Gå til innhold

Bildekritikk: Ljubljana 2007

Anbefalte innlegg

Tok et bilde i Ljubljana nå i ferien. Illustrerer ett av de litt mindre besøkte områdene av byen. Desverre sto det en nyere bil og en av de (fobannede) aircondition-boksene i bakgrunnen, som ikke lot seg fjerne før jeg tok bildet.

Kamera: Cannon Ixus 75

Justering av fargemetning og beskjæring i Photoshop.

Edit: Skrivefeil.

post-49161-1184182271_thumb.jpg

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et tøfft bilde i gult. Litt kjipt med den andre bilen. Jeg syns ikke airconditionboksen gjorde så mye - den er jo på en måte med på å lage en kontrast og setter et litt urbant preg på bildet sammen med grafittien på veggen.

Bra sett syns jeg - jeg tror ikke jeg hadde sett motivet selv

Lenke til kommentar

Enig med kritikken over. Det er bilen bak som ødelegger mest, ikke airconditionboksen bakover i bildet. Fine farger og komposisjon. Til litt variasjon ville jeg kanskje personlig tatt et undervinklet bilde foran bilen på venstre side, for å få med mer av grafittien. Rammen gjorde seg godt!

Lenke til kommentar

Dette er et glimrende gatebilde, og siden vi lever i 2007 (som tittelen antyder), så er det ikke uvanlig at det står mer enn en bil på fortauet. Derfor reagerer jeg ikke på den, selv om et bilde uten den ville blitt en fantastisk blinkskudd. Synes likevel det ikke er verdt å henge seg opp i, siden det ikke er et arrangert bilde. Synes det er godt sett, og godt utført. Ixus'ens 4:3-format kler bildet veldig godt, og gir en mer harmonisk komposisjon enn 3:2 (slr) ville gitt. Jeg ville faktisk ha beskjært bildet til dette sideformatet, hvis jeg hadde tatt dette bildet med min slr. Desverre er det ikke jeg som har tatt det, for jeg skulle ønske at jeg var fotografen her.

Det jeg synes er bra er ikke bare at den gyldne bilen blender godt inn med omgivelsene, men også at du ikke har forsøkt å skjule den grå bilen med beskjæring tett opp til boblen (som forøvrig er flott). Valget du har tatt med å ta med hele baklyset på den moderne stasjonsvognen er et mye modnere og riktigere valg enn å forsøke å klippe bort så mye som mulig, som sikkert mange hadde falt for fristelsen til å gjøre.

Bildet gir meg egentlig mer assosiasjoner til Cuba og Latin-Amerika enn Øst-Europa, i og med at slike bobler er så vanlige på de trakter. Det føler jeg også at fargene er, men så har jeg aldri vært lenger øst enn gamle Øst-Berlin, på den tiden da muren fremdeles delte Tyskland i to.

Godt sett, godt skutt. Dette forteller meg at det er på tide at jeg får meg kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...