Odovacer Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Hei. Har lastet ned ubuntu, skal teste linux for første gang. Har brent ut live cden med infrarecorder, men maskinen vil ikke starte opp etter den. Den har cd som primary boot. Noen forslag til hva som kan være feil? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Har ikke annet å legge til enn at du må brenne den nedlastede ISO-filen som "brenn ISO-image..." eller lignende i brenneprogrammet ditt. Sorry, men jeg er nødt til å spørre ettersom jeg stadig har vært borti personer som har brent ISO-filen som en vanlig data-CD. Da blir selvfølgelig ikke boot-sektoren med. Men dette er du vel sikkert klar over? Lenke til kommentar
Odovacer Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Har brent den som iso image i tråd med ubuntulinux.org sine sider. Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor det ikke fungerer. Med andre ord: Ja Endret 11. juli 2007 av Odovacer Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Prøv den på en annen PC hvis du har mulighet. Kan jo være at noe galt har skjedd med brenningen eller at CDen er ødelagt. Du lastet ned riktig versjon av Ubuntu også, håper jeg? Dvs. i386? Evt. amd64-versjonen hvis du ønsker 64-bits utgaven. Ubuntu fins nemlig for andre CPU-arkitekture også, som Sparc. Lenke til kommentar
Odovacer Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Det var 64-bits utgaven. Men nå laster jeg ned en ny utgave for å sjekke om det var en feil i nedlastningen. Endret 11. juli 2007 av Odovacer Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Det var 64-bits utgaven. Men nå laster jeg ned en ny utgave for å sjekke om det var en feil i nedlastningen. 9055633[/snapback] Prøv og brenn den på laver hastighet, det kan også hjelpe. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 og verifisér brenning etterpå, det har vel alle programmer støtte for Lenke til kommentar
Odovacer Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Virker som at det var en feil i den forrige nedlastningen eller brenningen. Har lastet ned og brent det på nytt og nå fungerte det Lenke til kommentar
Odovacer Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 Hei igjen, har nå prøvd å kjøre fire forskjellige linux varianter(ubuntu 32 og 64, og Kubuntu 32 og 64) , men jeg får en feilmelding som er ca "failed to locate memresourcess" eller noe lignende. Så blir skjermen svart, men jeg får en komandoliste (initramfs), men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre (har ikke brukt linux før). Dette er da ubuntu 32 utgaven. Noen som har anelse om hva jeg skal gjøre? Lenke til kommentar
Odovacer Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 Meldingen som står før jeg får komandolisten etter feilmeldingen er: BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-3ubuntu3) Built-in Shell (ash Enter ´help´ for a list of built-in commands. /bin/sh: can`t access tty; job control turned off Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 trykk F6 ved menyen, og legg til dette på slutten: irqpoll noapic nolapic noacpi ide-generic kanskje det funker bedre da Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Bumper denne fordi jeg har akkurat samme problemet som er beskrevet i post #9 og #10. Jeg har brukt Ubuntu som eneste OS i snart to år, og har nå skaffet en ny bærbar og av diverse grunner bestemt meg for å dualboote med Vista. Ubuntu eller en annen linuxdistro kommer fortsatt til å være primær-OS. Vista kjører som det suser, men jeg støter altså på problemer med å installere Ubuntu. Lastet ned og brente nyeste versjon av Kubuntu, og støter på dette problemet med feilmeldinger om at programmet ikke får allokert minneressurser, til tross for at minstekravet er 256MB og jeg har 2GB, og derettes kastes jeg inn i et merkelig shell jeg aldri har sett før. Brente ny CD i den tro at det var noe feil der, og støtte på samme problem. Deretter lastet jeg ned Linux Mint, en ubuntu-derivert distro. Det viste seg at mint-folkene bare har gjort kosmetiske endringer på installasjonsprogrammet og jeg støtte på nøyaktig samme problem. Har også forsøkt det hockey500 beskriver uten hell. Det er frustrerende å være lukket inne i Windows-land. Det føles som om jeg har begått en elementær feil, men jeg kan ikke finne ut av det. Det hadde vært hyggelig om noen hadde noen tips å komme med. Om jeg ikke får dette til blir jeg nødt til å sjekke ut andre distroer, og jeg trives i utgangspunktet godt nok fra før. Lenke til kommentar
Odovacer Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Hvilken maskin er det du skal ha det på? Har selv fått det til å virke nå, måtte gjøre noen endringer med biosinstillingene, samt huske å verifisere innholdet med et brenneprogram. Endret 17. juli 2007 av Odovacer Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Compal IFL90+. Jeg har ikke verifisert cd-en, men det ville være rart om det ble feil med brenningen tre ganger på rad på en splitter ny maskin. Hva var det du måtte gjøre i BIOS (er klar over at det ikke nødvendigvis er overførbart, men kanskje det kan være en peker i riktig retning)? Lenke til kommentar
Odovacer Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Måtte sette SATA instillingen til compatibel. Den instillingen skal være under Intel->ICH Control Sub-Menu->Integrated Device Control Sub-Menu->ICH Sata Pata Control Sub-Menu and chanog forandre "SATA - Device 31, Function 2" til "Compatible" Lenke til kommentar
Der Gustav Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg har akkurat det samme problemet som "Me sjøl" med samme maskin. Jeg har prøvd mange distroer og problemet er ganske likt. Jeg er ikke helt lommekjent i BIOS, har aldri fiklet med ting der. Så det hadde vært greit om noen kunne gi meg en idiotguide om hvordan jeg kommer inn på de rette plassene i slik at jeg kan slippe å se det tygge windowsfalgget nede i venstre hjørne... Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Kan jo notere at jeg fortsatt ikke har fått det til å virke. Jeg finner ikke noen innstillinger tilsvarende de Odovacer kom med i BIOS, så det ser ut til at jeg sitter fast. Fordømt irriterende. Lenke til kommentar
Der Gustav Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Ok, da var det BIOS som var teit, ikke jeg som var idiot Er det noen mulighet for å skaffe en ny BIOS som kan fise sakene? Lenke til kommentar
Odovacer Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Vet ikke, men dere kan sjekke freakforum.nu det var der jeg fikk hjelp med problemet mitt. Mange kloke hoder der i gården (ikke noe vondt ment mot diskusjon.no ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå