 800 kr pr time (inkl mva) + 10 kr pr km kjøring + materiell (som heller ikke er billig..).

Et oppdrag består i litt mer arbeid og tid enn det som går med akkurat hos kunden. Det er en del papirarbeid, kjøring og melding.

Det man har lov til selv:

-bytte deksel på en stikkkontakt, skifte støpsel eller andre deler på løse maskiner eller utstyr som ikke er fast tilkoblet. Skifte sikringer og lyspærer..

Koble til en taklampe hvis det er egnede klemmer for det.. (ikke koble sammen alt i takboksen..)

Det man ikke har lov til:

Installere eller reparere fast installert ledningsnett og utstyr.

Skifte lynvern.

Skifte eller sette opp en stikkontakt.

Sette opp spotter uansett om det er 12v eller 230v

DLE (Det Lokale Eltilsyn) skal kontrollere omtrent 5% av landets boliger i året.

Hvis de finner tvilsomt utstyr eller nyere utstyr, må huseier kunne dokumentere at det er satt opp og godkjent av en godkjent installatør. Det skal foreligge samsvarsærklæring på all nyere installasjon.

Finnes ikke dette blir huseier pålagt å ordne opp i dette snarest, med en frist.. Skjer ikke dette kan hele annlegget stenges av..

Hvis huset brenner eller noen blir skadet av det elektriske anlegget du eller noen andre som ikke kan stå ansvarlig etter reglene har koblet opp, kan du faktisk miste hele forsikringsoppgjøret! Og da kan du tape store beløp. Og gjør nok ikke slikt igjen..

Elektrisk installasjon er ikke så enkelt som det ser ut som.. Det er ufattelig mye regelver og normer som må følges.. Og disse fornyes gjerne andre hvert år..

Men enkelte elektrofirmaer lar kunden gjøre deler av installasjonen selv, mens de selv tar det viktigste og arbeidet..

Faktisk tar rørleggere som oftest bedre betalt for arbeidstid og utstyr...

:roll:

Lenke til kommentar

Greit å vite. Jeg tror nok uansett sjansen er stor for at jeg ved neste anledning bruker en elektrikerkompis, i stedet for å betale over 10 lapper for fint lite. Som sagt, timepris på 500 kroner er det ingenting å si på, men når jeg betaler 6000 (etter oppdatert regning) for varer som hos www.elhandel.no / Malmbergs / etc koster 1300 kroner inkl moms, blir jeg forbannet.

Lenke til kommentar

Synes det er helt feil og sammenligne pisene på elhandel.no med prisene elektriekrne opererer med.

elhandel opererer med grossistpriser, altså det grossistene betaler for utstyret + et lite påslag så det kundene til elhandel betaler er det samme som elektrofirmaene må betale for materiellet.

I tillegg kommer lagerhold og alle de andre administrative utgiftene elektrofirma har for å drive.

I tillegg kommer 25%mva som staten skal ha for "tjenesten".

Prøv å få prisene leverandørene til f.eks. Rema eller Dressmann opererer med, det er mye større avanse der, spesielt i klesbransen, hvor folk gladelig betaler opp mot 1000 lappen for ei bukse fordi den har en rød merkelapp med Diesel på.

Dobbelmoral? det er jo dobbelt så mye moral det.

Men ja om du vil være sikker så er det ingenting i veien for å avtale pris på forhånd.

Men jeg hater kunder som først skal ha jobben utført straks og såmtidig skal diktere prisen.

Måtte dere brenne :mad:

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg er forøvrig svært lite interessert i å betale regningen på 10.284 for dette oppdraget, så hvis noen har hete tips til hva jeg kan foreta meg: fyr løs. Skulle gjerne satt elektrikerfirmaet mot veggen, men det spørs om de bryr seg noe særlig om hvor dårlig reklame dette kan være for de.

De punkter jeg har notert meg i forhold til jobben:

* Prispåslag. Som eksempel koster teknisk stikkontakt for komfyr 220 kroner hos elhandel.no, og 950 kroner fra elektrikeren -- og det er blant de desidert minste forskjellene på regningen. I snitt ligger de seks ganger over f.eks. elhandel.no, Malmbergs osv.

* Bokser til downlights ble montert feil. En reklamasjonssak, forsåvidt, men det blir vel ord mot ord.

* Jeg faktureres for tid brukt til private ærend (elektriker skulle ut å kjøpe brus, hente brus, etc.). Da regningen ble skrevet ble jeg fakturert for påbegynt time, siden vi var så vidt over den forrige.

* Pris oppjustert 10% fra den regning jeg får utdelt på stedet, til faktura i posten.

* Elektriker noterte materialforbruk etter øyemål. I stedet for å bruke målebånd under montering, stod han i ettertid og gjorde overslag på kabler som lå knyttet og rullet sammen i taket. Hvordan i huleste dette kan bli nøyaktig fatter jeg ikke, og det fort koste dyrt når meterprisen er høy.

