Gå til innhold

Overklokke 8600MGT i Vista 64 bits

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått sittet og ksot meg med min Multicom Compal IFL90+ et par dager nå. Så langt er jeg ganske så fornøyd med ytelsen, og koser meg med alt fra spill til film. Men så har det seg slik at 3DMark ytelsen er noe lavere på Multicom sine Compal IFL90+ i forhold til andre selgeres Compal IFL90+. Dermed mistenker jeg sterkt at skjermkortet er klokket en del ned for å holde temperaturen lavest mulig.

I den annledning tenkte jeg å klokke litt opp igjen. Ikke nødvendigvis så mye, men litt. Så hvilket program egner seg best til overklokking av et Geforce 8600M GT 512 MB i Vista 64 bit? Jeg er også ny til dette med klokking. Så hvordan bør jeg gå fram. Hvor mange mhz bør jeg klokke opp om gangen osv.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, Rivatuner it is. Har sett litt på programmet, og ser at det ikke har temperaturmåler. Er dette livsviktig? Hvis ja, hvilke programmer kan gjøre dette for meg?

Edit: Har innstallert Rivatuner nå, og har nå et nytt spørsmål. Skal boksen med "Allow separate 2D/3D clock frequency adjustment" være markert/valgt? Hva mener dere?

Og det står også at dersom jeg er sikker på at skjermkortet ikke er klokket kan jeg "detect default clock frequency right now without booting". Men jeg tror kanskje den faktisk er underklokket. Er vel kanskje lurt å restarte?

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Ok, Rivatuner it is. Har sett litt på programmet, og ser at det ikke har temperaturmåler. Er dette livsviktig? Hvis ja, hvilke programmer kan gjøre dette for meg?

9068156[/snapback]

Du må bare vite hvor ;)

Men siden det er en laptop så kan det hende at skjermkortet ikke har innebygd temp måler .....

Lenke til kommentar

Fant temperaturmålern nå ja, og ifølge saken ligger tempen på middels belastning på rundt 65 grader. Har hørt at man ikke bør overstige 80 grader som makstemperatur da alt over dette kan være skadelig for maskinvaren. Er vel noe å passe seg for. og igjen:

Edit: Har innstallert Rivatuner nå, og har nå et nytt spørsmål. Skal boksen med "Allow separate 2D/3D clock frequency adjustment" være markert/valgt? Hva mener dere?

Og det står også at dersom jeg er sikker på at skjermkortet ikke er klokket kan jeg "detect default clock frequency right now without booting". Men jeg tror kanskje den faktisk er underklokket. Er vel kanskje lurt å restarte?

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri restartet bare trykket på den andre detect now greia ....

Du skal ha "Allow separate 2D/3D clock frequency adjustment" avmerket og du skal klokke 3D performance ...

Kanskje klokke ned 2D litt så sparer du litt bateri når du ikke bruker 3D grafikk :hmm:

Lenke til kommentar
Selv har jeg aldri restartet bare trykket på den andre detect now greia ....

Du skal ha "Allow separate 2D/3D clock frequency adjustment" avmerket og du skal klokke 3D performance ...

Kanskje klokke ned 2D litt så sparer du litt bateri når du ikke bruker 3D grafikk :hmm:

9068313[/snapback]

God ide. Men jeg tror jeg restarter helt for sikkerhets skyld. Takk for alle rådene. nå begynner overklokkingen. :)

Lenke til kommentar
men ikke forvent så alt for mye overklokk !!

og det kommer til å gå utover batteritiden din, men ikke så mye tror jeg .....

9068376[/snapback]

For all del. Jeg sitter på en 15.4" bærbar med ingen mulighet for ekstra kjøling. Jeg klokker så langt jeg kommer uten at maskinen blir for varm og skjermkortet ustabilt.

Edit: Må man omstarte for at klokkingen skal ta effekt?

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
men ikke forvent så alt for mye overklokk !!

og det kommer til å gå utover batteritiden din, men ikke så mye tror jeg .....

9068376[/snapback]

For all del. Jeg sitter på en 15.4" bærbar med ingen mulighet for ekstra kjøling. Jeg klokker så langt jeg kommer uten at maskinen blir for varm og skjermkortet ustabilt.

Edit: Må man omstarte for at klokkingen skal ta effekt?

9068410[/snapback]

Man må ikke omstarte nei. Jeg ville funnet ut hva nvidias referanse klokke hastigheter er, og så ville jeg prøvd meg på 10% maks opp fra det på både core og memory.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...