* Elektriker utførte (etter sigende) uforsvarlig arbeid på skjultanlegg i vegg, og sa at det var greit så lenge ingen merket det.

Lenke til kommentar
Synes det er helt feil og sammenligne pisene på elhandel.no med prisene elektriekrne opererer med.

9076901[/snapback]

Det skal jeg ikke si meg fullstendig uenig i, men prisene har i alle tilfeller enorme forskjeller. Dette bekreftes også av andre jeg kjenner i andre elektrikerfirma. Jeg vil fortsatt sammenligne det med å gå på butikken og få krav på 300 kroner for en Tine brunost.

I tillegg kommer lagerhold og alle de andre administrative utgiftene elektrofirma har for å drive.

9076901[/snapback]

Det har vel ærlig talt elhandel.no også :)

I tillegg kommer 25%mva som staten skal ha for "tjenesten".

9076901[/snapback]

Prisene fra elhandel.no er inkludert MVA, så det blir samme sak.

Prøv å få prisene leverandørene til f.eks. Rema eller Dressmann opererer med, det er mye større avanse der, spesielt i klesbransen, hvor folk gladelig betaler opp mot 1000 lappen for ei bukse fordi den har en rød merkelapp med Diesel på.

Dobbelmoral? det er jo dobbelt så mye moral det.

9076901[/snapback]

Sammenlign heller med databransjen. Hvor mye tror du PsData ville solgt, dersom de skulle ha 6-ganger påslag på pris fra importør? De faktiske prisforskjeller per vare mellom importør og utsalg i de tilfellene er svimlende små i forhold til dette.

Men ja om du vil være sikker så er det ingenting i veien for å avtale pris på forhånd.

Men jeg hater kunder som først skal ha jobben utført straks og såmtidig skal diktere prisen.

Måtte dere brenne :mad:

9076901[/snapback]

Det er jeg i hvertfall delvis enig i. Jeg står ene og alene med ansvaret i denne situasjonen. Det som irriterer meg er enkelt og greit bare hva slags priser bransjen skal slippe unna med. Jeg har ingen problemer med å betale over ti lapper for et oppdrag, men da skal jeg føle at jeg sitter igjen med noe etter det. Når det bare er snakk om å flytte et par kontakter, og skru fast seks bokser i taket, føles det for dumt. Det hele gir meg inntrykk av prissamarbeid, og utnyttelse av situasjonen forbrukere er i mtp. forskrifter, og ikke minst mangel på tilbydere.

I tillegg ble *mitt* verktøy brukt under monteringen, så da bør vel jeg ha rett til å motfakturere for lånet :p

Endret av einaros
Lenke til kommentar
Det skal jeg ikke si meg fullstendig uenig i, men prisene har i alle tilfeller enorme forskjeller. Dette bekreftes også av andre jeg kjenner i andre elektrikerfirma. Jeg vil fortsatt sammenligne det med å gå på butikken og få krav på 300 kroner for en Tine brunost.

Vel der er jeg uenig,, innprisen til rema vet du ikke og aner derfor ikek påslaget på osten heller.

Men for å følge analogien så er det det samme som at Rema kjører hjem til deg med osten, pakker den ut og legger den i kjøleskapet og forlanger 300 kr for osten.

Det har vel ærlig talt elhandel.no også smile.gif

De har ikke utgifter til saksbehandlere og arbeidsfolk som monterer utstyret som de selger.

Prisene fra elhandel.no er inkludert MVA, så det blir samme sak.

Selvsagt er den det men utprisen fra ehandel inkl. mva. er omtrent det elektrofirmaene betaler uten moms.

Sammenlign heller med databransjen. Hvor mye tror du PsData ville solgt, dersom de skulle ha 6-ganger påslag på pris fra importør? De faktiske prisforskjeller per vare mellom importør og utsalg i de tilfellene er svimlende små i forhold til dette.

Vi kan godt sammenligne med databransjen men da får du billig materiell og godt over tusenlappen i timepris, det er inntjeninga til slutt som er basen for hvor mye man skal ta seg betalt.

Det er nemlig det timeprisen for datafolk ligger på for tiden.

Det er i hvertfall delvis enig i. Jeg står ene og alene med ansvaret i denne situasjonen. Det som irriterer meg er enkelt og greit bare hva slags priser bransjen skal slippe unna med. Jeg har ingen problemer med å betale over ti lapper for et oppdrag, men da skal jeg føle at jeg sitter igjen med noe etter det. Når det bare er snakk om å flytte et par kontakter, og skru fast seks bokser i taket, føles det for dumt. Det hele gir meg inntrykk av prissamarbeid, og utnyttelse av situasjonen forbrukere er i mtp. forskrifter, og ikke minst mangel på tilbydere.

Bransjen følger markedet som i alle andre sammenhenger så her er det ingenting og klage på.

Regner med du protesterer like høylydt når oljeselskapene setter oljeprisene i været når etterspørselen blir større.

Det er en del av det frie markedet som regulerer.

Slike kjøkkenjobber med innfeltbelysning i tak og flytting av stikkontakter er ikke bare.

Kan fort ende opp med mye jobb for det.

Men fornektelse og bagatelisering er helt vanlig når sluttregninga skal krangles mindre.

Sånnsett er det mye enklere å ha prisen på forhånd for begge parter, men kan også fort bli dyrere da man tar i litt sånn i tilfelle.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Du kan ikke forklare høyt prispåslag med at det også skal monteres, siden selve monteringen havner på toppen av vareprisen. Jeg har ikke tatt totalpris for monteringen og delt på antall varer når jeg gjør denne sammenligningen, jeg har spesifikke varepriser for hver enkelt komponent. Selve monteringen kostet 3600 kroner i tillegg; noe jeg aldri har klaget på. Det blir derfor feil å si at leverandør x og y kan være billigere på grunn av manglende montering.

Jeg ser heller ikke hvorfor det skal være et argument at elhandel.no får varene sine så fryktelig billig. Hvis de virkelig er billigere enn grossistene elektrikerfirmaene bruker -- hvorfor i granskaugen kjøper de ikke varene sine derfra de også? Det blir bare helt søkt å skulle betale mer fordi elektrikeren ikke er i stand til å kjøpe sine varer billig.

Det jeg derimot kan si meg enig i, er at elektrikere har større utgifter rundt varene enn hva f.eks. elhandel.no har. Jeg har ikke noe problem med at de er dyrere -- det hadde jeg forventet. Forskjellen er hvor enormt mye dyrere.

Slike kjøkkenjobber med innfeltbelysning i tak og flytting av stikkontakter er ikke bare.

Kan fort ende opp med mye jobb for det.

Men fornektelse og bagatelisering er helt vanlig når sluttregninga skal krangles mindre.

Sånnsett er det mye enklere å ha prisen på forhånd for begge parter, men kan også fort bli dyrere da man tar i litt sånn i tilfelle.

9077021[/snapback]

Ingen belysning ble montert. Seks bokser ble skrudd fast med fire skruer hver, og da på feil sted i forhold til min angivelse. Men som jeg har sagt: jeg har ikke noe problem med prisen for montering. Det er utelukkende prispåslaget jeg henger meg opp i. Og *JA* det var min feil, siden jeg ikke avtalte pris på forhånd, og *JA* jeg kommer etter all sannsynlighet til å betale hele regningen: men det betyr ikke at jeg ikke kommer til å være en helvetes vanskelig kunde å ha med å gjøre. De skal ikke kunne ta overpris, OG forvente at jeg skal være blid og fornøyd med det.

Og bare så det er klart: hadde de på forhånd sagt "dette vil koste 11.000", hadde mitt svar vært "Flott. See you never."

Endret av einaros
Lenke til kommentar

Siden du ikke liker prispåslaget elektrikere tar så må du sette deg litt mere inn i hva prispåslag generelt i sammfunnet er på diverse varer.

Hadde det ikke vært for påslaget på materiellet hadde timeprisen i dag ligget på rundt 1500.- pr time.

Det er nemlig ikke timeprisen elektrofirmaene tjener penger på.

Og til slutt så kan du jo sette deg ned med regnskapene for elektrofirma og se etter bunnlinja, noe du får tak i fra brønnøysundregisteret.

Det er ikke så mye overskudd som du tror.

Lenke til kommentar
Siden du ikke liker prispåslaget elektrikere tar så må du sette deg litt mere inn i hva prispåslag generelt i sammfunnet er på diverse varer.

Hadde det ikke vært for påslaget på materiellet hadde timeprisen i dag ligget på rundt 1500.- pr time.

Det er nemlig ikke timeprisen elektrofirmaene tjener penger på.

Og til slutt så kan du jo sette deg ned med regnskapene for elektrofirma og se etter bunnlinja, noe du får tak i fra brønnøysundregisteret.

Det er ikke så mye overskudd som du tror.

9077095[/snapback]

Det jeg har sagt er: prispåslag = ok, enormt prispåslag = mindre ok. Enkelt og greit.

Når det er sagt, står vi farlig nær ved å diskutere noe helt annet enn hva som er utgangspunktet for tråden min, nå. Min påstand vil rett og slett være at enkelte elektrikere er i stand til å føre lavere priser, med tilsvarende fortjeneste. Det er da mitt ansvar som forbruker å finne den beste tilbyder, ut i fra mitt oppdrag, og gå for denne. Hensikten med tråden er i alle tilfeller å være et skrekkeksempel på naiv tjenestebestilling, så andre ikke havner i samme "fella".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...